It could be said that the apparent distinction between the administrative law of
Continental Europe and that of Anglo-Saxon counties has seemed to become
gradually less evident. The main reasons progressively eliminating the distinction
and bringing them closer is the impact of the decisions of the European
Court of Justice and the European Court of Human Rights on these systems
and the interaction with each other. As a consequence of this convergence,
these divergent systems have integrated various principles from each other.
For instance, the protection of legitimate expectation have been integrated
into case law from civil law whereas the principle of proportionality have been
integrated into civil law from case law. Nevertheless Turkish administrative law
literature has not paid enough attention to the recent developments of English
administrative law. One of the pioneer studies with the comparative approach is
the article of Yücel Oğurlu published in 2000 with the title of “İngiliz ve Türk
İdare Hukuklarında İdari Faaliyetin Denetlenmesinde Ölçülülük İlkesinin Rolü
Hakkında Bir Değerlendirme (An Assessment on the Role of the Principle of
Proportionality in the Judicial Review of Administrative Activities in English and
Turkish Administrative Law)”. It has been almost twenty years since the adoption
of Human Rights Act 1998 and the publication of this article. Therefore
we will assess the meaning and elements of the principles of proportionality
in light of the recent decisions of Turkish and English administrative courts in
a comparative method.
The Principle of Proportionality Turkish Administrative Law English Administrative Law Judicial Review Case Law
Kıta Avrupası idare hukuku ile Anglo-Sakson idare hukuku arasındaki belirgin
fark yavaş yavaş ortadan kalktığı söylenebilmektedir. Bu iki sistem arasındaki
farkı tedricen ortadan kaldıran ve bu iki sistemin birbirine yakınlaşmasını sağlayan
ana sebeplerin başında Avrupa Adalet Divanı ve Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesi kararlarının her iki hukuk sistemi üzerindeki etkisi ve bu iki hukuk
sistemi arasındaki karşılıklı etkileşim gelmektedir. Bu yakınlaşmanın bir sonucu
olarak, farklı özelliklere sahip Kıta Avrupası idare hukuku ile Anglo-Sakson idare
hukuku sistemlerinin diğerinden aldığı bir ilkeyi kendi sistemine entegre ettiği
görülebilmektedir. Örneğin haklı beklentilerin korunması ilkesi Anglo-Sakson
idare hukukundan Kıta Avrupası idare hukukuna entegre edilirken ölçülülük
ilkesi Kıta Avrupası sisteminden Anglo-Sakson hukuk sistemine entegre edilmiştir.
Buna rağmen Türk idare hukuku literatüründe Anglo-Sakson idare
hukukundaki gelişmeleri ele alan çalışma sınırlı sayıdadır. Bu çalışmaların en
önemlilerinden biri 2000 yılında Yücel Oğurlu tarafından yazılmış olan “İngiliz
ve Türk İdare Hukuklarında İdari Faaliyetin Denetlenmesinde Ölçülülük
İlkesinin Rolü Hakkında Bir Değerlendirme” başlıklı makaledir. İngiltere’nin
1998 tarihinde İnsan Hakları Kanununu (Human Rights Act 1998) kabul
etmesinin ve Oğurlu’nun çalışmasının üzerinden yirmi yıla yakın bir zaman
geçmesi sebebiyle, çalışmamızda Türk ve İngiliz idare hukukunda ölçülülük
ilkesinin anlamı ve unsurlarını güncel Türk ve İngiliz mahkeme kararları ışığı
altında karşılaştırmalı bir metot ile ele almayı amaçlamaktayız
Ölçülülük İlkesi Türk İdare Hukuku İngiliz İdare Hukuku Yargısal Denetim İçtihat
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.