Bu makale çalışmasının hazırlanmasında etkili olan yüksek lisans tez çalışması Türk Dil Kurumu tarafından desteklenmiştir.
Language is the most frequently used coding system in interpersonal communication. Individuals' use of language is realised through actions referred to as language skills, namely listening/watching, speaking, reading and writing. This study aims to determine the trends in theses prepared between 1989 and 2024 that contain information on language skills in Turkish education. In line with this objective, 1,215 postgraduate theses, including 907 master's theses and 308 doctoral theses, prepared at universities in Turkey and available in full text in Turkish at the National Thesis Centre of the Council of Higher Education, were included in the analysis. According to the analysis results, the year with the highest number of studies (144) was 2019. The theses examined were conducted at a total of 61 different universities, with Gazi University producing the most theses (153). The theses were prepared in three different main fields of study, with Turkish Education leading the way with 1,027 studies. Among language skills, reading was the most frequently used with 368 studies. The most frequently used study group was higher education students with 248 studies. A sample size of 1-50 was most frequently preferred (618) in the studies. The most frequently used method among the studies examined was qualitative with 505 studies.
Dil bireyler arası etkileşimin gerçekleşmesinde en sık kullanılan kodlama sistemidir. Bireylerin dil kullanımı, dil becerileri olarak adlandırılan dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma eylemleri ile gerçekleştirilmektedir. Bu araştırmada 1989-2024 yıllarında hazırlanan Türkçe eğitiminde dil becerilerine ilişkin bilgi içeren tezlerin eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda Türkiye’deki üniversitelerde hazırlanan ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nde Türkçe tam metnine açık erişim sağlanabilen 907’si yüksek lisans, 308’i doktora düzeyinde olmak üzere 1215 lisansüstü tez çalışması incelemeye dâhil edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre en çok çalışmanın (144) yapıldığı yıl 2019’dur. İncelenen tezler toplamda 61 farklı üniversitede yapılmış olup en çok tezin (153) üretildiği üniversite Gazi Üniversitesidir. Tezler 3 farklı ana bilim dalında hazırlanmış olup 1027 çalışma ile Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı ilk sırada yer almaktadır. Dil becerileri içinden en sık kullanılanı 368 çalışma ile okuma olmuştur. En sık kullanılan çalışma grubu 248 çalışma ile yükseköğretim öğrencileri olmuştur. Çalışmalarda yoğun olarak (618) 1-50 kişilik örneklem büyüklüğü tercih edilmiştir. İncelenen çalışmalar içinde en sık kullanılan yöntem 505 çalışma ile nitel olmuştur.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |