Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN ATTEMPT TO LOOK AT THE LAW THROUGH THE WINDOW OF MUSIC AESTHETICS

Yıl 2024, Cilt: 82 Sayı: 3, 429 - 446, 26.07.2024
https://doi.org/10.30915/abd.1480556

Öz

The unity of music and law is an example of interdisciplinary work. There are fascinating similarities between the disciplines of music and law, which may seem dissimilar at first glance. The most important point of similarity is that they are both based on "instant" processes that are recreated each time based on general and fundamental principles. It would be helpful to start from aesthetics, which is the essential starting point for establishing the relationship between law and music, and to follow the historical development of the two. As the first step of a long-term effort, this study starts from the law-aesthetics relationship and then provides an overview of the law-music relationship.

Kaynakça

  • Alpern, Wayne, “Music Theory as a Mode of Law: The Case of Heinrich Schenker, Esq.” Cardozo Law Rev. 20, 1998-1999, s.1459-1511.
  • Aster, Ernst von, İlkçağ ve Ortaçağ Felsefe Tarihi, İstanbul, İm, 2005.
  • Balkır, Zehra Gönül, “Hukuk ve Adalet Estetiği Üzerine Bir Deneme”, HFSA 23, İstanbul Barosu, 2012, s.44-61.
  • Butler, Brian E., “ Aesthetics and American Law”, 27 Legal Stud. F. 203, 2003, s.203-220.
  • Douzinas Costas, Nead Lynda (Ed.), Law and the Image, The Authority of Art and the Aesthetics of Law, Londra, University of Chicago Press, 1999.
  • Hepkon, Zeliha, “İletişim Bilimleri ve Kültürel Çalışmalar: Bir Disiplinin Sınırları Sorularımızın Sınırlarını Kapsayabilecek mi?”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl 5, Sayı 9, 2006/1, s.19-27.
  • Karin Van Marle, Steward Motha (Ed.), Genres of Critique- Law, Aesthetics and Liminality, Cape Town, Sun Press, 2013.
  • Llewellyn, Karl, “On The Good, The True, The Beautiful, In Law”, University of Chicago Law Review, Cilt 9, 1942/2, s.224-265.
  • Manderson, Desmond, Songs Without Music, Aesthetic Dimensions of Law and Justice, University of California Press, 2000.
  • Öntaş, Hüseyin, “Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisinin Alt Dallarından Biri Olarak: Hukuk ve Edebiyat”, Varlık, Sayı 1180, 2006/1, s.11-13.
  • Öntaş, Hüseyin “La/a (L) Minör Çığlıklar Ansiklopedisi Fasikül No:1: Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Alanında Alternatif Eğitim Metodları Öneren Bir Disiplin: Hukuk Ve Edebiyat Ve Tiyatro” https://www.academia.edu/398347/La_a_L_Min%C3%B6r_%C3%A7%C4%B1%C4%9Fl%C4%B1klar_Ansiklopedisi_Fasik%C3%BCl_No_1_Hukuk_Felsefesi_Ve_Sosyolojisi_Alan%C4%B1nda_Alternatif_E%C4%9Fitim_Metodlar%C4%B1_%C3%B6neren_Bir_Disiplin_Hukuk_Ve_Edebiyat_Ve_Tiyatro
  • Panhurst, Tom, Schenker Guide, Routledge, NY, 2008.
  • Reichman, Amnon, “The Production Of Law (And Cinema): Preliminary Comments On An Emerging Discourse”, Southern California Interdisciplinary Law Journal, Cilt 17, 2008, s.457-506.
  • Özmenteş, Gökmen, “Tınısal Karnaval Bağlamında Müzikal Anlamın Biricikliği”, VI. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu- Müzik Dinleme ve Çalgı Performansında Ses- Tını- Algı Bileşenleri- Sempozyum Tam Metin Kitabı, Yay. Haz. Çağhan Adar, Afyonkarahisar, Matbaa-i Beka, 2015, s.253-264.
  • Schlag, Pierre, “The Aesthetics Of American Law”, Harvard Law Review, Cilt 115, 2002, s. 1047-1118.
  • Sherwin, Richard K., When Law Goes Pop, The University Of Chicago Press, 2000.
  • Stevens, Jacqueline. “Legal Aesthetics of the Family and the Nation: AgoraXchange and Notes Toward ReImaging the Future”, N.Y.L. SCH. L. REV. 49, 2004-2005, s.317-352.
  • Tatar, Burhanettin, “Hans- Georg Gadamer ve ‘Hakikat ve Yöntem’ (Wahrheit und Methode) Adlı Eseri” Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12-13, Nisan 200, s.277-306.
  • Twining, William, “The Idea of Juristic Method: A Tribute to Karl Llewellyn”, 48 U. Miami L. Rev. 119, 1993, s.119-158.
  • Uzun, Ertuğrul, “Hukukun Saf Kuramı- Okuma Notları”, Hukuk Kuramı, Cilt 1, Sayı 5, Eylül- Ekim 2014, s.52-63.
  • Vick, W. Douglas, “Interdisciplinarity and the Discipline of Law”, Journal of Law and Society, Cilt 31, Sayı 2, 2004, s.163-193.
  • Wolfson, Richard F., “Aesthetics In and About the Law”, Kentucky Law Journal, Cilt 33, 1944.

HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ

Yıl 2024, Cilt: 82 Sayı: 3, 429 - 446, 26.07.2024
https://doi.org/10.30915/abd.1480556

Öz

Müzik ve hukuk birlikteliği, disiplinler arası bir çalışma örneğidir. Birbirine ilk bakışta iki benzemez olarak görülebilecek müzik ve hukuk disiplinleri arasında oldukça ilginç benzerlikler bulunmaktadır. Her ikisinin de genel ve temel esaslara dayanılarak her seferinde yeniden yaratılan “anlık” süreçlere dayanıyor olması, en önemli benzerlik noktasını oluşturmaktadır. Hukuk ve müzik ilişkisinin kurulabilmesi için temel başlangıç noktası olan estetikten yola çıkmak ve ikisinin tarihsel gelişimlerini izlemek yararlı olacaktır. Bu çalışma uzun soluklu bir çabanın ilk adımı niteliğinde öncelikle hukuk-estetik ilişkisinden başlamakta ve devamında hukuk-müzik ilişkisine genel bir bakış sunmaktadır.

Kaynakça

  • Alpern, Wayne, “Music Theory as a Mode of Law: The Case of Heinrich Schenker, Esq.” Cardozo Law Rev. 20, 1998-1999, s.1459-1511.
  • Aster, Ernst von, İlkçağ ve Ortaçağ Felsefe Tarihi, İstanbul, İm, 2005.
  • Balkır, Zehra Gönül, “Hukuk ve Adalet Estetiği Üzerine Bir Deneme”, HFSA 23, İstanbul Barosu, 2012, s.44-61.
  • Butler, Brian E., “ Aesthetics and American Law”, 27 Legal Stud. F. 203, 2003, s.203-220.
  • Douzinas Costas, Nead Lynda (Ed.), Law and the Image, The Authority of Art and the Aesthetics of Law, Londra, University of Chicago Press, 1999.
  • Hepkon, Zeliha, “İletişim Bilimleri ve Kültürel Çalışmalar: Bir Disiplinin Sınırları Sorularımızın Sınırlarını Kapsayabilecek mi?”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl 5, Sayı 9, 2006/1, s.19-27.
  • Karin Van Marle, Steward Motha (Ed.), Genres of Critique- Law, Aesthetics and Liminality, Cape Town, Sun Press, 2013.
  • Llewellyn, Karl, “On The Good, The True, The Beautiful, In Law”, University of Chicago Law Review, Cilt 9, 1942/2, s.224-265.
  • Manderson, Desmond, Songs Without Music, Aesthetic Dimensions of Law and Justice, University of California Press, 2000.
  • Öntaş, Hüseyin, “Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisinin Alt Dallarından Biri Olarak: Hukuk ve Edebiyat”, Varlık, Sayı 1180, 2006/1, s.11-13.
  • Öntaş, Hüseyin “La/a (L) Minör Çığlıklar Ansiklopedisi Fasikül No:1: Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Alanında Alternatif Eğitim Metodları Öneren Bir Disiplin: Hukuk Ve Edebiyat Ve Tiyatro” https://www.academia.edu/398347/La_a_L_Min%C3%B6r_%C3%A7%C4%B1%C4%9Fl%C4%B1klar_Ansiklopedisi_Fasik%C3%BCl_No_1_Hukuk_Felsefesi_Ve_Sosyolojisi_Alan%C4%B1nda_Alternatif_E%C4%9Fitim_Metodlar%C4%B1_%C3%B6neren_Bir_Disiplin_Hukuk_Ve_Edebiyat_Ve_Tiyatro
  • Panhurst, Tom, Schenker Guide, Routledge, NY, 2008.
  • Reichman, Amnon, “The Production Of Law (And Cinema): Preliminary Comments On An Emerging Discourse”, Southern California Interdisciplinary Law Journal, Cilt 17, 2008, s.457-506.
  • Özmenteş, Gökmen, “Tınısal Karnaval Bağlamında Müzikal Anlamın Biricikliği”, VI. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu- Müzik Dinleme ve Çalgı Performansında Ses- Tını- Algı Bileşenleri- Sempozyum Tam Metin Kitabı, Yay. Haz. Çağhan Adar, Afyonkarahisar, Matbaa-i Beka, 2015, s.253-264.
  • Schlag, Pierre, “The Aesthetics Of American Law”, Harvard Law Review, Cilt 115, 2002, s. 1047-1118.
  • Sherwin, Richard K., When Law Goes Pop, The University Of Chicago Press, 2000.
  • Stevens, Jacqueline. “Legal Aesthetics of the Family and the Nation: AgoraXchange and Notes Toward ReImaging the Future”, N.Y.L. SCH. L. REV. 49, 2004-2005, s.317-352.
  • Tatar, Burhanettin, “Hans- Georg Gadamer ve ‘Hakikat ve Yöntem’ (Wahrheit und Methode) Adlı Eseri” Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12-13, Nisan 200, s.277-306.
  • Twining, William, “The Idea of Juristic Method: A Tribute to Karl Llewellyn”, 48 U. Miami L. Rev. 119, 1993, s.119-158.
  • Uzun, Ertuğrul, “Hukukun Saf Kuramı- Okuma Notları”, Hukuk Kuramı, Cilt 1, Sayı 5, Eylül- Ekim 2014, s.52-63.
  • Vick, W. Douglas, “Interdisciplinarity and the Discipline of Law”, Journal of Law and Society, Cilt 31, Sayı 2, 2004, s.163-193.
  • Wolfson, Richard F., “Aesthetics In and About the Law”, Kentucky Law Journal, Cilt 33, 1944.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk ve Beşeri Bilimler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatike Dilara Ağaoğlu Canay 0000-0002-7980-7856

Erken Görünüm Tarihi 4 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 16 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 82 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ağaoğlu Canay, H. D. (2024). HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ. Ankara Barosu Dergisi, 82(3), 429-446. https://doi.org/10.30915/abd.1480556
AMA Ağaoğlu Canay HD. HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ. ABD. Temmuz 2024;82(3):429-446. doi:10.30915/abd.1480556
Chicago Ağaoğlu Canay, Hatike Dilara. “HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ”. Ankara Barosu Dergisi 82, sy. 3 (Temmuz 2024): 429-46. https://doi.org/10.30915/abd.1480556.
EndNote Ağaoğlu Canay HD (01 Temmuz 2024) HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ. Ankara Barosu Dergisi 82 3 429–446.
IEEE H. D. Ağaoğlu Canay, “HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ”, ABD, c. 82, sy. 3, ss. 429–446, 2024, doi: 10.30915/abd.1480556.
ISNAD Ağaoğlu Canay, Hatike Dilara. “HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ”. Ankara Barosu Dergisi 82/3 (Temmuz 2024), 429-446. https://doi.org/10.30915/abd.1480556.
JAMA Ağaoğlu Canay HD. HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ. ABD. 2024;82:429–446.
MLA Ağaoğlu Canay, Hatike Dilara. “HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ”. Ankara Barosu Dergisi, c. 82, sy. 3, 2024, ss. 429-46, doi:10.30915/abd.1480556.
Vancouver Ağaoğlu Canay HD. HUKUKA MÜZİK ESTETİĞİ PENCERESİNDEN BİR BAKIŞ DENEMESİ. ABD. 2024;82(3):429-46.

Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.