Countries which are seeking to take a place in the globalising world are taking
steps towards becoming an information society as a necessity of the time. Public institutions
have to adapt themselves to the pace in a world where time is precious and people can access
the information they want by the easiest way. Citizens want to be able to access public
services quickly and easily, too. Public institutions provide their services electronically in
order to meet the expectations of the citizen. Using the e-government that allows citizens to
take public services by where they want and when they want safely, is the first thing to be
done in the way of becoming an information society. In this context, it is important to
evaluate e-government services and identify problems in our country. In this research, The
United Kingdom which is located in the first rank of the United Nation E-government
Development Index (2016) and Turkey which is located in the 68th rank (2016) are compared
with regard to their e-government implementations and made suggestion for increasing of
using e-government by determined the factors have an effect upon e-government
development.
Küreselleşen dünyada yer edinmek isteyen ülkeler çağın gereği olarak bilgi toplumu
olma yolunda adımlar atmaktadır. Zamanın çok kıymetli olduğu, insanların istedikleri
bilgilere en kolay yoldan erişebildiği bir dünyada kamu kurumları da bu hıza ayak uydurmak
zorunda kalmıştır. Vatandaşlar kamu hizmetlerine de hızlı ve kolay bir şekilde erişebilmek
istemektedir. Kamu kurumları vatandaşın beklentilerini karşılayabilmek için hizmetlerini
elektronik ortamdan vermektedir. Vatandaşın kamu hizmetlerini istedikleri yerden ve
istedikleri zamanda güvenli bir şekilde alabilmesini sağlayan e-devleti kullanmak, ülkelerin
bilgi toplumu olma yolunda yapması gerekenlerin başında yer almaktadır. Bu bağlamda,
ülkemizdeki e-devlet hizmetlerinin değerlendirilmesi ve sorunların saptanması önemlidir. Bu
çalışmada, Birleşmiş Milletler E-devlet Kalkınma Endeksi’nde (2016) 1.sırada yer alan
Birleşik Krallık’ın e-devlet uygulamaları ve 68. sırada yer alan Türkiye’nin e-devlet
uygulamaları karşılaştırılmış, e-devlet gelişimine etki eden unsurlar saptanarak Türkiye’deki
e-devlet kullanımının artırılması için önerilerde bulunulmuştur.
Diğer ID | JA56JB62JC |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1 |