The Raw materials used in lining production are divided into four groups according to their properties and class. These are binder, friction regulator, support material and filling material. Yellow sawdust is widely used in the production of brake pads due to the presence of copper in it. Yellow sawdust plays an important role in heavy vehicles because it dissipates the heat generated during braking, is resistant to high temperature friction and increases the friction coefficient of the lining. However, the high cost and the copper in the braking dust formed during friction have negative effects on the environment. Copper, which has negative effects on living things and the environment, is one of the raw materials to be removed from pad production. For this reason, decopperization studies of the pads are important. In our study, pad formulation study was carried out using Ultimate TS material instead of yellow sawdust for decopperization of heavy vehicle brake pads. The prepared formulation was pressed for heavy vehicles by hot pressing method, which is a powder metallurgy method. Chemical tests were performed on the pads before and after baking process. The performance properties of the pads produced after baking were tested. In line with the results obtained, the friction coefficient of the formulation to which Ultimate TS material was added was found to be 0.49. The pad tested is in friction class G.
Brake pad production Dynamometer test Friction Heavy vehicle brake pads Wear
Balata üretiminde kullanılan hammaddeler özellik ve sınıfına göre dört gruba ayrılmaktadır. Bunlar; bağlayıcı, sürtünme düzenleyici, destek malzemesi ve dolgu malzemesidir. Sarı talaş, içerisinde bakır bulunması nedeniyle balata üretiminde yaygın olarak kullanılmaktadır. Sarı talaş ağır vasıta araçlarda balatanın frenleme sırasında oluşan ısıyı dağıtması, yüksek sıcaklıkta gerçekleşen sürtünmeye karşı dayanıklı olması ve balatanın sürtünme katsayısını arttırması nedeniyle önemli rol oynamaktadır. Fakat yüksek maliyet ve sürtünme esnasında oluşan frenleme tozu içerisindeki bakırın çevreye olumsuz etkileri bulunmaktadır. Canlılara ve çevreye olumsuz etkileri olan bakır, balata üretiminden kaldırılacak hammaddelerden biridir. Bu nedenle balatanın bakırsızlaştırma çalışmaları önem arz etmektedir. Bu çalışmada ağır vasıta fren balatalarında bakırsızlaştırma için sarı talaş yerine Ultimate TS malzemesi kullanılarak balata formülasyon çalışması gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan formülasyon toz metalürji yöntemi olan sıcak presleme yöntemi ile ağır vasıta araçlar için balata presleme işlemi gerçekleştirilmiştir. Balatalar fırınlama işlemi öncesi ve sonrasında kimyasal testleri gerçekleştirilmiştir. Fırınlama sonrası üretilen balataların performans özellikleri test edildi. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda Ultimate TS malzemesi eklenen formülasyonun sürtünme katsayısı 0.49 bulunmuştur. Test edilen balata G sürtünme sınıfında yer almaktadır.
Ağır vasıta fren balataları Aşınma Dinamometre testi Fren balata üretimi Sürtünme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Triboloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |