The constitutional amendments of 2017 have determined the constitutional
principles governing the presidential decree which grants the executive the power
to regulate in social, political and administrative spheres. The President, who is
the sole constituent of the executive branch, will be able to regulate on social
and economic rights and on the organisation and functioning of the administration,
directly on basis of the power deriving from the Constitution, without
any legal basis. The scope and boundaries of this new type of power, lying at
the intersection of constitutional and administrative law, must be drawn. Even
though existing structures and considerations provide indications, issues to be
regulated by a genuine tool such as the presidential decree and their compliance
with the Constitution, shall be evaluated in accordance with the constitutional
principles as a whole and the new political system. One of the basic argument
of this article is that the presidential decree does not create an exclusive/reserved
regulatory sphere for the executive power, but is limited to primary regulative
power as the plenary regulatory power of the legislative is preserved.
Presidential decree Presidential transactions 2017 constitutional amendments of Turkey regulatory authority the principle of legality executive branch
2017 Anayasa değişiklikleri ile anayasal ilkeleri belirlenmiş olan Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi, yürütme organına sosyal, siyasal ve idari alanda düzenleme
yapma yetkisi vermektedir. Yürütme organını oluşturan Cumhurbaşkanı, yasal
bir dayanak olmaksızın, doğrudan anayasadan aldığı yetkiyle sosyal ve ekonomik
haklar ile idari teşkilat ve işleyişe ilişkin belirli düzenlemeler yapabilecektir.
Anayasa ve idare hukuku disiplinlerinin kesişim alanında bulunan bu yeni tür
yetkinin kapsam ve sınırları çizilmek durumundadır. Mevcut yapı ve kabuller
bir veri oluşturmakla beraber, özgün bir kurum olarak, Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi ile düzenlenebilecek konular ve anayasaya uygunlukları, anayasa
hükümlerinin bütünlüğü ve yeni siyasal sisteme göre değerlendirilmelidir.
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi kurumunun, yürütme organına münhasır/mahfuz
bir düzenleme alanı yaratmadığı, asli düzenleme yetkisi ile sınırlı olduğu,
yasama organının genel düzenleme yetkisinin korunduğu bu çalışmanın temel
tezlerinden biridir.
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi Cumhurbaşkanlığı işlemleri 2017 Anayasa değişiklikleri düzenleme yetkisi kanuni idare ilkesi yürütme organı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 75 Sayı: 3 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.