Giriş ve Amaç: Stres, kaçınılmaz etkenlerin bireyin psişik dengesini bozması ile ortaya çıkan gerilim ve zorlanma halidir. Her ne kadar hayat şartları ve iş koşulları açısından, bireylerin hayatları farklılık gösterse de, herkes belli bir ölçüde stresten etkilenmektedir. İşe bağlı stres, performansı düşürür, iş kazalarına sebep olur, çalışanların ilişkilerini bozar, depresyon ve kaygı bozukluklarına yol açar, ayrıca çok derin psikolojik ve fizyolojik zararlar oluşturur. Ancak insanın amacına ulaşması ve motive olması için makul bir stres olumlu etki yaratmaktadır. Yani belli bir seviyeyi aşmadıkça stresin insanı çalışmaya teşvik ettiği ve başarısını arttırdığı söylenebilir. Araştırma, iş yerinde oluşan stresin, acil serviste çalışan doktor ve hemşireler üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve analitik bir araştırma olarak planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, Ankara’da bulunan Atatürk Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Özel Medicana ve Özel Bayındır Hastane’lerinden yazılı ve sözlü izinler alınarak, Şubat 2010 tarihinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma toplam 131 sağlık çalışanı ile anket tekniği ile gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın büyük bir kısmını 26-30 yaş grubundaki çalışanlar oluşturmaktadır. Stres ölçeğine göre toplam stres puanı ortalama 28.031±3.792 (minimum 18, maksimum 38)’dir. Katılımcıların büyük bir kısmı iş yükünün fazla olduğunu ifade etse de, mesai süresinde işlerini bitirememe kaygısı taşımadıkları, işlerini eve taşımadıklarını, yeni eklenen sorumlulukları başkasına devretmek yerine kendileri üstlendikleri belirlenmiştir. Hem mükemmel bir eş, hem mükemmel bir çalışan, hem mükemmel bir ebeveyn olmanın katılımcılar için önemli olduğu belirlenmiştir. İş yükünün çalışanlar üzerinde önemli bir stres faktörü olmadığı görülmüştür. Stresin çalışanlarda en fazla yorgunluk, gerginlik, baş ağrısı ve uykusuzluk şikayetlerine neden olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Stres ölçeğine göre acil servis çalışanlarının stres düzeyinin orta derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Çalışanların sosyodemografik özellikleriyle stresin olumsuz etkileri arasında anlamlı bir ilişki vardır. Acil servislerde çalışan personelin iş stresinden etkilenme düzeylerinin düzenli olarak kontrol edilmesi, iş stresi etkenlerinden yüksek düzeyde etkilenenlere bireysel ya da grup danışmanlığının verilmesi uygun olabilir.
Introduction and Aim: Stress is a manner of tension and strain which is associated with impairment of the psychological balance of
the individual cause of inevitable factors. Even though the differences in the lifes of individuals in terms of living conditions and working conditions, everyone is affected by stress to a certain degree. Work-related stress, reduces performance, leads to accidents
at work, impair relations of employees, leads to depression and anxiety disorders, and also bring into being deep psychological
and physiological damage. However, reasonable amount of stress create positive impact to achieve the objectives of the individual
and to be motivated. So stress, which encourages people to work and increases success, otherwise exceed a certain level.
The study is planned as a descriptive and analytical research, in order to determine impacts of stress in the workplace on doctors
and nurses in the emergency department.
Material and Methods: The study was performed in Ankara Ataturk Training and Research Hospital, Gulhane Military
Medical Academia School of Medicine, Medicana and Bayindir Hospitals in February 2010 after written consents were taken.
131 health care providers were included into the study and questionnaires were used.
Results: A large part of the employees were between the ages of 26-30 years. According to stress scale, mean of total stress score
was 28.031±3.792 (minimum 18, maximum 38). Although the majority of participants stated that excess of the workload and
long working hours, they do not concern about finishing their work during working hours and they take responsibilities of new
duties rather than transfer to another. It was determined that being perfect as a partner, as an employee, and as a parent is important
for participants. It was noted that workload is not an important stress factor for the employees. Also it was found that stress
mostly causes fatigue, strain, headache, and insomnia.
Conclusion: According to the stress scale, it is found that stress levels of the emergency healthcare professionals were moderately
high. There is a significant relationship between the socio-demographic characteristics of employees and negative effects of
stress. The level of being affected by work stress of employees in emergency department should checked regularly, and those highly
affected from determinants of work stress should be given individual or group counseling.
Stress Impacts of stress Workplace stress Healthcare services
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1 |