Bu çalışmanın temel amacı Klasik Test Kuramı (KTK) ve Madde Tepki Kuramı (MTK) altında Öğretmenlik Mesleği Sorun Algısı Ölçeğinin (ÖMSAÖ) kestirilen madde ve test parametrelerinin karşılaştırılarak, araştırmacılara hangi kuram altında kestirilen parametrelerin daha keskin ve güvenilir olduğunu sunmaktır. Bu amaçla çalışmada, öğretmenlerin mesleki sorunlarının saptanmasında kullanılan Likert tipi dereceleme ölçeğinden elde edilen ölçmelerin KTK ve MTK dayalı olarak geçerlik ve güvenirlik düzeyleri saptanmış ve birbiriyle karşılaştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ise, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 6 ildeki (Kütahya (160), Bursa (38), Burdur (31), Ankara (25), Eskişehir (5) ve Balıkesir (3) öğretmenlerden basit tesadüfi örneklem yoluyla seçilmiş 274 öğretmen oluşturmaktadır. 12 ölçek ise, yönergeye uygun şekilde doldurulmadığından analiz dışında tutulmuştur. Öğretmenlerin mesleki sorunlarının ölçülmesi amacıyla 24 maddeden oluşan 5’li Likert tipi bir ölçek kullanılmıştır. Ölçek, KTK ve MTK yöntemiyle puanlanmış ve elde edilen puanların karşılaştırması yapılmıştır. Sonuç olarak her iki kuram altında kestirilen madde ve test parametrelerinin yüksek düzeyde ilişkili olduğu, model varsayımların karşılandığı ve sınırlılıkların göz önüne alındığı durumlarda her iki kuramın da kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmenlik mesleği sorun algısı klasik test kuramı madde tepki kuramı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 64 |