Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİNANSAL OKURYAZARLIK EĞİTİMİNİN, ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ: ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ AYDIN İKTİSAT FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Sayı: 66, 222 - 238, 15.05.2018

Öz




Bu araştırmada; üniversite öğrencilerine yönelik finansal okuryazarlık eğitiminin, öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyleri üzerinde etkisinin ve öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin sosyo-demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi öğrencilerine yönelik bir uygulama gerçekleştirilmiş olup, araştırma verilerinin analizi sonucunda öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Özellikle faiz, menkul kıymet, kredi kartlarının işlevi ve işleyişi ile finansal ürünlerin risk karşılaştırması konularında, öğrencilerin finansal okuryazar olmadıkları belirlenmiştir. Ancak, finansal okuryazarlık dersini alan dördüncü sınıf öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin, diğer öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerinden yüksek olduğu belirlenmiştir. Dolayısı ile finansal okuryazarlık eğitiminin, öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyleri üzerinde pozitif yönde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.


Kaynakça

  • Alkaya, A., Yağlı, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık - Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:8, Sayı: 40, 585-599. Ansong, A., Gyensare, M.A. (2012). Determinants of University Working-Students’ Financial Literacy at the University of Cape Coast, Ghana. International Journal of Business and Management, Volume: 7, Issue: 9, 126-133. Bayram, S. S. (2010). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Davranışları: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. Beal, D. J., Delpachitra, S. B. (2003). Financial Literacy Among Australian University Students. A Journal of Applied Economics and Policy, Volume: 22, Issue: 1, 65-78. Bernheim, D. B., Daniel, M. G., Dean M. M. (1997). “Education and Saving: The Long-Term Effects Of High School Financial Curriculum Mandates”. National Bureau of Ecoomic Research, Working Paper 6085, http://www.nber.org/papers/w6085.pdf (Erişim Tarihi:24.05.2017). Chen, H., Volpe, R. P. (2002). Gender Differences in Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review, Volume:11, Issue: 3, 289-307. Crain, S.J. (2013). Are Universities Improving Student Financial Literacy? A Study of General Education Curriculum. Journal of Financial Education, Volume:39, Issue:1-2, 1-18. Dalkılıç, N., Kırkbeşoğlu, E. (2015). The Role of Financial Literacy on the Development of Insurance Awareness. International Journal of Economics and Finance, Volume:7, Issue:8, 272-280. Elmas, B., Yılmaz, H. (2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı: 1, 116-140. Ergün, B., Şahin, A., Ergin, E. (2014). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. The Journal of International Social Research, Volume:7, Issue:34, 847-864. Huston, S.J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affairs, Volume: 44, Issue: 2, 296-316. Jorgensen, B.L., Savla, J. (2014). Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization. Family Relations, Issue:59, 465-478. INFE-OECD (2009). Financial Education and the Crisis: Policy Paper and Guidance, http://www.oecd.org/finance/financial-education/50264221.pdf (Erişim Tarihi:14.05.2017). Kılıç, Y., Ata, H.A., Seyrek, İ.H. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Nisan, 129-150. Lusardi, A. (2008). “Household Saving Behavior: The Role of Financial Literacy, Information, and Financial Education Programs”. NBER Working Paper Series, Working Paper, http://www.nber.org/papers/w13824.pdf (Erişim Tarihi:14.04.2017). Lusardi, A., Mitchell, S. O. (2011). “Financial Literacy And Planning: Implications For Retirement Wellbeing”. NBER Working Paper Series, Working Paper 17078, http://www.nber.org/papers/w17078.pdf (Erişim Tarihi: 14.06 2017). Moore, D. L. (2003). Survey of Financial Literacy in Washington State: Knowledge, Behavior, Attitudes, And Experiences. Technical Report 03-39, Washington State Department of Financial Institutions, USA. Nano, D. (2013). Major Differences In Fınancial Literacy Among Albanian University Students. Regional Science Conference with International Participation 389-394, http://dukagjinicollege.eu/libri3/389-394_Nano_Dorjana.pdf (Erişim Tarihi:27.06.2017). OECD (2013). Financial Literacy Framework, PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics,Reading,Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing, https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/PISA%202012%20frame work%20e-book_final.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2017). OECD (2016). OECD/INFE International Survey of Adult Financial Literacy Competencies. http://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/OECD-INFE-International-Survey-of-Adult-FInancial-Literacy-Competencies.pdf (Erişim Tarihi: 13.05.2017). Özdamar, K. (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Potrich, A.C.G., Vieira, K.M., Kirch, G. (2015). Determinants of Financial Literacy: Analysis of the Influence of Socioeconomic and Demographic Variables. Revista Contabilidade & Finanças, Volume:26, Issue:69, 362-377. Remund, D.L. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy. The Journal of Consumer Affairs, Volume:44, Issue:2, 276-295. Rodrigues, C. S., Vieira, F. D., Amaral, A. Martins, F. V. (2012). Financial Literacy of University Students. Academic Publishing International Limited Reading, http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/21813 (Erişim Tarihi:24.06.2017). Temizel, F. (2010). Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Temizel, F., Bayram, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, 73-86. Vitt, L., Anderson, C., Jamie Kent, J., Lyter, D., Siegenthaler, J., Ward J. (2000). Personal Finance and the Rush to Competence: Financial Literacy Education in the U.S. Institute for Socio-Financial Studies, FannieMae Foundation. Wagland, S. P., Taylor, S. (2009). When It Comes to Financial Literacy, Is Gender Really An Issue?. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, Volume:3, Issue:1, 13-25. Yılmaz, V., Tuncay, M. (2012).Finansal Liberalizasyonun Tasarruf ve Yatırım Üzerine Etkisi: Türkiye Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:26, Sayı:3-4, 345-363.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

H. Betül Öngen Bu kişi benim

Ercan Öngen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 66

Kaynak Göster

APA Öngen, H. B., & Öngen, E. (2018). FİNANSAL OKURYAZARLIK EĞİTİMİNİN, ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ: ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ AYDIN İKTİSAT FAKÜLTESİ ÖRNEĞİ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(66), 222-238.