The most common definition of laicism is the seperation of government institutions
and religious beliefs from each other, state being neutral on matters of religions and
having a political system being resulted from humanistic will, inspired by rationalism
and science. Laicism in Turkey is a permanent characteristic of the republic
which is a principle of special importance. The implementation of laicism in Turkey
has been an issue for endless discussions from the perspective of judicial and political
dimensions. Constitution is the most superior law of a state. The fundemental
values of the Turkish Republic have been stated either explicitly or implicitly in our
Constitutions. In this study, the way of the principle of secularism is regulated in
the 1921, 1924, 1961 and 1982 Constitutions which reflect the political history
and founding philosophy of the Republic of Turkey is elaborated.
Laiklik sekülarizm anayasa ve laiklik laik devlet din özgürlüğü.
Laiklik en genel tanımıyla din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması, devletin
dinler karşısında tarafsız olması, siyasi düzenin dinden değil, akıl ve bilime dayanan
beşeri iradeden kaynaklanması anlamına gelir. Türkiye’de laiklik, cumhuriyetin
değişmez bir niteliği ve özel öneme sahip olan ilkesidir. Ülkemizdeki uygulanma
biçimiyle laiklik, hem hukuksal boyutta, hem de toplumsal alanda sonu gelmeyen
siyasi ve toplumsal tartışmalara konu olmaktadır. Anayasa bir devletin en üst
yasasıdır. Anayasalarımızda da Türkiye Cumhuriyeti’nin temel değerleri açık ya
da dolaylı bir şekilde yer almıştır. Bu çalışmada Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş
felsefesini ve politik geçmişini yansıtan 1921, 1924, 1961 ve 1982 Anayasalarında
laiklik ilkesinin düzenleniş şekli incelenmiştir.
Laiklik sekülarizm anayasa ve laiklik laik devlet din özgürlüğü.
Diğer ID | JA46EP68CB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 4 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.