BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Sayı: 1, 145 - 218, 01.01.2014

Öz

Promoting honesty in scientific researches is significantly important in terms of
public interest in academic and scientific public services. To that end, first of all
qualified and honest scientific understanding, qualified and honest research, and
qualified and honest scientist who would provide those mentioned opportunities are
needed to be existed. Debates about honesty and scientific honor in academic studies
considered as reflection of scientists’ qualifications have been increased. Academic
corruption has turned into a common behavior among scientist in all levels. Within
the cruel, arbitrary and ideological competency environment within universities and
battle for certain positions, fake, misleading and deceptive paper issuing has been
a common behavior among faculty members to the aim of career promotion and
certain positions. Several incidents such as plagiarisation, unnecessary publishing,
duplication, dissection, unjust authorship, ghost authorship or bounty authorship
are some of the unethical behaviors that could be encountered in higher education
institutions. The scientific quality of the papers issued during the process to obtain
doctorate, assistant PhD., and PhD. titles has been gradually decreased. Thus, it is
apparent that both universities and the Higher Education Institution are required
to establish a scientific and an objective evaluation system in these subjects regarding
training qualified individuals for public order, welfare and responsibility toward
future generations.

İdari Yargı Kararları Çerçevesinde Bilimsel Yayın Etiği Soruşturmaları

Yıl 2014, Sayı: 1, 145 - 218, 01.01.2014

Öz

Bilimsel araştırmalarda dürüstlüğü teşvik, akademik ve bilimsel kamu hizmetlerinin
sunulmasında kamu yararı açısından büyük önem taşımaktadır. Bunun
için öncelikle nitelikli ve dürüst bir bilim anlayışı, nitelikli ve dürüst araştırma ve
bu imkânları sağlayacak nitelikli ve dürüst bilim insanlarının varlığını zorunlu
kılmaktadır. Bilim insanlarının niteliklerinin yansıması olarak karşımıza çıkan
akademik çalışmaların bilim insanlarının dürüstlüğü ile bilim haysiyetinin gerektirdiği
nitelikte olmasına yönelik tartışma ve beklentiler her dönemde canlılığını
koruyan temel değerler olmuştur. Akademik ahlaksızlık her çağda ve her seviyede
bilim insanları arasında sıklıkla karşılaşılan bir davranış şekli olarak varlığını
sürdürmüştür. Özellikle üniversitelerdeki acımasız, keyfi ve ideolojik rekabet ortamı
ve kadro çekişmeleri içerisinde akademik yükselme ve unvan elde etme uğruna sahte,
yalan ve yanıltıcı yayın üretme alışkanlığı öğretim üyeleri arasında sık rastlanan
etik dışı davranışlar[1] arasında yer almaktadır. İntihal, gereksiz yayın, düplikasyon,
dilimleme, haksız yazarlık, hayalet yazarlık veya hediye yazarlık gibi uygulamalar
yükseköğretim kurumlarında yapılan yayınlarda karşılaşılan etiğe aykırı davranış-
lardan bazılarıdır. Bu çerçevede doktora, doçentlik, profesörlük gibi unvanların elde
edilme sürecinde, üretilen bilimsel yayınlardaki kalite giderek azalmaya başlamıştır.
Bu nedenle üniversiteler ve Yükseköğretim Kurulu tarafından kamu düzenini,
kamu yararını, nitelikli insan yetiştirilmesi ve gelecek kuşaklara karşı sorumluluğu
ilgilendiren bu alanlarda bilimsel, tarafsız bir değerlendirme sisteminin kurulması
zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. YÖK Başkanlığı yükseköğretim alanında bir kolluk
birimi olarak disiplin soruşturması şeklinde yürüttüğü inceleme ve soruşturmalarla
bilimsel yayınlarda denetim ve gözetim görevini yürütmektedir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA48KK57YN
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Yaşar Demircioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 1

Kaynak Göster

Chicago Demircioğlu, Mustafa Yaşar. “İdari Yargı Kararları Çerçevesinde Bilimsel Yayın Etiği Soruşturmaları”. Ankara Barosu Dergisi, sy. 1 (Ocak 2014): 145-218.