Son yıllarda yabancı dil olarak Türkçe öğretimine duyulan ilginin giderek arttığı gözlemlenmektedir. Bu artan ilgi ile birlikte, Türkçe öğretimi için pek çok ders materyali hazırlanmıştır. Bunların başında yabancılar için Türkçe öğretim setleri yer almaktadır. Daha çok TÖMER'lerde kullanılan bu setler, birçok akademik araştırmanın konusu olmuştur. Yapılan bu araştırmalardan bazıları, dil öğretim setlerinde yer alan dil bilgisi öğretimini incelemektedir. Böylece, Türkçe öğretim setlerindeki dil bilgisiyle ilgili eksiklikler ve yetersizlikler tespit edilip, bunların giderilmesi yönünde çalışmalar yapılmıştır. Mevcut çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretmeye yönelik hazırlanan kitap setlerindeki dil bilgisi konularını inceleyen akademik çalışmaları incelemektir. Çalışmada içerik analizi yöntemlerinden biri olan meta-sentez tekniği kullanılmıştır. İlgili çalışmalara ulaşmak için anahtar kelimelerle genel bir literatür taraması yapılmıştır. Yapılan tarama sonucunda, on sekizi tez ve otuz üçü makale olmak üzere toplam elli bir akademik çalışmaya ulaşılmıştır. Elde edilen çalışmalardaki bulgular, dil bilgisi konularının her kitapta farklı şekilde ele alındığını göstermekte; bu farklılığın en önemli nedeni olarak, ortak bir müfredatın eksikliği öne sürülmektedir. Ortak bir müfredat oluşturulduğunda, kitaplar arasındaki dil bilgisi öğretimindeki farklılıkların azalacağı ve öğretimin daha verimli hâle geleceği vurgulanmaktadır.
Yabancılara Türkçe öğretimi yabancılara için Türkçe öğretim setleri dil bilgisi meta-sentez akademik çalışmalar
Çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.
It has been observed that the interest in teaching Turkish as a foreign language has increased in recent years. Due to this interest, many course materials have been prepared for teaching Turkish. The most important of these are course books for teaching Turkish to foreigners. These books, mostly used in TÖMERs, have become the focus of many academic studies. Some of these studies have examined the grammar sections of these books. Thus, deficiencies and inadequacies regarding teaching grammar in Turkish teaching sets were identified, and studies were carried out to solve them. This study aims to review academic studies examining grammar sections in course books prepared for teaching Turkish to foreigners. Meta-synthesis technique, one of the content analysis methods, was used to determine the topics and findings of the studies discussed and to evaluate these findings. A general literature search was conducted with keywords to reach relevant studies. As a result of this search, 51 academic studies were found, eighteen of which were theses and thirty-three were articles. The findings of the studies show that grammar topics are handled differently in each book. The lack of a common curriculum is suggested as the most important reason for this difference. It is emphasized that when a common curriculum is formed, differences in grammar teaching between books will decrease, and teaching will become more efficient.
Teaching Turkish to foreigners course books for teaching Turkish to foreigners grammar meta-synthesis academic studies
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |