Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE SERAMİK SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: SEÇİLMİŞ ÜLKELER İÇİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZ

Yıl 2017, Sayı: 64, 623 - 643, 31.12.2017

Öz




Bu çalışmanın esas amacı, Türkiye’nin seramik sektörü dış ticaret yapısını analiz etmektir. Çalışmada 2000-2014 dönemi esas alınmıştır. Seramik sektörünün dış ticaret yapısı seçilmiş ülkelerle (Çin, Brezilya, Hindistan, İspanya, Meksika, İtalya) karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Çalışmada iki yöntem kullanılmıştır. İlk olarak seramik sektörünün endüstri-içi ticaret yapısı analiz edilmiştir. İkinci olarak seramik sektörünün rekabet gücü analiz edilmiştir. Yöntem olarak Grubel Lloyd Endeksi ve Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi kullanılmıştır. Çalışmada sonuç olarak Türkiye’nin seramik sektöründe endüstri-içi ticaretinin yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca analizde ele alınan diğer ülkelerde de (Çin, Brezilya, Hindistan, İspanya, Meksika, İtalya) endüstri içi ticaretin yüksek olduğu görülmüştür. Rekabet gücü analizi sonucunda ise Türkiye’nin seramik sektöründe rekabet gücünün yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca Çin, İspanya ve İtalya’da seramik sektörünün rekabet gücünün yüksek; Brezilya, Hindistan ve Meksika’da ise, seramik sektörünün rekabet gücünün düşük olduğu görülmüştür.


Kaynakça

  • Bakhshinezaj M., Zadeh, A. (2012). Comparative Advantage of Selected Agriculture Products in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment. World Applied Sciences Journal, 19 (10): 1449-1452. Çakmak, Ö. (2006). Türkiye ile Almanya, İtalya, Fransa ve İngiltere Arasında İmalat Endüstrisinde Endüstri-içi Ticaretin Yapısı: 1991-2004. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1): 30-47. Çeştepe, H., Ermiş, A. (2007). Türk Seramik Sektörünün Rekabet Gücü. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(1): 127-143. Çizmeci, H. (2010). Türk Seramik Kaplama Malzemeleri Sektörünün Rekabet Gücü. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Deviren, N., Karataş, M. (2007). Türkiye İle Çin Halk Cumhuriyeti Arasındaki Endüstri-İçi Ticaret. İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 22: 16-31. Erün, G., (2010). Türkiye ile AB, Gıda ve Canlı Hayvan Sektörü Dış Ticaretinde Endüstri-içi Ticaret Analizi. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 2(1): 71-78. Erkan, B. (2012). Ülkelerin Karşılaştırmalı İhracat Performanslarının Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Katsayılarıyla Belirlenmesi: Türkiye-Suriye Örneği. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15):196-218. Grubel, H., Lloyd, P.,(1975). Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products London: MacMillanPres. Gürpınar, K., Barca, M., (2007). Türk Mobilya Sektörü Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2): 41-61. Hu, X., Y. Ma. (1999). International Intra-Industry Trade Of China. Weltwirtschaftliches Archiv Kiel Institute for World Economics, 135(1): 1-28. Kalkınma Bakanlığı (2015). Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Seramik Çalışma Grubu Raporu. 1-138. Li Y., Ling. D., Qıng-Bo., H. (2015), Analysis of the Influential Factors of Manufactured Products Intra-Industry Trade Between China-South Korea and China’ Policy. Theoretical Economics Letters, 5: 114-124. Peker, A. (2015). Türkiye Hububat ve Baklagil Alt Sektörünün Avrupa Birliği Pazarı Karşısındaki Rekabet Gücü. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2): 1-20. Saatçioğlu, G. (2010). Türk Seramik Sanayi (1990-2009 Yılları). Türkiye Seramik Federasyonu, 1-48. Shahab, S., Mahmood, M.(2013). Comparative Advantage of Leather Industry in Pakistan with Selected Asian Economies. International Journal of Economics and Financial Issues, 3(1): 133-139. Sharma, S., Bugalya, K. (2014). Competitiveness of Indian Agriculture Sector: A Case Study of Cotton Crop. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 133(2014), 320 – 335. Startienea, G., Remeikienea, R. (2014). Evaluation of Revealed Comparative Advantage of Lithuanian Industry in Global Markets Procedia- Social and Behavioral Sciences, 110: 428-438. Xing, Y. (2007). Foreign Direct Investment and China’s Bilateral Intra-Industry Trade with Japan and The US. Bank of Finland BOFIT Discussion Papers, 1-27. Widodo, T. (2009). Comparative Advantage: Theory, Empirical Measures and Case Studies, 58-81. http://www.rebs.ro/resource/REBS_4/Research%20Paper/Widodo,T_-_Comparative_Advantage_Theory_Empirical_Measures_and_Case_Studies.pdf. İnternet Kaynakları Türkiye Seramik Federasyonu (http://www.serfed.com/tr/index.php) (Erişim Tarihi: 04.03.2016) Trade Map (http://www.trademap.org/Index.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1) (Erişim Tarihi: 04.03.2016) UN Comtrade, http://comtrade.un.org/. (Erişim Tarihi: 10.05.2016).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilek Şahin

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Şahin, D. (2017). TÜRKİYE’DE SERAMİK SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: SEÇİLMİŞ ÜLKELER İÇİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(64), 623-643.