Öz
Elektronik
ticaret; alış-verişin dijital ortamlarda online olarak yapılması olarak
tanımlanabilir. Taraflar arasında gerçekleşme durumuna göre farklı isimler alan
e-ticaret faaliyetleri, geleneksel ihracatı da dijital platformlara taşıyarak e-ticaretten
e-ihracata bir dönüşüm yaşanmasını sağlamıştır. Bu çalışmanın makro ve alan
araştırmasına dayalı iki amacı bulunmaktadır. Makro kapsamda, Türkiye ve dünyada
e-ticaret pazarının gelişimi ortaya koyulmuştur. Alan araştırması ile üniversite
öğrencilerinin internetten alışveriş yapma konusundaki tutumları, internetten
alışverişin yararına inanma ve ilgilenim düzeyleri arasındaki ilişkiler
korelasyon analizi ile irdelenmiştir. Bu amaçla, Çankırı Karatekin Üniversitesi
öğrencisi olan 422 kişiden kolayda örnekleme yöntemiyle elde edilen veriler
test edilmiştir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre; tutum ile ilgilenim
düzeyi arasında orta düzeyde, yararına inanma ile ilgilenim
düzeyi arasında zayıf düzeyde ve tutum ile yararına inanma arasında ise yüksek
düzeyde ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Öte yandan; internetten alışveriş
yapma ve internetten alışverişe ilişkin ilgilenim düzeyinin alt boyutları da faktör
analizi ile belirlenmiştir. Faktör analizi sonuçlarına göre; internetten
alışveriş yapmaya yönelik tutuma ilişkin faktörlerin %59,08’inin “güven duyma” ve “yeterli bilgi içeriği” alt boyutlarınca açıklandığı
belirlenmiştir. İnternetten alışverişe ilişkin ilgilenim düzeyinin ise %67,35’inin
“hata olasılığı”, “gösterge”, “haz” ve “risk önemi” alt boyutlarınca
açıklandığı tespit edilmiştir.
E-Ticaret Tüketici İlgilenim Düzeyi Online Alışveriş Tutumu Dijital Pazaryeri E-Ticaret Hacmi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 68 |