Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2000, Cilt: 16 Sayı: 48, 699 - 710, 01.11.2000

Öz

Atatürk's understanding of secularism is different from the applİcation in other counties. Because, Turkey İs the only country which it’s population is Müslim, applies secularism. Western countries which apply secularism have a different religion, national cultures, value of life and customs from Turkey. Also, Turks in their history even before involvement with İslam and after became Müslim, have experienced the secularism in running their countries. Turkish Sultans introduced new laws and rules related to politics and social order for their need and authority rather than religious purpose. However, püre secularism has been introduced only after the col- lapse of Ottoman Empire and Turkish war of independence (1919-1922). The main features of Atatürk's secularism are: a) freedom of religion, b) not adopting any official religion for State, c) State does not make any dif- ferences between religion and sects, d) State constitutions and religious affairs are totally independent from each other. But, The Department of Religious Affairs was established by Atatürk for the special condition of Turkey. For that reason Turkish State consider religious service as civil service and has got the responsibility of administration of religious affairs and religious education of it's population. Therefore pays the expenditure of these religious service from national budget. The main purpose of this is to prevent the influence of religion on State System. Because of there is not monastic or religious men class. Leaving the administration of religious affairs to religious sects and denomination is not convenient. Because, secularism in Turkey has a vital importance to accommodate reasonable and scientific thought, to wipe out the superstitions and ignorance, to improve the respect for religion, to prevent the usage of religion for malicious pur- poses, to strengthen the social unity, to prevent the social division which is motivated by religious and denomination al differences to increase respect to and compassİon to human values, thoughts, and to carry these values in a steady increasement.

Kaynakça

  • Atatürkçülük (Birinci Kitap), Atatürk'ün Görüş ve Direktifleri, İstanbul 1984, 110-111. Atatürkçülük (Birinci Kitap), i 10-111. E- özbudun, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II, Atatürkçülük, Atatürkçü Düşünce Sis¬temi, YOK Yayınlan, No: 5, Ankara 1986, s. 76. Atatürkçülük (Birinci Kitap), 110-111. Tarikatların Türkiye'de ve Türk Tarihindeki rolleri, fonksiyonları ve yapılan ile ilgili olarak ba¬kınız: Ünver Günay - Ahmet Vehbi Ecer, Toplumsal Değişme, Tasavvuf, Tarikatlar ve Türkiye, Er- ciyes Üniversitesi Yayınları, No: 112, Kayseri 1999. E. Özbudun, Atatürk İlkeleri ve inkılâp Tarihi II, 76-77. Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, Ankara !959,H, 1994. Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, 1,341. Atatürkçülük (Üçüncü Kitap), 48. İ.A. Çubukçu, "Lâiklik ve Din", Atatürk ilkeleri ve İnkılâp Tarihi II, 280. Atatürkçülük (Birinci Kitap)

Atatürkçü Düşüncedeki Laiklik Türkiye Gerçeklerine Uygundur

Yıl 2000, Cilt: 16 Sayı: 48, 699 - 710, 01.11.2000

Öz

Atatürkçü düşüncede lâiklik başka milletlerdeki uygulamalardan farklıdır. Çünki halkı müslüman olan ve lâikliği uygulayan tek ülke Türkiye’dir. Batı'da lâikliği uygulayan ülkelerin dinleri, millî kültürleri, değer yargıları, örf ve âdetleri... Türkiye'dekinden farklıdır. Ayrıca Türk Tarihi'nde, Türkler müslüman olmadan önce ve sonra yönetimde lâik uygulama denemelerine de sahiptir. Türk sultanları, politik ve sosyal düzen ile ilgili kuralları, din gereği olmaktan ziyade, ihtiyaç ve kendi otoriteleri gereği koymuşlardır. Ancak tam lâikliğe dönüş Osmanlı Devleti'nin yıkılmasından sonra, İstiklâl Savaşı'nın sonucunda uygulanmaya konuldu. Atatürkçü lâikliğin temel özellikleri; a) Din ve vicdan hürriyeti, b) Resmî bir devlet dininin bulunmaması, c) Devletin din ve mezhep ayrımı gözetmemesi, ç) Devlet kurumlarıyla din kuramlarının ayrılmış olması, d) Devlet yönetiminin din kurallarına bağlı olmamasıdır. Bunlar arasında Diyanet İşleri Başkanlığının Devlet çatısı içinde Anayasal bir kurum olarak yer alması Türkiye'nin Özel durumu sebebiyledir. Devlet, gene özel durum sebebiyle, din işlerinin yürütülmesini ve meslekî din eğitiminin yapılmasını bir kamu hizmeti saymış, masraflarının genel bütçeden karşılanmasını uygun görmüştür. Böylece dinin devlet hayatına müdahale ede¬bilme imkanlarına son verilmek istenmiştir. Zira Türk Milleti, dini siyasete karıştıran devlet sisteminin acılarını çok çekmiştir. İslâm dininde ruhban sınıfı, din adamı sınıfı mevcut olmadığı için din işlerinin cemaatlere bırakılması uygun olamazdı. Lâiklik ülkemizde, akılcı ve İlmî düşüncenin yerleşmesi, hurafelerin ve cehaletin ortadan kalkması, dine saygının artması, din istismarının önlenmesi, toplumsal bütünleşmenin güçlenmesi, inanç, mezhep ve tarikat ayrılıkları sebebiyle parçalanmanın önüne geçilmesi, insana, düşünceye saygının ve sevginin gelişip kökleşmesi... bakımlarından önem taşır

Kaynakça

  • Atatürkçülük (Birinci Kitap), Atatürk'ün Görüş ve Direktifleri, İstanbul 1984, 110-111. Atatürkçülük (Birinci Kitap), i 10-111. E- özbudun, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II, Atatürkçülük, Atatürkçü Düşünce Sis¬temi, YOK Yayınlan, No: 5, Ankara 1986, s. 76. Atatürkçülük (Birinci Kitap), 110-111. Tarikatların Türkiye'de ve Türk Tarihindeki rolleri, fonksiyonları ve yapılan ile ilgili olarak ba¬kınız: Ünver Günay - Ahmet Vehbi Ecer, Toplumsal Değişme, Tasavvuf, Tarikatlar ve Türkiye, Er- ciyes Üniversitesi Yayınları, No: 112, Kayseri 1999. E. Özbudun, Atatürk İlkeleri ve inkılâp Tarihi II, 76-77. Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, Ankara !959,H, 1994. Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, 1,341. Atatürkçülük (Üçüncü Kitap), 48. İ.A. Çubukçu, "Lâiklik ve Din", Atatürk ilkeleri ve İnkılâp Tarihi II, 280. Atatürkçülük (Birinci Kitap)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Vehbi Ecer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2000
Yayımlandığı Sayı Yıl 2000 Cilt: 16 Sayı: 48

Kaynak Göster

Chicago Ecer, A. Vehbi. “Atatürkçü Düşüncedeki Laiklik Türkiye Gerçeklerine Uygundur”. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 16, sy. 48 (Kasım 2000): 699-710.