This study aims to investigate the attitudes of office management and
executive assistant department lecturers working at a vocational school
towards information technology and the extent to which they use technology
tools in their life. Research population consists of 455 office management
and executive assistant department lecturers working at a vocational
school in Turkey and the sample consist of 100 lecturers who returned
the survey. Data were collected with “Office Management and Executive
Assistant Lecturers’ Attitudes Towards Information Technology Survey
Scale”, which was published in “Computers in the Schools” journal in
2014 and named “Measuring Teacher Attitude Towards Instructional
Technology: A Confirmatory Factor Analysis of TAC and TAC”. The score
of the reliability check, done with Cronbach Alpha, was 0.858 for the
questionnaire. In order to ensure the accuracy of the data mixed methods
research was used combining both quantitative and qualitative research
methods. The results of the data analysis yielded positive findings regarding
office management and executive assistant lecturers towards information
technology and their use of the computer, e-mail, multi-media, world wide
web (www) correlating with their positive attitudes (p<0.05)
Office management information technology technology usage education technology
Bu çalışma, Meslek Yüksekokullarının Büro Yönetimi ve Yönetici
Asistanlığı programında görev yapmakta olan öğretim elemanlarının bilgi
teknolojilerine olan tutumlarını ve teknoloji kullanımlarını araştırmayı
amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de bulunan Meslek
Yüksekokullarının Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı programında
görev yapmakta olan 455 öğretim elemanı oluşturmaktadır. 455 öğretim
elemanına anket verileri ulaştırılmış fakat yalnızca 100 öğretim elemanı
anket verilerine geri dönüş yapığı için, araştırmanın örneklemini 100
öğretim elemanı oluşturmuştur. Bu araştırmanın verileri “Büro Yönetimi
ve Yönetici Asistanlığı Öğretim Elemanlarının Bilgi Teknolojilerine Olan
Tutumları Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek 2014 yılında “Okullarda
Bilgisayar: Disiplinlerarası Uygulama, Teori ve Uygulamalı Araştırma
Dergisinde (Computers in the Schools: Journal of Practice, Theory and
Applied Research)” yayınlanmış olan “Öğretmenlerin Öğretim (bilgi ve
bilgisayar) Teknolojilerine Olan Tutumları: Doğrulayıcı Faktör Analizi
(Measuring Teacher Attitudes Toward Instructional Technology: A
Confirmatory Factor Analysis of the TAC and TAT)” makalesinden Türkçeye
uyarlanılarak kullanılmıştır. Yapılan güvenilirlik analizi sonucunda
cronbach alfa değeri 0.858 olarak bulunmuştur. Araştırmada nitel ve
nicel yöntemlerin birarada kullanıldığı karma araştırma modeli
kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda, Büro Yönetimi ve Yönetici
Asistanlığı programında görev yapmakta olan öğretim elemanlarının bilgi
teknolojilerine olan tutumlarının pozitif düzeyde olduğu ve
tutumlarındaki bu pozitifliğin teknoloji kullanımlarıyla (bilgisayar
kullanımı, internet kullanımı (www), e-mail kullanımı, çoklu-mesya
kullanımı) parelellik gösterdiği saptanmıştır.
Büro yönetimi bilgi teknolojileri teknoloji kullanımı eğitim teknolojileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 49 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)