Bu araştırma çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden annelerin okuma inançlarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Kırıkkale il merkezindeki resmi okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 3-5 yaş çocuklarının anneleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi ise evren içinden seçilen 481 annedir. Araştırmada veri toplam aracı olarak DeBaryshe ve Binder (1994) tarafından geliştirilmiş, orijinal adı Parent Reading Belief Inventory olan Ebeveyn Okuma İnanç Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi uygulanmıştır. Annelerin okuma inançları çocuğun yaşı, cinsiyeti, devam ettiği okul türü, annenin sahip olduğu çocuk sayısı, yaşı, gelir düzeyi, öğrenim seviyesi değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmaya katılan annelerin okuma inanç puanlarının yüksek olduğu belirlemiştir. Ölçeğin genelinde çocuk yaşının ve cinsiyetinin anlamlı bir değişken olmadığı, Anne okuma inancının ölçeğin genelinde annenin yaşına göre anlamlı farklılık göstermediği ancak öğrenim durumuna ve gelir düzeyine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular yurt içi ve yurtdışı ilgili alan yazın bağlamında tartılmış ve öneriler sunulmuştur.
The
current study was conducted to determine the reading believes of the mothers
having children enrolled at pre-school education institutions and to analyze
these believes in relation to some variables. The universe of the study
consists of the mothers of the 3-5 years old children attending official
pre-school education institutions in the city of Kırıkkale in 2012-2013 school
year. The sampling of the study is comprised of 481 mothers selected from the
universe. As the data collection tool in the current study, “The Parent Reading
Belief Inventory” originally developed by DeBaryshe ve Binder (1994) was used.
The study also employed the relational survey model. Moreover, the mothers’
reading believes were investigated in relation to the child’s age, gender, the
type of the school attended, the number of children the mother has, the
mother’s age, income level and education level. It was determined that the
reading belief scores of the participating mothers are high. It was also found
that the child’s age and gender do not lead to significant differences in the
mothers’ reading believes and the mothers’ reading believes do not vary
significantly depending on the mother’s age; yet, vary significantly depending
on her education level and income level. The findings of the study were
discussed in relation to the national and international literature and some
suggestions were made.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 50 |