Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 3, 161 - 167, 22.09.2021

Öz

Kaynakça

  • 1. Çivitçi A. Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012;21(2):321-336
  • 2. Puthran R, Zhang MW, Tam WW, Ho RC. Prevalence of depression amongst medical students: a meta-analysis. Med Educ. 2016;50(4):456-68
  • 3. World Health Organization. Depression. 2008. Avaliable at: www.who.int/ mental_health/management /depression/definition/en/.Accessed October 23, 2008.
  • 4. Deveci SE, Ulutaşdemir N, Açık Y. Bir sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresyon belirtilerinin görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi. 2013; 18(2): 98-102
  • 5. Imran N, Tariq KF, Pervez MI, Jawaid M, Haider II. Medical students’ stress, psychological morbidity, and coping strategies: a cross-sectional study from Pakistan. Acad Psychiatry. 2016;40(1):92-6.
  • 6. Hofbauer VS, Holzinger A. How to cope with the challenges of medical education? Stress, depression, and coping in undergraduate medical students. Acad Psychiatry. 2020; 44:380–387.
  • 7. Dyrbye LN, Thomas MR, Massie FS, Power DV, Eacker A, Harper W, et al. Burnout and suicidal ideation among US medical students. Ann Intern Med. 2008;149 (5):334–41.
  • 8. Öncü B, Şahin T, Özdemir S, Şahin C, Çakır K, Öcal E. Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Dergisi. 2013;21 (1):1–10.
  • 9. Ergin A, Uzun SU, Topaloğlu S. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı ve Mesleki Kaygı Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Etkenler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi. 2016;3(3):16-21.
  • 10. Beck AT. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry. 1961; 4:561-571.
  • 11. Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin geçerliliği üzerine bir çalışma. Psikoloji Dergisi. 1988; 6: 118-121. 12. Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol. 1988;56(6):893-7.
  • 13. Ulusoy M, Sahin NH, Erkmen H. Turkish version of the Beck anxiety inventory. J Cogn Psychother. 1988;12(2):163-172.
  • 14. Tunç AY, Yapıcı G. Bir tıp fakültesindeki öğrencilerin depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin değerlendirilmesi. Turk J Public Health. 2019;17(2):153-168.
  • 15. Eyüboğlu M, Eyüboğlu D, Duran O, Karademir SB, Karaaslan F, Alyu FM. Depression, anxiety, sleep problems and suicidal behavior among medical students: A cross-sectional comparison study between first and sixth year students. J Clin Psy. 2021; 24(1): 61-68.
  • 16. Roberts LW, Warner TD, Trumpower D. Medical students’ evolving perspectives on their personal health care: clinical and educational implications of a longitudinal study. Compr Psychiatry. 2000;41:303-314.
  • 17. Dahlin M, Joneborg N, Runeson B. Stress and depression among medical students: a cross-sectional study. Med Educ. 2005;39(6):594–604.
  • 18. Roh MS, Jeon HJ, Kim H, Han SK, Hahm BJ. The prevalence and impact of depression among medical students: a nationwide crosssectional study in South Korea. Acad Med. 2010;85(8):1384-90.
  • 19. Klein DN, Glenn CR, Kosty DB, Seeley JR, Rohde P, Lewinsohn PM. Predictors of first lifetime onset of major depressive disorder in young adulthood. J Abnorm Psychol. 2013;122(1):1-6.
  • 20. Solomon DA, Keller MB, Leon AC, Mueller TI, Lavori PW, Shea MT, et al. Multiple recurrences of major depressive disorder. Am J Psychiatry 2000; 157:229–233.
  • 21. Akinci E. The associations of temperament, character, anxiety, and specialty choice among sixth-year medical students: a cross-sectional study. Dusunen Adam. 2020;33:170-179.
  • 22. A Mayda, M Yılmaz, B Filiz, Deler MH, Demir H, Doğru M, et al. Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2014;4(3):7-13.
  • 23. Yıldırım Dİ, Marakoğlu K. Tıp fakültesi internlerinin tıp eğitimi ile tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki düşünceleri ve branş tercihlerinin belirlenmesi. Genel Tıp Derg. 2019;29(4):183-189.
  • 24. Kılıç B, Sayek İ. Türk tabipleri birliği mezuniyet öncesi tıp eğitimi raporu-2000 (TTB-MÖTER). Toplum ve Hekim. 2001;16:230-40.
  • 25. Terzi C, Saçaklıoğlu F, Sayek İ. 2020 yılında Türkiye’de tıp eğitimi. 2000-2020 sürecinde nasıl bir dünya, Türkiye, sağlık, tıp ortamı öngörülebilir, oluşturulabilir? Ankara: TTB Yayını. 2002;157-94.
  • 26. Yalçınoğlu N, Kayı İ, Işık Ş, Aydın T, Zengin Ş, Karabey S. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Tıp Eğitimi İle İlgili Görüşleri. İst Tıp Fak Derg 2012; 75: 41-5.
  • 27. Rosenthal JM, Okie S. White coat, mood indigo depression in medical school. N Engl J Med. 2005;353:1085-1088.
  • 28. Schwenk TL, Davis L, Wimsatt LA. Depression, stigma, and suicidal ideation in medical students. JAMA. 2010;304:1181- 1190.

Depression, Occupational Anxiety, and Related Factors in Medical Students

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 3, 161 - 167, 22.09.2021

Öz

Background: Depression occupies an important place in medical students’ psychiatric disorders, with a prevalence of approximately 20-40%. We aim to examine factors that might affect depression in medical students and investigate the relationship between occupational anxiety and depression severity.

Methods: Eighty-eight medical students who were diagnosed with major depressive disorder were included in the study. A Sociodemographic Data Form, the Occupational Anxiety Questionnaire for Medical Students, Beck Depression Inventory, and Beck Anxiety Inventory were used.

Results: A statistically significant relationship was found between academic success, living with family, Occupational Anxiety Questionnaire for Medical Students, and Beck Depression Inventory scores. The mean value of the occupational anxiety of the students was 35.87±9.82. The most anxious options for students in the Occupational Anxiety Questionnaire for Medical Students were the inability to prepare for and pass the Central Medical Specialty Exam.

Conclusions: It is necessary to focus on factors that may affect the severity of depression, which affect both the social and professional lives of medical students who are physician candidates. The issues about occupational anxiety should be considered when planning medical school education and postgraduate working conditions.

Kaynakça

  • 1. Çivitçi A. Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012;21(2):321-336
  • 2. Puthran R, Zhang MW, Tam WW, Ho RC. Prevalence of depression amongst medical students: a meta-analysis. Med Educ. 2016;50(4):456-68
  • 3. World Health Organization. Depression. 2008. Avaliable at: www.who.int/ mental_health/management /depression/definition/en/.Accessed October 23, 2008.
  • 4. Deveci SE, Ulutaşdemir N, Açık Y. Bir sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresyon belirtilerinin görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi. 2013; 18(2): 98-102
  • 5. Imran N, Tariq KF, Pervez MI, Jawaid M, Haider II. Medical students’ stress, psychological morbidity, and coping strategies: a cross-sectional study from Pakistan. Acad Psychiatry. 2016;40(1):92-6.
  • 6. Hofbauer VS, Holzinger A. How to cope with the challenges of medical education? Stress, depression, and coping in undergraduate medical students. Acad Psychiatry. 2020; 44:380–387.
  • 7. Dyrbye LN, Thomas MR, Massie FS, Power DV, Eacker A, Harper W, et al. Burnout and suicidal ideation among US medical students. Ann Intern Med. 2008;149 (5):334–41.
  • 8. Öncü B, Şahin T, Özdemir S, Şahin C, Çakır K, Öcal E. Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Dergisi. 2013;21 (1):1–10.
  • 9. Ergin A, Uzun SU, Topaloğlu S. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Kaygı ve Mesleki Kaygı Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Etkenler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi. 2016;3(3):16-21.
  • 10. Beck AT. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry. 1961; 4:561-571.
  • 11. Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin geçerliliği üzerine bir çalışma. Psikoloji Dergisi. 1988; 6: 118-121. 12. Beck AT, Epstein N, Brown G, Steer RA. An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. J Consult Clin Psychol. 1988;56(6):893-7.
  • 13. Ulusoy M, Sahin NH, Erkmen H. Turkish version of the Beck anxiety inventory. J Cogn Psychother. 1988;12(2):163-172.
  • 14. Tunç AY, Yapıcı G. Bir tıp fakültesindeki öğrencilerin depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin değerlendirilmesi. Turk J Public Health. 2019;17(2):153-168.
  • 15. Eyüboğlu M, Eyüboğlu D, Duran O, Karademir SB, Karaaslan F, Alyu FM. Depression, anxiety, sleep problems and suicidal behavior among medical students: A cross-sectional comparison study between first and sixth year students. J Clin Psy. 2021; 24(1): 61-68.
  • 16. Roberts LW, Warner TD, Trumpower D. Medical students’ evolving perspectives on their personal health care: clinical and educational implications of a longitudinal study. Compr Psychiatry. 2000;41:303-314.
  • 17. Dahlin M, Joneborg N, Runeson B. Stress and depression among medical students: a cross-sectional study. Med Educ. 2005;39(6):594–604.
  • 18. Roh MS, Jeon HJ, Kim H, Han SK, Hahm BJ. The prevalence and impact of depression among medical students: a nationwide crosssectional study in South Korea. Acad Med. 2010;85(8):1384-90.
  • 19. Klein DN, Glenn CR, Kosty DB, Seeley JR, Rohde P, Lewinsohn PM. Predictors of first lifetime onset of major depressive disorder in young adulthood. J Abnorm Psychol. 2013;122(1):1-6.
  • 20. Solomon DA, Keller MB, Leon AC, Mueller TI, Lavori PW, Shea MT, et al. Multiple recurrences of major depressive disorder. Am J Psychiatry 2000; 157:229–233.
  • 21. Akinci E. The associations of temperament, character, anxiety, and specialty choice among sixth-year medical students: a cross-sectional study. Dusunen Adam. 2020;33:170-179.
  • 22. A Mayda, M Yılmaz, B Filiz, Deler MH, Demir H, Doğru M, et al. Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2014;4(3):7-13.
  • 23. Yıldırım Dİ, Marakoğlu K. Tıp fakültesi internlerinin tıp eğitimi ile tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki düşünceleri ve branş tercihlerinin belirlenmesi. Genel Tıp Derg. 2019;29(4):183-189.
  • 24. Kılıç B, Sayek İ. Türk tabipleri birliği mezuniyet öncesi tıp eğitimi raporu-2000 (TTB-MÖTER). Toplum ve Hekim. 2001;16:230-40.
  • 25. Terzi C, Saçaklıoğlu F, Sayek İ. 2020 yılında Türkiye’de tıp eğitimi. 2000-2020 sürecinde nasıl bir dünya, Türkiye, sağlık, tıp ortamı öngörülebilir, oluşturulabilir? Ankara: TTB Yayını. 2002;157-94.
  • 26. Yalçınoğlu N, Kayı İ, Işık Ş, Aydın T, Zengin Ş, Karabey S. İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Tıp Eğitimi İle İlgili Görüşleri. İst Tıp Fak Derg 2012; 75: 41-5.
  • 27. Rosenthal JM, Okie S. White coat, mood indigo depression in medical school. N Engl J Med. 2005;353:1085-1088.
  • 28. Schwenk TL, Davis L, Wimsatt LA. Depression, stigma, and suicidal ideation in medical students. JAMA. 2010;304:1181- 1190.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm ORIGINAL ARTICLE
Yazarlar

Meltem Gürü 0000-0001-8751-6453

Gül Ferda Cengiz 0000-0003-0919-5708

Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gürü, M., & Cengiz, G. F. (2021). Depression, Occupational Anxiety, and Related Factors in Medical Students. Archives of Current Medical Research, 2(3), 161-167.

Archives of Current Medical Research (ACMR), araştırmaları ücretsiz sunmanın daha büyük bir küresel bilgi alışverişini desteklediğini göz önünde bulundurarak, tüm içeriğe anında açık erişim sağlar. Kamunun erişimine açık olması, daha büyük bir küresel bilgi alışverişini destekler.

http://www.acmronline.org/