Bu araştırma, 2005-2006 öğretim yılında uygulamaya konulan
Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programındaki (5-7. sınıf) ortak ve derse özgü becerilerin, programda yer
alan kazanım ve etkinliklerde ne düzeyde yer aldığını belirlemek amacıyla yapılmış,
nitel bir araştırmadır. Araştırma, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında
(5-7. sınıf) yer alan kazanım, etkinlik ve becerilerin doküman incelenmesi
yöntemi ile taranması şeklinde yapılmıştır. Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi
Öğretim Programı içerisinde öğrencilere kazandırılması hedeflenen ortak
becerilere ve derse özgü becerilere ait alt beceriler bir araya getirilerek
“Beceri Kontrol Listesi” oluşturulmuştur. Beceri kontrol listesinden
yararlanarak Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında kazandırılması
hedeflenen ortak becerilerin ve Sosyal Bilgiler dersine özgü becerilerin
programda yer alan kazanım ve etkinliklerde ne düzeyde yer aldığı belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; kazanım ve etkinlik boyutunda en
fazla yer alan becerinin “Eleştirel Düşünme” becerisi olduğu görülmüştür.
Kazanım ve etkinlik boyutunda bazı becerilere hiç yer verilmediği sonucuna
ulaşılmıştır. Etkinlik boyutunda hiç yer alamayan becerinin “Empati” becerisi
olduğu, kazanım boyutunda ise hiç yer almayan becerilerin ise “Türkçeyi doğru,
güzel ve etkili kullanma” becerisi ile “Zaman ve Kronoloji Algılama “
becerisinin olduğu tespit edilmiştir. Kazanım ve etkinlik boyutunda en az yer
alan becerilerin Sosyal Bilgiler dersine özgü becerilerin olduğu, en fazla yer
alan becerilerin ise ortak beceriler olduğu görülmüştür.
This study is a qualitative research aiming to define to what extent the
common and course-specific skills are taking place in the achievements and
activities included in the Curriculum of Social Sciences introduced in 2005-
2006 school year for Secondary Schools. In this research, achievements,
activities and skills included in the Curriculum of Social Sciences (5th-7th
Grades) were scanned through document review method. Sub-skills
belonging to skills involved in the Secondary School Social Sciences
Curriculum were gathered to compile a “Skills Check List”. Via this
checklist, it was tried to determine to what extent common and coursespecific
skills aimed at Secondary School Social Sciences Curriculum were
taking place at the achievements and activities listed in the Curriculum.
According to the results of the study, the top-ranking skill is “Critical
Thinking”. It was also noted that in the extent of achievements and activities,
some skills were not even involved. It is determined that skill of “Empathy”
was not involved in activities, and “Accurate and Efficient Use of Turkish”
and “Time and Chronology Perception” skills were not included in
achievements. At the extent of achievements and activities, skills specific to
Social Sciences were taking place at lower levels while common skills were
taking place at top levels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030