Aim: It has been reported that repeated sevoflurane exposure induces cognitive impairment. On the other hand, there is evidence that rivastigmine can attenuate or antagonize the cognitive dysfunctions caused by anesthetic agents. The aims of this study were to determine the effect of repeated sevoflurane exposure on spatial learning and memory (SLM) in weanling rats and to assess whether rivastigmine provides protection against the neurotoxic effects of sevoflurane at this early developmental stage.
Methods: Thirty-two weanling rats were randomly divided into four equal groups: sevoflurane (S: 2% sevoflurane for 2 hours), sevoflurane + rivastigmine (SR: 2% sevoflurane and 2 mg/kg rivastigmine), rivastigmine (R: 2 mg/kg), and control (C: 100% oxygen for 2 hours). Rats were treated four times over 10 days. Four days after the last treatment, the rats were subjected to a Morris water maze test protocol to examine SLM.
Results: The escape latencies of all groups gradually decreased day by day during the training trials performed to evaluate spatial learning (ρ<0.05). Group R showed more improvement than other groups as the rats in this group learned significantly more slowly on the first and second days of the training trials but reached the same levels as Group S and Group SR on the third and last days (ρ<0.05). In the probe trial to evaluate spatial memory, no significant difference was found among the groups for time spent in the ‘platform’ quadrant (ρ>0.05).
Conclusion: Sevoflurane negatively affects learning in weanling rat pups but has no detrimental effect on spatial memory. On the other hand, it can be claimed that sevoflurane offsets the memory-sparing effects of rivastigmine.
Istanbul Bagcilar Education and Research Hospital Experimental Animals Ethical Commission
Protocol No: 2014/4
Amaç: Literatürde tekrarlı sevofluran uygulamalarının bilişsel işlev bozukluklara neden olduğu bildirilmektedir. Diğer yandan, rivastigminin, anestezik ajanların neden olduğu bilişsel işlev bozukluklarını hafifletebileceğine dair bulgular da literatürde yer almaktadır. Çalışmanın amacı tekrarlı sevofluran uygulamasının yavru sıçanların uzaysal öğrenmesine ve hafızasına etkisini ve rivastigmin'in sevofluranın söz konusu nörotoksik etkilerine karşı koruma sağlayıp sağlamadığını araştırmaktır.
Yöntemler: Otuz iki yavru sıçan rastgele olarak dört eşit gruba ayrılmıştır: sevofluran grubu (S: 2 saat boyunca % 2 sevofluran), sevofluran ve rivastigmin grubu (SR: % 2 sevofluran ve 2 mg / kg rivastigmin), rivastigmin grubu (R: 2 mg / kg) ve kontrol grubu (C: 2 saat boyunca % 100 oksijen). Sıçanlara, söz konusu ajanlar 10 gün boyunca dört kez verilmiştir. Son tedaviden dört gün sonra, sıçanlar uzaysal öğrenmeyi ve hafızayı incelenmek üzere Morris Su Labirent Testi protokolüne tabi tutulmuştur.
Bulgular: Uzaysal öğrenmeyi değerlendirmek için yapılan eğitim denemelerinde tüm grupların labirentten kurtulma süreleri günden güne yavaş yavaş azalmıştır (ρ<0.05). Uzaysal hafızayı değerlendirmek için yapılan eğitim testlerinde ise platform kadranında geçirilen süre için gruplar arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (ρ>0.05).
Sonuç: Çalışmada sevofluran, emzirme dönemindeki yavru sıçanların uzaysal öğrenmelerini olumsuz yönde etkilemesine karşın uzaysal hafızaları üzerinde zararlı bir etkisi çıkmamıştır. Diğer yandan sevofluranın, rivastigminin sağladığı hafıza koruyucu etkileri dengelediği gözlemlenmiştir.
Protocol No: 2014/4
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İç Hastalıkları |
Bölüm | Orjinal Makale |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Protocol No: 2014/4 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |