19. yüzyılda Tanzimat’la başlayan ve “Batılılaşma” olarak adlandırılan süreç, Batı toplumlarında görülen kendiliğinden ve bağımsız bir modernleşmenin ürünü olmaktan ziyade, farklı bir toplumsal yapı ve koşullar çerçevesinde şekillenmiş; bu doğrultuda, Osmanlı İmparatorluğu’nda benimsenmeye çalışılan kendine özgü bir “toplum modeli” olarak ortaya çıkmıştır. Bu dönüşüm, öncelikle başkent İstanbul’da gözlemlenmiş, sürecin taşıyıcılığını ise Osmanlı sarayı ile bürokratik seçkinler üstlenmiştir. Osmanlı İmparatorluğu’nda Batılılaşma hareketi, başlangıçta Batı menşeili malların tüketimi ile resim ve mimari alanında Batılı biçimlerin benimsenmesi gibi somut göstergeler üzerinden ortaya çıkmıştır. Bu unsurlar, belirli toplumsal gruplar aracılığıyla geniş Osmanlı toplumuna aktarılmış; zamanla Osmanlı sanatı, mimarisi ve maddi kültürünün yeniden üretim süreci içerisinde içselleştirilerek toplumsal geleneğin bir parçası hâline gelmiştir. Bu dönüşüm en net biçimde, devlet eliyle inşa edilen resmî yapılar ile saraylar ve bürokratik seçkinlerin konutlarında izlenebilir. Özellikle Dolmabahçe, Beylerbeyi ve Yıldız sarayları gibi yapılarda ve yüksek bürokratlara ait konutlarda, Batılılaşma süreciyle birlikte “ziyafet mekânları” ya da başka bir ifadeyle “yemek odası” kavramı mimari düzlemde kendini göstermeye başlamıştır. Osmanlı İmparatorluğu’nda Batılılaşma öncesi klasik dönemde ziyafet, mimari bağlamda doğrudan bir politik ya da sembolik temsiliyet aracı olarak işlev görmemekteydi. Ancak Batılılaşma süreciyle birlikte, saray yapıları ve seçkin sınıfa ait konutlarda ziyafete özgü mekânların ortaya çıkması, mimaride temsilin mekânsal bir ifadesi hâline gelmiştir.
Osmanlı İmparatorluğu Batılılaşma Ziyafet kültürü Saray Mimari mekân Diplomatik temsil
The process known as “Westernization,” initiated in the Ottoman Empire with the Tanzimat reforms of the nineteenth century, was not the result of a spontaneous and independent modernization, as seen in Western societies. Rather, it was shaped within a distinct social structure and conditions, emerging as a unique “social model” that the Empire sought to adopt. This transformation was most visibly observed in the capital, Istanbul, where it was carried forward by the Ottoman court and bureaucratic elite. Initially, Westernization in the Ottoman context manifested through the consumption of Western goods and the adoption of Western artistic and architectural forms. These elements were transmitted to the broader Ottoman society through specific social groups and, over time, were internalized within the processes of reproduction of Ottoman art, architecture, and material culture, eventually becoming part of social tradition. The most explicit architectural reflections of this transformation can be traced in state-sponsored official buildings, palaces, and the residences of the bureaucratic elite. Notably, in palaces such as Dolmabahçe, Beylerbeyi, and Yıldız, as well as in elite residences, the Westernization process gave rise to the emergence of “banquet spaces” or “dining rooms” as a new architectural concept. In the pre-Westernization classical period of the Empire, banquets did not serve as direct political or symbolic instruments of representation in architectural terms. However, with the appearance of spaces specifically designated for banqueting in palatial and elite architecture, banquets became spatial expressions of representation within the Ottoman modernization project.
Ottoman Empire Westernization Banquet culture Palace Architectural space Diplomatic representation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tasarım (Diğer) |
Bölüm | BATILILAŞMA DÖNEMİ OSMANLI SARAYLARINDA ZİYAFET MEKÂNININ İNŞASI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |