Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on the Attitudes of the Teachers Working in the Qur'an Courses Designed for the Four-to-Six-Year-Old Children on the Preschool Music Education

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 86 - 103, 15.06.2020
https://doi.org/10.46595/jad.729712

Öz

The preschool period is a time of rapid growth when children develop intelligence and motor skills and start to use them both in harmony. Preschool education is meant to provide the best guidance for the children taking into account their individual characteristics and psychological development because the skills, thoughts, and behaviors they acquire in this period will greatly affect their future life. Despite their increasing cognitive capacity, preschool kids have difficulty understanding religious concepts and practices. That is why many pieces of research were made into the more effective pedagogical techniques in this regard over the last few decades.
This study moves from the assumption that the children would learn religious terms and phrases more quickly through melodies by involving their motor skills into the process of learning. Accompanied by music, the learned things would remain firm and permanent in their minds and make sense in a good way for their spirituality.
Having given a brief outline of the positive effects of music education on the emotional, social, intellectual, lingual, and psycho-motor development of preschool children, the article showcases whether the preliminary assumptions proved true through a five-point Likert scale survey questionnaire prepared and carried out by the authors. The article is ending with an assessment of the findings gathered from teachers working in the Qur'an Courses opened for the four-to-six-year old children by the Office of the Mufti of Ankara (Ankara Muftulugu), which is attached to the Presidency of Religious Affairs.

Kaynakça

  • Başer, Fatma. “Müziğin Okul Öncesi Dönemde Çocuk Gelişimine Katkısı”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (2004). http://dergipark.org.tr/tr/pub/sakaefd/issue/11229/134063.
  • Erbaş, Ali. “Diyanet İşleri Başkanlığı 2019 Yılı Faaliyet Raporu”. Faaliyet Raporu. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 28 Şubat 2020. https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/Documents/2019%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf.
  • Erdal, Gülşen G. “Gelişim ve Öğrenme Kuramcılarına Göre Müzik Öğretim Yöntemlerinin Okul Öncesi Eğitimdeki Yeri”. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education 1/4 (2012): 6.
  • Fidan, N. Okulda Öğrenme ve Öğretme. Gül Yayınevi, 1986.
  • Genç, Muhammet Fatih. “Diyanet İşleri Başkanlığı’na Bağlı 4-6 Yaş Grubu Kuran Kurslarında Din Eğitimi”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 5/2 (2019): 16.
  • Gün, Elmas - Gün Duru, Elvan - Demirtaş, H. Ozan. “Müzik Eğitiminin Bilişsel Gelişime Etkisi”. The Journal of Academic Social Science Studies 9/Number: 50 (01 Ocak 2016): 117-117. https://doi.org/10.9761/JASSS3555.
  • Kabataş, Mustafa. “Çocuğun Motor, Algısal, Sosyal, Duygusal, Bilişsel ve Dil Gelişimi Dönemlerinde Müziğin Önemi”. The Journal of International Educational Sciences 4/11 (01 Ocak 2017): 192-202. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.1406.
  • Kol, Suat. “Erken Çocuklukta Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Mayıs 2011. 1-21.
  • Okumuş, Melis. Okul Öncesi Dönem 4- 6 Yaş Grubu Çocukların Müziksel Yaşantılarına Popüler Müziklerin Etkisi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=-Z0vbSUgrhM9fXoGkRe6Q-0S5W_87aUhqBOB4YBjVTFPeSbRajfLEs-WsawDLOSp.
  • Ömeroğlu, E. - Ersoy, Ö - Şahin, F. T. - Kandir, A. - Turla, A. Müziğin Okul Öncesi Eğitimde Kullanılması. Kök Yayıncılık, 2003.
  • Öztürk, Ayten. Okul Öncesi Eğitimde Müzik. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2011.
  • Soysal, Fikri. “Erken Çocukluk Dönemi Müzik Eğitimi”. The Journal of Academic Social Science Studies VOLUME 5 ISSUE 3/5 (2012): 205-221. https://doi.org/10.9761/jasss_81.
  • Şen, Yavuz. “Okulöncesi Dönemde, Çocuğun Gelişiminde Müziğin Önemi”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7/1 (18 Şubat 2010): 337-343.
  • Tanaltay, Suna. Çocuklar Ağlamasın. İstanbul: Tekin Yayınevi, 1997.
  • Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “Evaluation of Quran courses curriculum (4-6 age group ) in the context of religious development theories”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (01 Aralık 2015): 705-720. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.038.
  • Türk, Esra. “Çocukluk Döneminde Duygusal Gelişim ve Din Eğitimi”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 14/3 (01 Ocak 2014): 143-158.
  • Yağcı, Samet. Öğreticilere göre Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 yaş grubu Kur’an Kursları: (İzmir İli Örneği). İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, 2018. http://acikerisim.ikc.edu.tr:8080/xmlui/handle/11469/396.
  • Yıldız, Gökay. İlköğretimde Müzik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık, 2002.
  • Yıldız, Gökay - Nacakcı, Zeki. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Müziksel Gelişim Özellikleri: Bir Literatür Derlemesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/16 (23 Eylül 2016): 38-45. https://doi.org/10.20875/sb.93592.

4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Okul Öncesi Dönem Müzik Eğitimine İlişkin Tutumları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 86 - 103, 15.06.2020
https://doi.org/10.46595/jad.729712

Öz

Okul öncesi dönem, çocukların zekâ ve motor becerilerini geliştirdiği ve bunları uyum içinde kullanmaya başladığı hızlı bir gelişim dönemidir. Okul öncesi eğitim, çocukların gerek bireysel özelliklerini gerekse psikolojik gelişimlerini dikkate alarak onlara iyi bir rehberlik sağlamayı amaçlamaktadır. Nitekim çocukların bu dönemde edindikleri beceri, düşünce ve davranışlar gelecekteki yaşamlarını önemli ölçüde etkilemektedir. Artan bilişsel kapasitelerine rağmen, okul öncesi çocuklar dini kavramları ve uygulamaları anlamakta bazı zorluklar yaşamaktadırlar. Bu zorlukların aşılabilmesini sağlayacak bir takım pedagojik teknikler geliştirmek üzere son yıllarda pek çok araştırma yapılmıştır.
Bu çalışma, okul öncesi çocukların, motor becerilerini melodiler yoluyla öğrenme sürecine dahil ettikleri takdirde dini terimleri ve ifadeleri daha hızlı öğrenebilecekleri, müzik eşliğinde öğrendikleri şeyleri zihinlerinde daha kalıcı bir şekilde tutabilecekleri ve müzik sayesinde söz konusu kavramların onların maneviyat dünyası açısından daha anlamlı hale geleceği gibi bazı varsayımlardan hareket etmektedir.
Müzik eğitiminin okul öncesi çocukların duygusal, sosyal, düşünsel, dilsel ve psiko-motor gelişimi üzerindeki olumlu etkilerinin kısa bir özetini veren makale, yazarlar tarafından hazırlanıp uygulanan beşli Likert ölçeği anket verilerine göre belirtilen varsayımların ne derece geçerli olduğunu ortaya koymaktadır. Makale, Diyanet İşleri Başkanlığı Ankara Müftülüğüne bağlı Dört-Altı Yaş Kur’an Kurslarında görev yapan öğreticilerden elde edilen bulguların değerlendirilmesi ile sona ermektedir.

Kaynakça

  • Başer, Fatma. “Müziğin Okul Öncesi Dönemde Çocuk Gelişimine Katkısı”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (2004). http://dergipark.org.tr/tr/pub/sakaefd/issue/11229/134063.
  • Erbaş, Ali. “Diyanet İşleri Başkanlığı 2019 Yılı Faaliyet Raporu”. Faaliyet Raporu. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 28 Şubat 2020. https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/Documents/2019%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf.
  • Erdal, Gülşen G. “Gelişim ve Öğrenme Kuramcılarına Göre Müzik Öğretim Yöntemlerinin Okul Öncesi Eğitimdeki Yeri”. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education 1/4 (2012): 6.
  • Fidan, N. Okulda Öğrenme ve Öğretme. Gül Yayınevi, 1986.
  • Genç, Muhammet Fatih. “Diyanet İşleri Başkanlığı’na Bağlı 4-6 Yaş Grubu Kuran Kurslarında Din Eğitimi”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 5/2 (2019): 16.
  • Gün, Elmas - Gün Duru, Elvan - Demirtaş, H. Ozan. “Müzik Eğitiminin Bilişsel Gelişime Etkisi”. The Journal of Academic Social Science Studies 9/Number: 50 (01 Ocak 2016): 117-117. https://doi.org/10.9761/JASSS3555.
  • Kabataş, Mustafa. “Çocuğun Motor, Algısal, Sosyal, Duygusal, Bilişsel ve Dil Gelişimi Dönemlerinde Müziğin Önemi”. The Journal of International Educational Sciences 4/11 (01 Ocak 2017): 192-202. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.1406.
  • Kol, Suat. “Erken Çocuklukta Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Mayıs 2011. 1-21.
  • Okumuş, Melis. Okul Öncesi Dönem 4- 6 Yaş Grubu Çocukların Müziksel Yaşantılarına Popüler Müziklerin Etkisi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=-Z0vbSUgrhM9fXoGkRe6Q-0S5W_87aUhqBOB4YBjVTFPeSbRajfLEs-WsawDLOSp.
  • Ömeroğlu, E. - Ersoy, Ö - Şahin, F. T. - Kandir, A. - Turla, A. Müziğin Okul Öncesi Eğitimde Kullanılması. Kök Yayıncılık, 2003.
  • Öztürk, Ayten. Okul Öncesi Eğitimde Müzik. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2011.
  • Soysal, Fikri. “Erken Çocukluk Dönemi Müzik Eğitimi”. The Journal of Academic Social Science Studies VOLUME 5 ISSUE 3/5 (2012): 205-221. https://doi.org/10.9761/jasss_81.
  • Şen, Yavuz. “Okulöncesi Dönemde, Çocuğun Gelişiminde Müziğin Önemi”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7/1 (18 Şubat 2010): 337-343.
  • Tanaltay, Suna. Çocuklar Ağlamasın. İstanbul: Tekin Yayınevi, 1997.
  • Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “Evaluation of Quran courses curriculum (4-6 age group ) in the context of religious development theories”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (01 Aralık 2015): 705-720. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.038.
  • Türk, Esra. “Çocukluk Döneminde Duygusal Gelişim ve Din Eğitimi”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 14/3 (01 Ocak 2014): 143-158.
  • Yağcı, Samet. Öğreticilere göre Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 yaş grubu Kur’an Kursları: (İzmir İli Örneği). İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, 2018. http://acikerisim.ikc.edu.tr:8080/xmlui/handle/11469/396.
  • Yıldız, Gökay. İlköğretimde Müzik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık, 2002.
  • Yıldız, Gökay - Nacakcı, Zeki. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Müziksel Gelişim Özellikleri: Bir Literatür Derlemesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/16 (23 Eylül 2016): 38-45. https://doi.org/10.20875/sb.93592.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Hakemli Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sadettin Volkan Kopar

Serbülend Arpa 0000-0002-6370-4414

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Kopar, Sadettin Volkan - Arpa, Serbülend. “4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticilerinin Okul Öncesi Dönem Müzik Eğitimine İlişkin Tutumları Üzerine Bir Araştırma”. Journal of Analytic Divinity 4/1 (Haziran 2020), 86-103. https://doi.org/10.46595/jad.729712.

· JAD, bilgiyi genişletmek ve geliştirmek için tamamen Açık Erişim Dergi Politikasını kabul eder.

· Adres: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Esenboğa Yerleşkesi Çubuk/Ankara