Son zamanlarda, ergenler hatta çocuklar arasında siber zorbalık giderek yaygınlaşmaktadır. Zorbalık; güç dengesizliği olan kişiler arasında, tekrarlayıcı ve kasıtlı olarak yapılan saldırgan davranışlar olarak tanımlanırken, bu tür davranışların elektronik iletişim araçlarıyla gerçekleşmesi siber zorbalık olarak adlandırılmaktadır. Psikososyal uyumsuzluk yaşayan ergenlerin siber zorba/kurban olmaya yatkın olduğunu ileri süren araştırmacılar bulunmaktadır. Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin siber zorba/kurban davranışlarının yalnızlıkla olan ilişkisi araştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin siber zorba/kurban davranışları cinsiyetler bazında incelenmiştir. Öğrencilerin sanal zorbalığı kimlere yaptıkları /kimlerden gördükleri, bu davranışlardan ötürü neler hissettikleri, yaşadıklarını kimlerle paylaştıkları ve aileyle paylaşımları durumunda alabilecekleri tepkiler irdelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre siber kurbanlık ile yalnızlık arasında anlamlı bir ilişki varken, siber zorbalıkla yalnızlık arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Kız ve erkek öğrencilerin sanal zorba/kurban davranışları farklılaşmaktadır. Ayrıca erkekler kızlara göre daha fazla sanal zorba davranışlar göstermektedir. Kızların çoğu yaşadığı zorbalığı kimseye anlatmazken; erkeklerin çoğu bu durumu aileleriyle ve arkadaşlarıyla paylaşmaktadır. Ayrıca öğrenciler, sanal zorbalık yaptığı/gördüğü kişilerin çoğunlukla tanımadığı kişiler olduklarını ifade etmişlerdir. Bunların yanında öğrencilerin en fazla sanal zorbalık yaşadığı/yaptığı ortamın Facebook olduğu ortaya çıkmıştır.
The prevalence of cyberbullying among teenagers even children has increased in recent years. While bullying defines like repeated and deliberate aggressive behaviours among people have imbalance of power, cyberbullying refers to bullying via electronic communication tools. Some researchers assert that teenagers who are living psychosocial maladjustment incline to be a cyberbully/ cybervictim. In this study, cyberbully/cybervictim behaviours of middle school students were investigated in relation to loneliness. Moreover the behaviours have surveyed on the basis of gender. Students bully to whom/ are bullied by whom, what they feel because of these behaviours, sharing these things with whom and responses of their families when they share their behaviours with them are examined. According to the results of the research, it is determined that there is a significiant correlation between cyber victimization and loneliness meantime no significiant correlation between cyberbullying and loneliness. Cyber bully/victim behaviours of male and female students are differentiated. Also males more involved in cyber bully behaviours than females. While most females couldnt say their victimization to anybody, most males share this situation with their friends and families. Moreover students expressed that mostly cyber bully/victims are strangers. It is detected that cyberbullying/ cybervictimization are generally realized via Facebook.
Diğer ID | JA42YJ38NV |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 41 |