Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaygın din eğitiminde çalışan Kur’an Kursu öğreticilerinin sınıf yönetimi algıları

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 58, 85 - 108, 01.04.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı; yaygın eğitimde çalışan Kur’an Kursu öğreticilerinin
sınıf yönetimi algılarının, çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında,
Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı, İstanbul ili Bahçelievler İlçesindeki 45
Kur’an kursunda hizmet veren 149 öğretici oluşturmaktadır. Araştırmada;
“Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimine İlişkin Görüşlerinin
Değerlendirilmesi Ölçeği” araştırmacı tarafından oluşturularak kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistik tekniklerin yanı sıra, “Tek Yönlü
Varyans Analizi”, “F” kullanılarak yaygın eğitimde çalışan Kur’an Kursu
öğreticilerinin sınıf yönetimi algıları, yaş, mesleki deneyim, hizmet içi eğitim
ve pedagojik formasyon durumlarına göre araştırılmıştır. Yaygın din
eğitiminde çalışan Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimine İlişkin
Görüşleri Puanlarının Formasyon Eğitimi Alma Durumuyla ilişkisi bağımsız
gruplar t testi analizi neticesinde etkisinin büyüklüğü 0,45 olduğu
görülmüştür.

Kaynakça

  • [1] Aköz, F., (2011). Kur’an Kursu Öğrencilerinin Gözüyle Öğreticilerin İletişim Davranışlarının Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Konya.
  • [2] Avşaroğlu, S., Deniz, M. E., Kahraman, A., (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu, iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14: 115-129.
  • [3] Cebeci, S., (2015). Din Eğitimi Bilimi Ve Türkiye’de Din Eğitimi, 35-68, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • [4] Cohen, J., (1988). Statistical Power Analysis Fort He Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • [5] DİB, (2012). Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an Eğitim ve Öğretimine Yönelik Kurslar İle Öğrenci Yurt Ve Pansiyonları Yönetmeliği, 3. Bölüm, 13. Madde, Resmi Gazete Tarihi: 07.04.2012/28257.
  • [6] Doğan, R., (2017). Din Eğitimi El Kitabı, 283-286, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • [7] Driessen, G., (2015). Hollanda’da İslami İlkokullar, Tanınma ve Başarıya Doğru Giden Uzun ve Dönemeçli Yol. In R. Kaymakcan, N. Tınaz, Z. Altın, M. Zengin, A. Okudan, & H. Yiğit (eds.), 100. Yılında İmam Hatip Liseleri Sempozyumu 409-420 İstanbul.
  • [8] Eral, G. ve Vehid, H. E., (2013). “Nicel Verilerin Yer Aldığı Bağımsız Ve Bağımlı Gruplarda Uygulanan İstatistiksel Yöntemler.” Çocuk Dergisi 13 (4): 138-140.
  • [9] Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R., L., & Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis (Fifth edition). United States: Prentice-Hall, Inc.
  • [10] Karib, E. (2014). Sınıf Yönetimi, Pegem Yayıncılık, Ankara. [11] Koç, A., (2005). Kur’an kurslarında eğitim ve verimlilik, 163, Avrasya Yayın, Ankara.
  • [12] Koç, A., (2010). Yaz Kur’an Kursları Üzerine Bir Araştırma. Diyanet İlmi Dergisi. 47: 31. Recep Demir, Yaz Kur’an Kurslarında Kur’an Öğretimi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, s. 67.
  • [13] Korkmaz, M., (2017a). Din Eğitimi El Kitabı, 323-349, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • [14] Korkmaz, M., (2017b). Din Eğitimi El Kitabı. R. Doğan ve R. Ege (Eds.) 337-344, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • [15] Kotku, M.Z., (1986). Cennet Yolları, akt. Ebu Davut, Salat 367 hadis no:1548, Seha Neşriyat, İstanbul.
  • [16] McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (Second edition). United States: Cambridge University Press.
  • [17] Krzanowski, W. J., (2007). Statistical Principles and Techniques in Scientific and Social Investigations. United States Toplantılar Dizisi- 30, 179 İstanbul.
  • [18] Özyürek, M., (2013). Olumlu Sınıf Yönetimi, 17 Kök Yayıncılık, Ankara.
  • [19] Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J. & Meisalo, V., (2006). Students’ interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, 40 (3), 124–129.
  • [20] Yılmaz, M., (2015). “İlahiyat fakültesi mezunlarına verilen pedagojik formasyon eğitiminin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri üzerindeki etkileri”. Bilimname, 287-310
  • [21] Öcal, M., (2017). Osmanlıdan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • [22] Öztürk, Ş., (2000). Kur’an kurslarında eğitim, öğretim ve verimlilik, Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi- 30, 179 İstanbul. [23] Doğan ve Doğan, 2014:29

Employees in religious education the Qur’an Course teachers on the class management perceptions

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 58, 85 - 108, 01.04.2020

Öz

The purpose of this research; this course aims to determine the classroom
management perceptions of the Qur’an course teachers working in
non-formal education and their status regarding the methods and techniques
used in the process of religious education. The sample of the study
consists of 149 instructors serving in 45 Qur’an courses in the Bahçelievler
District of Istanbul Province in the 2018-2019 academic year. In the
study; “Kur’an Kursu Öğreticilerinin Sınıf Yönetimine İlişkin Görüşlerinin
Değerlendirilmesi Ölçeği” was created and used by the researcher.
In addition to descriptive statistical techniques, “One Way Analysis of Variance”
and “F” were used in the analysis of the data. Views of the Qur’an
Course Teachers working in non-formal religious education on Classroom
Management Scores As a result of independent groups t-test analysis, the
magnitude of the effect was found to be 0.45.
The subjects that the students want to learn in Quran Courses can be given as elective courses in schools affiliated to MEB and the need for Quran
Courses can be met. Classroom management studies in the field of Quran
Courses should be increased.

Kaynakça

  • [1] Aköz, F., (2011). Kur’an Kursu Öğrencilerinin Gözüyle Öğreticilerin İletişim Davranışlarının Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Konya.
  • [2] Avşaroğlu, S., Deniz, M. E., Kahraman, A., (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu, iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14: 115-129.
  • [3] Cebeci, S., (2015). Din Eğitimi Bilimi Ve Türkiye’de Din Eğitimi, 35-68, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • [4] Cohen, J., (1988). Statistical Power Analysis Fort He Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • [5] DİB, (2012). Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an Eğitim ve Öğretimine Yönelik Kurslar İle Öğrenci Yurt Ve Pansiyonları Yönetmeliği, 3. Bölüm, 13. Madde, Resmi Gazete Tarihi: 07.04.2012/28257.
  • [6] Doğan, R., (2017). Din Eğitimi El Kitabı, 283-286, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • [7] Driessen, G., (2015). Hollanda’da İslami İlkokullar, Tanınma ve Başarıya Doğru Giden Uzun ve Dönemeçli Yol. In R. Kaymakcan, N. Tınaz, Z. Altın, M. Zengin, A. Okudan, & H. Yiğit (eds.), 100. Yılında İmam Hatip Liseleri Sempozyumu 409-420 İstanbul.
  • [8] Eral, G. ve Vehid, H. E., (2013). “Nicel Verilerin Yer Aldığı Bağımsız Ve Bağımlı Gruplarda Uygulanan İstatistiksel Yöntemler.” Çocuk Dergisi 13 (4): 138-140.
  • [9] Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R., L., & Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis (Fifth edition). United States: Prentice-Hall, Inc.
  • [10] Karib, E. (2014). Sınıf Yönetimi, Pegem Yayıncılık, Ankara. [11] Koç, A., (2005). Kur’an kurslarında eğitim ve verimlilik, 163, Avrasya Yayın, Ankara.
  • [12] Koç, A., (2010). Yaz Kur’an Kursları Üzerine Bir Araştırma. Diyanet İlmi Dergisi. 47: 31. Recep Demir, Yaz Kur’an Kurslarında Kur’an Öğretimi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, s. 67.
  • [13] Korkmaz, M., (2017a). Din Eğitimi El Kitabı, 323-349, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • [14] Korkmaz, M., (2017b). Din Eğitimi El Kitabı. R. Doğan ve R. Ege (Eds.) 337-344, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • [15] Kotku, M.Z., (1986). Cennet Yolları, akt. Ebu Davut, Salat 367 hadis no:1548, Seha Neşriyat, İstanbul.
  • [16] McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (Second edition). United States: Cambridge University Press.
  • [17] Krzanowski, W. J., (2007). Statistical Principles and Techniques in Scientific and Social Investigations. United States Toplantılar Dizisi- 30, 179 İstanbul.
  • [18] Özyürek, M., (2013). Olumlu Sınıf Yönetimi, 17 Kök Yayıncılık, Ankara.
  • [19] Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J. & Meisalo, V., (2006). Students’ interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, 40 (3), 124–129.
  • [20] Yılmaz, M., (2015). “İlahiyat fakültesi mezunlarına verilen pedagojik formasyon eğitiminin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri üzerindeki etkileri”. Bilimname, 287-310
  • [21] Öcal, M., (2017). Osmanlıdan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi, Dergah Yayınları, İstanbul.
  • [22] Öztürk, Ş., (2000). Kur’an kurslarında eğitim, öğretim ve verimlilik, Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi- 30, 179 İstanbul. [23] Doğan ve Doğan, 2014:29
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Kılıçarslan Bu kişi benim 0000-0002-0786-3154

Recep Cengiz Akçay Bu kişi benim 0000-0002-9292-5072

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Kılıçarslan, A., & Akçay, R. C. (2020). Yaygın din eğitiminde çalışan Kur’an Kursu öğreticilerinin sınıf yönetimi algıları. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 15(58), 85-108.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png