Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Kredi Kartı Kullanımını Etkileyen Faktörler: Ordu İli Örneği

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 1400 - 1426, 28.08.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.739952

Öz

Bu çalışmada, Ordu ilinde yaşayan tüketicilerin kredi kartı kullanımını etkileyen faktörler araştırılmıştır. Bu kapsamda 425 kişi ile yüz yüze anket uygulaması yapılmıştır. Buna göre, Ordu ilindeki tüketicilerin demografik özellikleri, kredi kartı kullanımını etkileyen faktörler ve kredi kartı kullanma alışkanlıkları yapılan frekans analizi ile gösterilmiştir. Tüketicilerin kredi kartı kullanım motivasyonlarında en önemli etkenin kredi kartlarının taksitli alış-veriş imkânı sağlamasının olduğu anlaşılmıştır. Kredi kartı ile yapılan harcama türlerine bakıldığında ilk sırada 3,81 ortalamayla gıda harcaması, ikincisi sırada 3,23 ortalamayla giyim harcamaları ve üçüncü sırada ise 2,98 ortalama ile elektronik ürün harcamalarının yer aldığı tespit edilmiştir. Yapılan T-Testi ve Anova analizleriyle kredi kartı kullanımını etkileyen faktörlerin demografik özelliklere ve gelire göre çok önemli bir farklılığa neden olmadığı belirlenmiştir. Buna göre kredi kartı kullanımında etkili olan faktörler katılımcıların cinsiyeti, yaşı, eğitim seviyesi ve eşlerin çalışma durumuna göre istatistiksel olarak farklılık gösterirken katılımcıların gelirleri, meslekleri ve medeni durumlarına göre istatistiksel olarak farklılık göstermediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ahn, T., Ryu, S. ve Han, I. (2007). The impact of web quality and playfulness on user acceptance of online retailing, Information & Management, 44, 263–275.
  • Akdoğan, Ö. (2015). Anı ve fotoğraflarla Türkiye’nin kartlı ödeme sistemleri tarihi, Aryan Basım Tanıtım ve Matbaa.
  • Altan, Z., Kağnıcıoğlu, D., Şişman, Y. ve Sungur, Z. (2005). İşçi profil araştırması: Eskişehir örneği, Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Raporu, Proje No: 020610.
  • Bhatnagar, A. ve Ghose, S. (2004). Segmenting consumers based on the benefits and risks of internet shopping, Journal of Business Research, 57 (12), 1352-1360.
  • BKM, https://bkm.com.tr/faydali-bilgiler/kart-bilinci/.
  • BKM, https://bkm.com.tr/yerli-kredi-kartlarinin-yurt-ici-kullanimi/.
  • Chen, L. (2009). Online consumer behavior: an empirical study based on theory of planned behavior, Lincoln: Nebraska.
  • Cöddü, M. B., Çabuk, S. ve Tanrıkulu C. (2017). İnternetten alışverişte tüketiciler tarafından algılanan riskin etkileri ve cinsiyet farklılıkları açısından incelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 982-994.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel finansmanın temininde kredi kartları: Türkiye’de kredi kartı kullanımı üzerine bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Dergisi, 15, 173-187.
  • Durukan, T., Elibol, H. ve Özhavzalı, M. (2005). Kredi kartlarındaki taksit uygulamasının tüketicinin harcama alışkanlıkları üzerindeki etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma: Kırıkkale ili örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 143-153.
  • Evans, D. S. (2004). The growth and diffusion of credits card in society, Payment Card Economics Review, 2, 59‐76.
  • Gümüş, N. (2018). Tüketicilerin Online Alışveriş alışkanlıklarının ve online alışverişe yönelik algılarının belirlenmesi: Azerbaycan örneği, Turkish Studies, 13(7), 141-161
  • Hancock, A. M., Lorgensen, B., J. ve Swanson, M. S. (2013). College students and credit card use: the role of parents and credit card attitudes, Journal of Family and Economic Issues, 34, 369–381. doi: 10.1007/s10834-012-9338-8.
  • Hayhoe, C. R., Lauren L. ve Pamela R. T. (1999). Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes, Journal of Economic Psychology, 20(6), 643- 656.
  • Humphrey, D. B. (2004). Replacement of cash by cards in u.s. consumer payments, Journal of Economics and Business. 56(3), 211–225.
  • İslatince, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin kredi kartı tercih etme nedenleri önem sıralaması: Anadolu Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma, Journal Of Current Researches On Social Sciences, 7(3), 125-138.
  • Karamustafa, K. ve Biçkes D. M. (2003). Kredi kartı sahip ve kullanıcılarının kredi kartı kullanımlarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma: Nevşehir örneği, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 91-113.
  • Kaya, F. (2009). Türkiye’de kredi kartı uygulaması, Graphis Matbaa.
  • Kaynak, E., Küçükemiroğlu, O. ve Özmen, A. (1995). Correlates of credit card acceptance and usage in an advanced developing middle eastern country, Journal of Services Marketing, 9(4), 52-63.
  • Kızılot, Ş., Cem, K. ve Tokatlıoğlu, İ. (2010). Kartlı ödeme sistemleri ekonomik katkılar raporu ve 2008 krizinde kartlı ödeme sistemlerinin olumlu etkileri, Gazi Üniversitesi Araştırma Merkezi, A4 Ofset Matbaacılık.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (1997). Marketing: an introduction. 4. Baskı. New Jersey: Prentice Hall International, Inc.
  • McGlynn, A. P., (2006). College on credit has kids dropping out, Education Digest, 71(8), 57-60.
  • Norvilitis, J. M., Merwin, M. M., Osberg, T. M., Roehling, P. V., Young, P., Kamas, M. M., (2006). Personality factors, money attitudes, financial knowledge and credit-card debt in college students, Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413.
  • Oktay, E., Akan, Ö. Y. ve Çalmaşur, G. (2007). Erzurum il merkezinde yaşayan yetişkin bireylerin Erzurum’dan memnuniyetleriyle ilişkili faktörlerin araştırılması. Erzurum Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 959.
  • Salman, G. G. ve Berger, B. (2017). Kredi kartı kullanımındaki tutum ve satınalım davranışını etkileyen faktörlerin incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Beykoz Akademi Dergisi, 5(2), 163-195.
  • Sinha, J. (2012). Factors affecting online shopping behavior of Indian consumers, Innovative Marketing, 8(2).
  • Sotiropulous V. ve Alain d’A. (2013). Attitudinal, self-efficacy, and social norms determinantsof young consumers propensity to overspend on credit cards, Journal of Consumer Policy, 36, 179–196.
  • Torlak, Ö. (2002). Kredi kartı kullanımının satınalma alışkanlıklarına etkileri üzerine Eskişehir'de bir araştırma, Yönetim/İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi, 13(41), 67-78.
  • TÜİK, http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist .
  • Uzgören, N., Ceylan, G. ve Uzgören, E. (2007). Türkiye’de kredi kartı kullanımını etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir model çalışması, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2), 248-256.
  • Wickramasinghe, V. and Gurugamage, A. (2012). Effects of social demographic attributes, knowledge about credit cards and perceived lifestyle outcomes on credit card usage, International Journal of Consumer Studies, 36(1), 80–89.
  • Yang, S., Livia M. ve Min Q. (2006). Unrealistic optimism in consumer credit card adoption, Journal of Economic Psychology, 28(2), 170-185.
  • Yılmaz, E. (2000). Türkiye’de kredi kartı uygulaması ve ekonomik etkileri. Türkmen Kitapevi.
  • Yılmaz, V. ve Çatalbaş, G. K. (2007). Kredi kartlarına ilişkin algının müşteri memnuniyeti ve sadakati üzerine etkisi, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44(513), 83-94.

Factors Effective in The Use Of Credit Card: the Case of Ordu

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 2, 1400 - 1426, 28.08.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.739952

Öz

In this study, it is aimed to determine the factors affecting the credit card usage of consumers living in Ordu. In this context, 425 individuals were interviewed face to face. Accordingly, the demographic characteristics of consumers in Ordu, factors affecting credit card usage and spending with credit card and habits of using credit card have been shown by frequency analysis. The most important factor was the fact that credit cards provide installment opportunities. it is observed that food expenditure is the first with 3.81 average, clothing expenditure is the second with 3.23 average and electronic expenditure is the second with an average of 2.98. T-Test and Anova analyzes revealed that the factors affecting credit card usage did not cause a significant difference according to demographic characteristics and income. According to this, some of the factors effective in credit card usage were found to be statistically different according to gender, age, education level, spouses' working status, while it was found that participants did not differ statistically according to their income, occupation and marital status.

Kaynakça

  • Ahn, T., Ryu, S. ve Han, I. (2007). The impact of web quality and playfulness on user acceptance of online retailing, Information & Management, 44, 263–275.
  • Akdoğan, Ö. (2015). Anı ve fotoğraflarla Türkiye’nin kartlı ödeme sistemleri tarihi, Aryan Basım Tanıtım ve Matbaa.
  • Altan, Z., Kağnıcıoğlu, D., Şişman, Y. ve Sungur, Z. (2005). İşçi profil araştırması: Eskişehir örneği, Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Raporu, Proje No: 020610.
  • Bhatnagar, A. ve Ghose, S. (2004). Segmenting consumers based on the benefits and risks of internet shopping, Journal of Business Research, 57 (12), 1352-1360.
  • BKM, https://bkm.com.tr/faydali-bilgiler/kart-bilinci/.
  • BKM, https://bkm.com.tr/yerli-kredi-kartlarinin-yurt-ici-kullanimi/.
  • Chen, L. (2009). Online consumer behavior: an empirical study based on theory of planned behavior, Lincoln: Nebraska.
  • Cöddü, M. B., Çabuk, S. ve Tanrıkulu C. (2017). İnternetten alışverişte tüketiciler tarafından algılanan riskin etkileri ve cinsiyet farklılıkları açısından incelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 982-994.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel finansmanın temininde kredi kartları: Türkiye’de kredi kartı kullanımı üzerine bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Dergisi, 15, 173-187.
  • Durukan, T., Elibol, H. ve Özhavzalı, M. (2005). Kredi kartlarındaki taksit uygulamasının tüketicinin harcama alışkanlıkları üzerindeki etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma: Kırıkkale ili örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 143-153.
  • Evans, D. S. (2004). The growth and diffusion of credits card in society, Payment Card Economics Review, 2, 59‐76.
  • Gümüş, N. (2018). Tüketicilerin Online Alışveriş alışkanlıklarının ve online alışverişe yönelik algılarının belirlenmesi: Azerbaycan örneği, Turkish Studies, 13(7), 141-161
  • Hancock, A. M., Lorgensen, B., J. ve Swanson, M. S. (2013). College students and credit card use: the role of parents and credit card attitudes, Journal of Family and Economic Issues, 34, 369–381. doi: 10.1007/s10834-012-9338-8.
  • Hayhoe, C. R., Lauren L. ve Pamela R. T. (1999). Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes, Journal of Economic Psychology, 20(6), 643- 656.
  • Humphrey, D. B. (2004). Replacement of cash by cards in u.s. consumer payments, Journal of Economics and Business. 56(3), 211–225.
  • İslatince, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin kredi kartı tercih etme nedenleri önem sıralaması: Anadolu Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma, Journal Of Current Researches On Social Sciences, 7(3), 125-138.
  • Karamustafa, K. ve Biçkes D. M. (2003). Kredi kartı sahip ve kullanıcılarının kredi kartı kullanımlarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma: Nevşehir örneği, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 91-113.
  • Kaya, F. (2009). Türkiye’de kredi kartı uygulaması, Graphis Matbaa.
  • Kaynak, E., Küçükemiroğlu, O. ve Özmen, A. (1995). Correlates of credit card acceptance and usage in an advanced developing middle eastern country, Journal of Services Marketing, 9(4), 52-63.
  • Kızılot, Ş., Cem, K. ve Tokatlıoğlu, İ. (2010). Kartlı ödeme sistemleri ekonomik katkılar raporu ve 2008 krizinde kartlı ödeme sistemlerinin olumlu etkileri, Gazi Üniversitesi Araştırma Merkezi, A4 Ofset Matbaacılık.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (1997). Marketing: an introduction. 4. Baskı. New Jersey: Prentice Hall International, Inc.
  • McGlynn, A. P., (2006). College on credit has kids dropping out, Education Digest, 71(8), 57-60.
  • Norvilitis, J. M., Merwin, M. M., Osberg, T. M., Roehling, P. V., Young, P., Kamas, M. M., (2006). Personality factors, money attitudes, financial knowledge and credit-card debt in college students, Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413.
  • Oktay, E., Akan, Ö. Y. ve Çalmaşur, G. (2007). Erzurum il merkezinde yaşayan yetişkin bireylerin Erzurum’dan memnuniyetleriyle ilişkili faktörlerin araştırılması. Erzurum Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 959.
  • Salman, G. G. ve Berger, B. (2017). Kredi kartı kullanımındaki tutum ve satınalım davranışını etkileyen faktörlerin incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Beykoz Akademi Dergisi, 5(2), 163-195.
  • Sinha, J. (2012). Factors affecting online shopping behavior of Indian consumers, Innovative Marketing, 8(2).
  • Sotiropulous V. ve Alain d’A. (2013). Attitudinal, self-efficacy, and social norms determinantsof young consumers propensity to overspend on credit cards, Journal of Consumer Policy, 36, 179–196.
  • Torlak, Ö. (2002). Kredi kartı kullanımının satınalma alışkanlıklarına etkileri üzerine Eskişehir'de bir araştırma, Yönetim/İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi, 13(41), 67-78.
  • TÜİK, http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist .
  • Uzgören, N., Ceylan, G. ve Uzgören, E. (2007). Türkiye’de kredi kartı kullanımını etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir model çalışması, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2), 248-256.
  • Wickramasinghe, V. and Gurugamage, A. (2012). Effects of social demographic attributes, knowledge about credit cards and perceived lifestyle outcomes on credit card usage, International Journal of Consumer Studies, 36(1), 80–89.
  • Yang, S., Livia M. ve Min Q. (2006). Unrealistic optimism in consumer credit card adoption, Journal of Economic Psychology, 28(2), 170-185.
  • Yılmaz, E. (2000). Türkiye’de kredi kartı uygulaması ve ekonomik etkileri. Türkmen Kitapevi.
  • Yılmaz, V. ve Çatalbaş, G. K. (2007). Kredi kartlarına ilişkin algının müşteri memnuniyeti ve sadakati üzerine etkisi, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44(513), 83-94.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdulmuttalip Pilatin 0000-0002-2293-2808

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pilatin, A. (2021). Tüketicilerin Kredi Kartı Kullanımını Etkileyen Faktörler: Ordu İli Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1400-1426. https://doi.org/10.33437/ksusbd.739952

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.