Our topic is “Atatürk and Education Relations”. So far, some small articles have been written on this subject. We want to approach the subject from a different perspective in this review. Atatürk's sociological and philosophical views are not adequately examined. From this point of view, his educational views gain distinct importance. In other words, his approach to the phenomenon of” Education “will be dealt with in terms of” Sociology of Education “and the ” philosophy of Education". In this context, his educator personality, sociological, philosophical knowledge, and opinions, the innovations he brought to education will be clarified. Thus, the social view of the phenomenon of education in our country has gained a special quality with its personality. Turkish sociologists such as Ziya Gökalp, İ. Hakkı Baltacıoğlu and Prince Sabahattin brought a social perspective to the education of our country. Atatürk, on the other hand, has taken the social view of education both from a theoretical point of view and from a practical point of view and has introduced radical innovations in this regard. These qualities will be addressed in this review.
Atatürk Educational Relations Educational Philosophy Sociology of Education
Konumuz, “Atatürk ve Eğitim İlişkileri”dir. Şimdiye değin bu konuda yazılmış ufak çapta bazı yazılara rastlanmaktadır. Biz bu incelememizde konuya farklı bir açıdan yaklaşmak istiyoruz. Atatürk’ün sosyolojik ve felsefî görüşleri yeterince incelenmiş değildir. İşte bu açıdan onun eğitimsel görüşleri ayrı bir önem kazanmaktadır. Yani onun “Eğitim” olgusuna yaklaşımı, “Eğitim Sosyolojisi” ve “Eğitim Felsefesi” açısından ele alınacaktır. Bu bağlamda onun eğitimci kişiliği, sosyolojik, felsefî bilgisi ve görüşleri, eğitime getirdiği yenilikler açıklığa kavuşturulacaktır. Böylece, ülkemizde eğitim olgusuna toplumsal bakış, onun kişiliğiyle özel bir nitelik kazanmıştır. Ziya Gökalp, î. Hakkı Baltacıoğlu ve Prens Sabahattin gibi Türk sosyologları, ülkemiz eğitimine toplumsal bakışı getirmişlerdir. Atatürk ise, eğitime toplumsal bakışı, hem kuramsal açıdan, hem de uygulama açısından ele almış ve bu konuda köklü (radikal) sayılabilecek yenilikler getirmiştir. Bu incelememizde onun bu niteliklerine değinilecektir
Atatürk Eğitim İlişkileri Eğitim Felsefesi Eğitim Sosyolojisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 1989 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 1989 Cilt: 5 Sayı: 15 |