Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sustainability of Tradition and Nigde Weddings and Musicians in Transfer of Cultural Heritage

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 1225 - 1254, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.593570

Öz

In Nigde,
wedding ceremonies, instruments played by musicians and the songs they sing
have an important place in preserving and transmitting the tradition. Niğde is the
focal point of the study as it hosts a strong tradition of musicianship and
many musicians have grown up in this environment. Wedding rituals performed in
Niğde vary according to many wedding rituals in our country in terms of both
the length of the day during the day and the traditional anonymous folk songs
of the Turkish Folk Music repertoire, long and broken melody, which continue at
the weddings.  In this context, the
practices of musicians performing at weddings in proportion to the difference
in wedding ritual are also suitable for these differences. As a result of these
differences, Niğde weddings are of great importance for the sustainability of
tradition and act as cultural transmitters for musicians in these weddings. In
addition, the fact that there are 3 different wedding cultures in Niğde, which
has a small geographic area, gives a special importance to the study. The aim
of this study is to determine the position of the musicians in the wedding,
their musical practices, the literary texts that are hidden in their memories
and the songs that are lost from these texts and to evaluate the general
situation of the present day weddings through the types of weddings.

Kaynakça

  • Altun, İ. (2004). Kandıra Türkmenlerinde doğum, evlenme ve ölüm. Kocaeli Yayıncı Yayınları. Arık, H. B. (2014, Mart 21). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Ataman, S. Y. (1992). Eski Türk düğünleri. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Benedict, R. (2011). Kültür örüntüleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berrakçay, O., ve Yükselsin, İ. Y. (2015). Deve güreşi ritüellerinde müzik ve müzisyenlik. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1428-1443.
  • Bilen , E. (2015, Ocak 20). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Coşkun, İ. (2018, Aralık 18). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Dağlı , M. (2015, Nisan 07). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Eagleton, T. (2005). Kültür yorumları. İstanbul: Sena Ofset.
  • Erol, A. (2009). Müzik üzerine düşünmek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Güngör, N. (2017, Mart 25). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Kaplan, A. (2008). Kültürel müzikoloji. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Lavenda, R. H., ve Schultz, E. A. (2017). Kültürel antropoloji. Ankara: Doğu Batı Yayınları 205.
  • Nettl, B. (1983). The study of ethnomusicology. İllinois: University Of Illinois Press.
  • Orhan, E. (2016, Kasım 11). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Özdamar, K. (2017, Ocak 21). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sancaktaroğlu, İ. (2016, Ekim 25). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sarıteke, S. O. (2016, Haziran 17). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sevinç, S. Ş. (2016, Mart 21). kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Turner, B. S. (2006). The cambridge dictionary of sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yaltırık , B., ve Kumpasoğlu, B. (2015). Kültürel kimliğin inşası ve kültürel aracılık özelinde Hasan Ropodlu örnek olayı. UHMAD Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 36-45.
  • Yaşar, N. (2018, Aralık 2). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Yükselsin, İ. Y. (2014). Kültürel aracılık, Romanlar (Çingeneler) ve müzik: Bir Rumeli halk ezgisinin kırkpınar güreş havasına dönüştürülmesi örnek olayı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34), 713-730.

Geleneğin Sürekliliği ve Kültürel Mirasın Aktarımında Niğde Düğünleri ve Müzisyenler

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 1225 - 1254, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.593570

Öz

Niğde düğün törenleri müzisyenlerin
çaldıkları enstrümanlar ve söyledikleri türküler açısından geleneğin korunması
ve aktarılmasında önemli bir yere sahiptir. Niğde ilinin güçlü bir müzisyenlik
geleneğine ev sahipliği yapması ve birçok müzisyenin bu çevrede yetişmiş olması
çalışmanın odak noktasını teşkil etmektedir. Niğde ilinde yapılan düğün
ritüelleri günümüzde halen devam eden sokak düğünlerinde gerek gün içerisindeki
süre uzunluğu ile gerekse düğünlerde halen devam eden Türk halk müziği
repertuvarındaki geleneksel anonim türkülerin –uzun hava ve kırık havalar-
okunuyor olması açısından ülkemizdeki pek çok düğün ritüelinden farklılıklar
göstermektedir. Bu bağlamda düğün ritüelindeki farklılıkla orantılı olarak
düğünlerde icracılık yapan müzisyenlerin uygulamaları da bu oranda
farklılıklara gebedir. Bu farklılıkların neticesi olarak Niğde düğünleri
geleneğin sürekliliği açısından büyük önem arz etmekte ve bu düğünlerde
müzisyenlik yapanlarda kültürel aktarıcı görevi görmektedir. Ayrıca coğrafi
olarak küçük bir alana sahip olan Niğde’de 3 farklı düğün kültürünün bulunması
da çalışmayı önemli kılmaktadır. Çalışmanın amacı, düğün müzisyenliğinin genel
tanımından hareketle, yöre müzisyenlerinin düğün içerisindeki konumlarını,
müziksel pratiklerini, belleklerinde saklı kalmış edebi metinleri ve bu
metinlerden kopan türküleri tespit etmek ve Niğde düğün tipleri üzerinden
günümüzdeki düğünlerin genel durumunu gözler önüne sermektir.

Kaynakça

  • Altun, İ. (2004). Kandıra Türkmenlerinde doğum, evlenme ve ölüm. Kocaeli Yayıncı Yayınları. Arık, H. B. (2014, Mart 21). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Ataman, S. Y. (1992). Eski Türk düğünleri. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Benedict, R. (2011). Kültür örüntüleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berrakçay, O., ve Yükselsin, İ. Y. (2015). Deve güreşi ritüellerinde müzik ve müzisyenlik. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1428-1443.
  • Bilen , E. (2015, Ocak 20). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Coşkun, İ. (2018, Aralık 18). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Dağlı , M. (2015, Nisan 07). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Eagleton, T. (2005). Kültür yorumları. İstanbul: Sena Ofset.
  • Erol, A. (2009). Müzik üzerine düşünmek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Güngör, N. (2017, Mart 25). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Kaplan, A. (2008). Kültürel müzikoloji. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Lavenda, R. H., ve Schultz, E. A. (2017). Kültürel antropoloji. Ankara: Doğu Batı Yayınları 205.
  • Nettl, B. (1983). The study of ethnomusicology. İllinois: University Of Illinois Press.
  • Orhan, E. (2016, Kasım 11). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Özdamar, K. (2017, Ocak 21). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sancaktaroğlu, İ. (2016, Ekim 25). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sarıteke, S. O. (2016, Haziran 17). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Sevinç, S. Ş. (2016, Mart 21). kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Turner, B. S. (2006). The cambridge dictionary of sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yaltırık , B., ve Kumpasoğlu, B. (2015). Kültürel kimliğin inşası ve kültürel aracılık özelinde Hasan Ropodlu örnek olayı. UHMAD Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi, 2(3), 36-45.
  • Yaşar, N. (2018, Aralık 2). Kişisel görüşme. (R. Bağı, Röportaj Yapan)
  • Yükselsin, İ. Y. (2014). Kültürel aracılık, Romanlar (Çingeneler) ve müzik: Bir Rumeli halk ezgisinin kırkpınar güreş havasına dönüştürülmesi örnek olayı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(34), 713-730.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Resul Bağı 0000-0002-9325-2455

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 18 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Bağı, R. (2019). Geleneğin Sürekliliği ve Kültürel Mirasın Aktarımında Niğde Düğünleri ve Müzisyenler. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 1225-1254. https://doi.org/10.26466/opus.593570