Gelir, servet, meslek, cinsiyet, eğitim, yaş, ırk, milliyet, güç, statü ve benzeri farklılıklar,
insanlar arasında sosyoekonomik eşitsizliklere neden olur. Doğuştan gelen ya da
sonradan ortaya çıkan bu tür farklılaşmalar ve eşitsizlikler farklı görev,
sorumluluk ve ayrıcalıkları beraberinde getirir. Toplumsal norm ve değerlerle
birlikte sınıfsal ve hiyerarşik toplumsal tabakalara dönüşebilir. Bu ise temelde toplumların sahip olduğu üretim, tüketim ve paylaşım ilişkilerinden kaynaklanan yapısal bir
sorundur. Bu nedenle sosyal devlet anlayışının egemen olduğu çağcıl demokratik
toplumlar, yasal ve toplumsal düzenlemelerle, eşitlikçi sosyal politikalarla
eşitsizlikleri gidermeye çalışır. Bu alanlardan biri de eğitimdir. Modern
toplumlarda eğitim, farklı bireyleri bir araya getirerek, eğitim yoluyla
güçlenmelerini hedefler ve ayrımcılıklara karşı farkındalık yaratarak ayrımcılıklarla
mücadele etmenin yollarını öğretir. Çocuklara ayrımcılıkla mücadele eğitimi
verilen araçlardan biri de okullarda okutulan ders kitaplarıdır. Bu çalışmada,
Türkiye’de 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında ilköğretim 1., 2. ve 3. sınıflarda
okutulan toplam yedi Hayat Bilgisi kitabında yer alan, fotoğraflar, çizimler, konular ve örnekler,
günlük yaşam pratikleri, sorunlar, cinsiyet rolleri, aile ilişkileri
çerçevesinde, sosyoekonomik farklılıkların görünürlüğü açısından analiz
edilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığınca öğrencilere sağlanan Hayat Bilgisi ders kitaplarında
yer alan yazılarda, örneklerde, görsellerde vb. yapısal eşitsizliklerin
normal/olağan gösterildiği, sınıfsal belirleyicilerin olduğu ve sosyal refah
devleti olanaklarının sınırlılığı temelinde çocuklara öğretildiğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |