Giriş:
Ebeveyn anketleri, çocukların gelişimini değerlendirmek amacıyla çocuk sağlığı ve hastalıkları polikliniklerinde sıkça kullanılmaktadır. Bu çalışmada annenin, yaşı ve eğitim durumuna
göre çocuğunun gelişimi hakkında bilgi düzeyi ile standart gelişimsel tarama testi sonuçları karşılaştırılmış ve toplumumuzda çocukların gelişiminin değerlendirilmesinde ebeveyn anketlerinin doğruluğu değerlendirilmiştir.
Materyal ve Metod:
Annelere Türk çocuklarına uyarlanan ve standardize edilen Denver II gelişimsel tarama testindeki çocuğun kronolojik yaşına uygun maddeler soruldu ve cevapları kaydedildi. Daha sonra çocuklara Denver II gelişimsel tarama testi, sertifikalı çocuk gelişim uzmanı veya çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanı tarafından uygulandı. Annelerin ankete verdiği cevaplar ile Denver II gelişimsel tarama testi sonuçları karşılaştırıldı, birbiriyle uyumlu ve uyumsuz maddeler kaydedildi.
Bulgular:
Çalışmaya 178 anne ve çocuk dahil edildi. Anne raporu ve test sonuçları olguların %55’inde uyumluydu. Anne yaşı ve eğitim düzeyine göre belirlenmiş gruplarda bu uyum benzer oranlardaydı. Uyumsuz maddelerin dağılımı her gelişim alanında benzer orandaydı.
Tartışma:
Bu çalışmada anne raporu ile standart gelişimsel tarama testi sonucu arasındaki uyum yetersiz bulunmuştur. Diğer gelişim testleri ve okul performansı ile korelasyon gösterdiği saptanan Denver II gelişimsel tarama testinin anne raporlarına göre daha güvenilir olduğu düşünülmüştür. Gelişimsel
gecikmelerin belirlenmesi için anne raporları ve Denver II testi sonuçlarının, Türk toplumuna uyarlanmış ve standardize edilmiş diğer testlerle doğrulanması gerekmektedir.
Background:
Parental questionnaires are extensively used in pediatric outpatient clinics for developmental evaluation. Our purpose was to examine the accuracy of questionnaires in our population by comparing developmental screening test results with mother's report in relation with her age and education.
Methods:
Mothers were interviewed using the items corresponding to their child's chronological age on the Denver II developmental screening test adapted for Turkish children. Then the Denver II test was administered to the child by a certified child development specialist or pediatrician. Mothers' answers to the questionnaire and the child's Denver II test results were compared and discrepancies were recorded.
Results:
The sample consisted of 178 mother-child dyads. Mothers' reports and test scores were concordant in 55% of cases, with similar rates in all maternal age and educational groups. Items subject to disagreement were distributed equally over all developmental domains.
Conclusion:
The rate of agreement between mother's reports and screening test results was unsatisfactory. While the Denver II, previously shown to correlate with other tests and school performance, is more likely to be accurate than mother's report, both data need to be confirmed by other tests standardized and adapted to the population in order to detect developmental delays.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |