As known, General Directorate of Foundations (GDF) under the authority of Prime
Ministry in Turkey has performed all works for fused foundations according to the
law numbered 5737 named Foundations Law. Each fused foundation has itself
private legal entity. Since no one has carried out fused foundations works as natural
person, these foundations have been administered and represented by GDF in all
land management implementations, according to foundation certificate-charter (in
Turkish vakfiye) which can been defined as a document which includes founder’s
statement and judge’s oral hearing and decision regarding foundation. The process of
expropriation on foundations, which has an important role in all land management
implementations, will be investigated with this paper. Both GDF’s properties and
fused foundations’ properties will be detailed for expropriations not only properties
expropriated by GDF but also expropriated by the other institutions related to
Turkish Government. Firstly, analysis of current situation in these processes together
with land valuations and workflow is to be investigated. Then, determination of
current problems and important points for the article are to touched upon via this
article by taking into account current situations.
Fused Foundations expropriation land valuation tax value appropriation
Bilindiği gibi ülkemizde Başbakanlığa bağlı Vakıflar Genel Müdürlüğü 5737 sayılı
Vakıflar Kanunu uyarınca tüm mazbut vakıfların her türlü işlerini yürütmektedir.
Mazbut vakıflar yasal olarak özel hukuk tüzel kişiliğine sahiptir. Ancak, yönetim
mercileri bulunmadığından bu vakıfları temsil ve idare eden VGM bu vakıfların
vakfiyelerine ilişkin tüm işlemleri yürütmenin yanında bu vakıflara ait tüm
taşınmazların arazi yönetimi uygulamalarına da gerçekleştirmektedirler. Bu arazi
yönetimi uygulamaları içinde önemli bir noktada bulunan kamulaştırma süreci
bu çalışma kapsamında irdelenecektir. Bu çalışmada, VGM ve mazbut vakıfların
taşınmazları olarak adlandırılan vakıf taşınmazlara yönelik olarak yürütülecek
kamulaştırma süreci araştırılacaktır. Bu süreç, vakıf taşınmazın kamulaştırılması
veya vakıflarca yapılacak kamulaştırma olmak üzere 2 kısımda tanımlanmıştır.
Bu süreçleri gerektiren durumlar ile süreçlerdeki iş akışları ve taşınmaz değerleme
aşamaları başta olmak üzere mevcut durum analizi öncelikli olarak yapılacaktır.
Akabinde ortaya konulan mevcut durum göz önüne alınarak yaşanan sorunların
tespit edilmesi ile vakıfların veya vakıf taşınmazların içinde bulunduğu kamulaş-
tırma süreçlerinde dikkat edilmesi gereken noktalara değinilecektir.
Mazbut vakıf kamulaştırma taşınmaz değerleme vergi değeri el atma
Diğer ID | JA76HU69YA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 3 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.