Sinema sanatının gelişimi iki ana kategoride ilerlemiştir: belgesel ve kurmaca. Belgesel gerçekçilikle ilişkilendirilmiştir. Kurmacanın gelişimiyse roman ve tiyatroyla anılmıştır. Kurmacanın mimetik yapısı, diğer sanat dallarının etkisiyle gelişmiştir. Bu yönelim hayali öykülerin, abartılı oyunculukların ve diyalogların oluşmasına neden olmuştur. Günümüzde, belgeselin gerçekçilik savı ile kurmaca anlatım yöntemleri kaynaşmaktadır. Çalışmada, Koleksiyoncu (2003) belgeseli ve aynı filmin kurmaca sunumu olan 11e 10 Kala (2009) filmleri karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Bu filmlerin kapsamlı çözümlemesi, Çağdaş Türk sinemasındaki belgesel ve kurmaca yapıların anlatım yöntemlerine ışık tutacaktır.
Belgesel Kurmaca Çağdaş Türk Sineması Koleksiyoncu 11e 10 Kala
The development of the art of cinema has progressed in two main categories: Documentary and fiction.
Documentary is associated with realism. The development of fiction, on the other hand, has been associated with
novels and theater. The mimetic structure of fiction is enhanced by the influence of the other arts. This orientation
has led to the formation of imaginary stories, exaggerated acting and dialogue. Today, fictional narrative methods
and documentary realism are fused. In this study, the documentary Collector (2003) and the fictional version of it,
10 to 11 (2009), are analyzed through a comparative analysis. The comprehensive analysis of these works will
shed light on the methods of documentary and fictional narrative structures in contemporary Turkish cinema. The
research demonstrates the similarities and differences between the two genres. Narrative methods have been
guiding for the comparison of documentary and fiction.
Documentary Fiction Modern Turkish Cinema Collector 10 to 11
Diğer ID | JA74AY32PM |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 52 |