In the contract for the carriage of passengers by sea, carrier is obliged to under take
certain risks specific to its nature and different types and rates of liability in comparison
with other carriage of passengers contracts. However, for the maintanence of the
carriage of passengers by sea as a profession, the boundaries of such liability should
be pre-defined in line with the international rules and limited to certain amount.
In this context, it is critically important for the settlement of legal disputes arising
from carriage of passenger by sea that both the carrier and the passenger should be
aware of the rules and conditions governing liability in advance of the conclusion
of a contract. For this reason, the goal of this study is to analyse the limitation of
the liability of the carrier under the Turkish Commercial Code numbered 6762
and Athens Convention Relating to the Carriage of Passengers and Their Luggage
by Sea, 1974
Denizde yolcu taşıma sözleşmesi, taşıyanın deniz taşımacılığına özgü rizikoları göze
almasını ve diğer yolcu taşıma sözleşmelerinden farklı tür ve oranlarda sorumluluğu
üstlenmesini de beraberinde getirmektedir. Buna karşın denizde yolcu taşımacılığının
bir meslek olarak yapılabilmesi için taşıyanın sorumluluğunun uluslararası kabul
görmüş kurallar ile önceden belirlenmiş ve belirli bir miktar ile sınırlandırılmış
olması da gerekmektedir. Bu anlamda denizde yolcu taşımacılığından doğabilecek
hukuki uyuşmazlıkların çözümü için sorumlulukla ilgili kuralların taşıyan ve
yolcu tarafından sözleşme kurulmadan önce bilinmesi büyük önem taşımaktadır.
Bu bağlamda çalışmamızın amacını, denizde yolcu taşıma sözleşmesinde taşıyanın
sorumluluğunun sınırının 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile 1974 tarihli Atina
Konvansiyonu çerçevesinde incelenmesi oluşturmaktadır
Diğer ID | JA36UZ59MP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 4 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.