Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOCIAL STUDIES PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT THEIR EFFICIENCY IN CHOOSING TEACHING TECHNIQUES

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 145 - 158, 30.06.2020
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.535830

Öz

The purpose of this research is to determine the perceptions of social studies pre-service teachers about their efficiencies in choosing teaching techniques. The study group of the research consists of social studies pre-service teachers who study in the Social Studies Education Department at the Faculty of Education at a state university and they are chosen on a volunteer basis. The data collection tools in the research, which was designed in descriptive survey method, were “The Perception Scale of Teachers’ Applicants Capacity to Choose Teaching Technics” developed by Fırat Durdukoca, Yardımcıel, Beşeren and Özbek (2017) and a “Personal Information Form” prepared by the researchers. The data were analysed through SPSS 24.0. The results of the study revealed that social studies pre-service teachers had a positive level of perception about their efficiencies in choosing teaching techniques. As for gender, it was found that there was a significant difference in the “Positive Prediction Regarding Technique Selection” factor of the scale while no significant difference was found in the “Negative Prediction Regarding Technique Selection” factor. In addition, a significant difference was found both in the total scores of the whole scale and in the sub-factors of the scale in terms of grade level variable. However, the results showed that there was no significant difference in terms of age. Finally, the findings of the research were discussed within literature and related views and recommendations were mentioned in accordance with the results of the study.

Kaynakça

  • Aşılıoğlu, B. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki yeterliliklerine ilişkin algıları. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 1-11.
  • Atıcı, M. (2001). Öğretmen yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(2), 195-209.
  • Aydemir, H. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim yöntem, teknik ve stratejileri kullanma yeterlikleri. Hikmet Yurdu, 5(9), 81-100.
  • Bozpolat, E., Usta, G. H., Uğurlu, C. T. ve Şimşek, A.S. (2016). Öğretim elemanların kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin öğrenci algısı ölçeğinin geliştirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 49, 129-145.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının öğretim yöntem ve teknikleri uygulamalarına ilişkin yeterlik algıları. GEFAD / GUJGEF, 33(1), 51-65.
  • Demir, O. ve Ersöz, Y. (2014). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersinde kullandıkları yöntem ve tekniklerin aktif eğitim anlayışı bakımında değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Demircioğlu, İ. H., Genç, İ. ve Demircioğlu, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (USBES Özel Sayısı I), 18-34.
  • Dilci, T. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin yeterlilik algıları. Millî Eğitim, 42(194), 166-183.
  • Doğan, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik algısı ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi.(Ağrı ili örneği), Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Dönmez, C. ve Uslu, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının özel alan yeterliklerine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 460-482.
  • Ekinci, A. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programının yapılandırmacı yaklaşım bağlamında değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fırat Durdukoca, Ş. (2018). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi öğretim uygulamaları için öğretim tekniklerinin seçimine yönelik yeterlik algıları ve görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 221-242. Doi: 10.14686
  • Fırat Durdukoca, Ş., Yardımcıel, E., Beşeren, H. ve Özbek, S. (2017). Öğretmen adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliklerine ilişkin algı ölçeği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 397-411.
  • Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2005). Lise-1 öğrencilerinin farklı iki öğretim yöntemine göre fizik başarı ve bilgisayar tutumlarının karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 11-19.
  • Güven Yıldırım, E., Köklükaya, A. N. ve Aydoğdu, M. (2016).Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem - teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25.
  • İlter, İ. (2014). Öğretim elemanlarının kullandığı yöntem ve tekniklere ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 562-575.
  • McMillan, J. H., ve Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Okur Akçay, N., Akçay, A. ve Kurt, M. (2016). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerine yönelik görüş ve yeterliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 333-342.
  • Soylu, Y. (2009). Sınıf öğretmen adaylarının matematik derslerinde öğretim yöntem ve teknikleri kullanabilme konusundaki yeterlilikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-16.
  • Sağlam, H. İ. ve Bilgili, A. S. (2006). Aktif öğrenmeyi temel alan yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretimine yansımaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 271-285.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., ve Hoy W. K., (1998). Teacher efficacy: ıts meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yılmaz, K. ve Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.
  • Yüksel, K., Diken, İ. H., Aksoy, V., ve Karaaslan, Ö. (2012). Rehber öğretmen adaylarının özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz-yeterlik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 137-148.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 145 - 158, 30.06.2020
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.535830

Öz

Gerçekleştirilen bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliklerine ilişkin algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesi eğitim fakültesinin sosyal bilgiler eğitimi anabilim dalında öğrenim görmekte olan ve gönüllülük esasına göre veri toplama araçlarını doldurarak araştırmaya katılan 247 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Betimsel tarama yönteminin kullanıldığı araştırmada veri toplama aracı olarak Fırat Durdukoca, Yardımcıel, Beşeren ve Özbek (2017) tarafından geliştirilen “Öğretim Tekniklerinin Seçimine İlişkin Yeterlik Algısı Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılmış ve verilerin analizinde SPSS 24.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitim öğretim sürecinde kullanmayı düşündükleri öğretim tekniklerini seçmede olumlu bir algı düzeyine sahip oldukları tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre yapılan incelemede “Teknik Seçimine İlişkin Olumsuz Öngörü” faktörü ile ölçeğin genelinden elde edilen toplam puan arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olmadığı, “Teknik Seçimine İlişkin Olumlu Öngörü” faktöründe ise istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olduğu belirlenmiştir. Sınıf düzeyi değişkenine göre hem ölçeğin genelinden elde edilen toplam puanlar, hem de ölçeği oluşturan alt faktörler bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterlik algısı ölçeğine vermiş oldukları cevaplar yaş değişkenine göre incelendiğinde ise istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Araştırmada elde edilen bu bulgular alan yazın desteği ile yorumlanarak araştırma konusu ile ilgili gerekli öneri ve görüşlere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Aşılıoğlu, B. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki yeterliliklerine ilişkin algıları. Eurasian Journal of Educational Research, 22, 1-11.
  • Atıcı, M. (2001). Öğretmen yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(2), 195-209.
  • Aydemir, H. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim yöntem, teknik ve stratejileri kullanma yeterlikleri. Hikmet Yurdu, 5(9), 81-100.
  • Bozpolat, E., Usta, G. H., Uğurlu, C. T. ve Şimşek, A.S. (2016). Öğretim elemanların kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin öğrenci algısı ölçeğinin geliştirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 49, 129-145.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının öğretim yöntem ve teknikleri uygulamalarına ilişkin yeterlik algıları. GEFAD / GUJGEF, 33(1), 51-65.
  • Demir, O. ve Ersöz, Y. (2014). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersinde kullandıkları yöntem ve tekniklerin aktif eğitim anlayışı bakımında değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Demircioğlu, İ. H., Genç, İ. ve Demircioğlu, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (USBES Özel Sayısı I), 18-34.
  • Dilci, T. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin yeterlilik algıları. Millî Eğitim, 42(194), 166-183.
  • Doğan, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik algısı ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi.(Ağrı ili örneği), Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Dönmez, C. ve Uslu, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının özel alan yeterliklerine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 460-482.
  • Ekinci, A. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programının yapılandırmacı yaklaşım bağlamında değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fırat Durdukoca, Ş. (2018). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi öğretim uygulamaları için öğretim tekniklerinin seçimine yönelik yeterlik algıları ve görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 221-242. Doi: 10.14686
  • Fırat Durdukoca, Ş., Yardımcıel, E., Beşeren, H. ve Özbek, S. (2017). Öğretmen adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliklerine ilişkin algı ölçeği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 397-411.
  • Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2005). Lise-1 öğrencilerinin farklı iki öğretim yöntemine göre fizik başarı ve bilgisayar tutumlarının karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 11-19.
  • Güven Yıldırım, E., Köklükaya, A. N. ve Aydoğdu, M. (2016).Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem - teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25.
  • İlter, İ. (2014). Öğretim elemanlarının kullandığı yöntem ve tekniklere ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 562-575.
  • McMillan, J. H., ve Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Okur Akçay, N., Akçay, A. ve Kurt, M. (2016). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerine yönelik görüş ve yeterliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 333-342.
  • Soylu, Y. (2009). Sınıf öğretmen adaylarının matematik derslerinde öğretim yöntem ve teknikleri kullanabilme konusundaki yeterlilikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-16.
  • Sağlam, H. İ. ve Bilgili, A. S. (2006). Aktif öğrenmeyi temel alan yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretimine yansımaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 271-285.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., ve Hoy W. K., (1998). Teacher efficacy: ıts meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M., ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Yılmaz, K. ve Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.
  • Yüksel, K., Diken, İ. H., Aksoy, V., ve Karaaslan, Ö. (2012). Rehber öğretmen adaylarının özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz-yeterlik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 137-148.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Salih Uslu 0000-0003-0558-516X

Kubilay Yazıcı

Aylin Karakuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uslu, S., Yazıcı, K., & Karakuş, A. (2020). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 145-158. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.535830
AMA Uslu S, Yazıcı K, Karakuş A. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Trakya University Journal of Social Science. Haziran 2020;22(1):145-158. doi:10.26468/trakyasobed.535830
Chicago Uslu, Salih, Kubilay Yazıcı, ve Aylin Karakuş. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22, sy. 1 (Haziran 2020): 145-58. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.535830.
EndNote Uslu S, Yazıcı K, Karakuş A (01 Haziran 2020) SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22 1 145–158.
IEEE S. Uslu, K. Yazıcı, ve A. Karakuş, “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI”, Trakya University Journal of Social Science, c. 22, sy. 1, ss. 145–158, 2020, doi: 10.26468/trakyasobed.535830.
ISNAD Uslu, Salih vd. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22/1 (Haziran 2020), 145-158. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.535830.
JAMA Uslu S, Yazıcı K, Karakuş A. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Trakya University Journal of Social Science. 2020;22:145–158.
MLA Uslu, Salih vd. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 22, sy. 1, 2020, ss. 145-58, doi:10.26468/trakyasobed.535830.
Vancouver Uslu S, Yazıcı K, Karakuş A. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETİM TEKNİKLERİNİ SEÇME YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARI. Trakya University Journal of Social Science. 2020;22(1):145-58.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.