According to the article 28/4 of “Procedure of Administrative Justice Act”, a compensation
action might be brought against the public servant who deliberately
failed to fulfill the requirements of the administrative courts’ decisions. Although it
is alleged that this rule is in contradiction with the article 129/5 of the Constitution,
the Constitutional Court held that it is compatible with the Constitution’s
relevant articles. The Court stated that, public servants do not have the power not to
fulfill court decisions and therefore this non-fulfillment must be regarded as public
servant’s personal fault. The Court’s attitude could not be limited to the case of
non-fulfillment of court decisions and shall have its impact on the general perception
of administrative liability. The Court’s decision reflects a vision that limits the
scope of administrative liability based on service-connected fault for unlawful acts
and actions, replacing it with the personal liability based on the personal fault of
public servants.
İdari Yargılama Usulü Kanununun 28/4. maddesi, idari yargı kararını kasten yerine
getirmeyen kamu görevlisine karşı tazminat davası açılabileceğini öngörmektedir.
Bu kuralın Anayasanın 129/5 maddesine aykırı olduğu ileri sürülmüştür. Ancak
Anayasa Mahkemesi, bu kuralı Anayasaya uygun bulmuştur. Anayasa Mahkemesine
göre, yargı kararını uygulamama konusunda bir yetkisi olmayan kamu görevlisinin
kararı uygulamaması durumunda kişisel sorumluluğunun kabul edilmesi gerekir.
Anayasa Mahkemesinin bu yaklaşımı, yalnızca yargı kararlarının uygulanmaması
durumuyla sınırlı kalmayacak biçimde genel olarak idarenin sorumluluğu algısı
üzerinde sonuç doğuracaktır. Mahkemenin kararı idarenin hukuka aykırı işlem ve
eylemleri nedeniyle, idarenin hizmet kusuruna dayanan sorumluluğunu daraltan
ve bunun yerine kamu görevlilerinin kişisel kusura dayanan şahsi sorumluluğunu
kabul eden bir anlayışı yansıtmaktadır.
Diğer ID | JA58JD58ZA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 1 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.