Bu çalışmada, Türkiyedeki üniversitelerde, akademisyenlerin, akademide gözlenen etik ihlallere, bunların nedenlerine, akademisyenler için etik kodların gerekliliğine ve üniversitelerde etik kültürün yaygınlaştırılması için önerilerine ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Araştırma, nitel verilere dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, 20102011 eğitim-öğretim yılında, Türkiyedeki üniversitelerin tıp, mühendislik ve eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan 275 akademisyene ulaşılmıştır. Araştırma verileri açık uçlu anket ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Akademisyen görüşlerine göre üniversite ortamında karşılaşılan etik dışı davranışlar; mesleğe (bilimsel araştırma ve yayınlardaki etik dışı davranışlar, eğitim-öğretim sürecindeki yükümlülüklere ilişkin etik ihlaller), meslektaşlara, öğrencilere, üniversiteye ve topluma karşı olmak üzere beş temada toplanmıştır. Akademisyenlere göre, öğretim üyelerinin etik dışı davranmalarının en temel nedenleri; ekonomik kaygıların bilimsel düşünmenin önüne geçmesi, akademik yükselme kaygısı ve kişisel çıkarlardır. Üniversitelerde etik bir kültür yaratılabilmesine ilişkin akademisyenler, en çok, öğretim üyelerine etik eğitiminin verilmesini, öğretim üyelerinin atama-seçiminde nesnel ölçütlerin kullanılmasını, etik ihlallere karşı cezai yaptırımların yeniden düzenlenmesini ve uygulanmasını, eğitim programlarında etikle ilgili derslerin olmasını önermişlerdir. Araştırmaya katılan akademisyenlerin büyük çoğunluğu akademik etik ilkelerin belirlenmesi gerektiğini belirtmişlerdir.
In this study, opinions of Turkish academicians related to the academic ethical violations in universities, the reasons of these violations, the necessity for ethical codes and their suggestions for disseminating these ethical codes were determined. Within this frame, in 2010-2011 academic year, 275 academicians from faculties of medicine, engineering and education were included to the study. Data were gathered through an open-ended questionnaire and analyzed by content analysis. According to the academicians, the most prevalent unethical behaviors were classified under five themes; unethical behaviors to the profession (unethical behaviors in scientific research and publications, violations in educational and instructional activities), to colleagues, to university and to society. Considering academicians views, main reasons for unethical academicians behaviors were; economical concerns have priority over scientific thinking, academic promotion concerns and personal interests. . In order to build an ethical culture in universities, academicians have suggested ethics training, applying objective criteria in faculty promotion and appointment, re-regulation and application of punishment systems in case of ethical violations, and ethics courses in curriculum the most. Most of the academicians remarked that academic ethical principles should be determined.
Diğer ID | JA95DY66CC |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 43 |