Son yıllarda, ekonomik, sosyal ve kültürel alanda meydana gelen değişmeler ve teknolojideki hızlı değiĢim nitelikli işgücüne olan talebi artırmıştır. Eğitim, bilgi ve becerilerle donatılan emeği nitelikli hale getirerek üretim artışını ve ekonomik kalkınmayı gerçekleştiren önemli bir faktördür. Gelişmekte olan ülkeler arasında yer alan Türkiye, sanayi ve hizmet sektörlerinde istihdam edilecek nitelikli ara elemana ihtiyaç duymaktadır. Nitelikli işgücünün yetiştirilmesi ise eğitime bağlıdır.
Çalışmanın amacı, Türkiye'de eğitim kademeleri ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkyi 1975-2011 dönemi verilerine dayanarak tespit etmektir. Araştırmada bağımlı değişken olarak GSYİH, bağımsız değişen olarak ise ilköğretim, genel ortaöğretim, mesleki ortaöğretim, yükseköğretim öğrenci sayıları ve eğitim harcamalarını temsilen bütçeden Milli Eğitim Bakanlığına ayrılan pay alınmıştır. Türkiye'de eğitim kademeleri ile ekonomik büyüme arasındaki ilişi, Granger nedensellik testi ve regresyon analizi yardımıyla araştırılmış ve Granger nedensellik testinden elde edilen sonuçlara göre ilköğretim, mesleki ortaöğretim ve yükseköğretim öğrenci sayıları ile GSYİH değişkenleri arasında çift yönlü bir nedensellik ilişkisi bulunmuştur. Genel lise(genel ortaöğretim) öğrenci sayıları ile GSYİH değiĢkenleri arasında ise orta öğretimden GSYİH・ ya doğru tek yönlü bir nedensellik vardır. Yapılan çalıĢmanın ampirik sonuçları, öğrenci sayılarından hareketle eğitime yapılan yatırımların uzun dönemde ülkenin ekonomik büyüme düzeyi ile ilişkisinin olduğunu ortaya koymuştur.
Ekonomik Büyüme Eğitim Nitelikli ĠĢgücü Ekonometrik Modelleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 64 |