Bu
araştırmanın amacı, televizyon kanallarında yayınlanan reklamların değer
aktarımındaki yaklaşımlarını, bu amaçla reklam filmlerinde işlenen değerleri
tespit etmektir. Bu amaçla izlenme oranı en yüksek olan yedi televizyon kanalı
belirlenerek, bu kanallar 22 gün boyunca sabah ve akşam kuşağında izlenmiştir.
İzleme saatlerinde yayımlanan 130 reklam filmi, ürüne eşlik eden değerler
bakımından not edilerek veri oluşturulmuştur. Araştırmada nitel araştırma
yöntemi kullanılmış ve veriler betimsel analiz tekniği ile analiz
edilmiştir. Veriler incelendiğinde,
tespit edilen değerlerin tamamının (100 tanesi) geleneksel ve modern değerlere
yer verdiği görülmüştür. 30 reklam filminde ise açıkça gözlemlenebilir herhangi
bir değer tespit edilememiştir. Reklamlarda en çok işlenen değerin %16 pay ile
“Tutumluluk-ekonomiklik” değeri olduğu, en az işlenen değerlerin ise %1’lik pay
ile “Babalık Değeri (baba sevgisi)”, “Merhametli Olma”, “Dostluk”,
“Yardımseverlik”, “Fedakârlık”, “Evrensellik”, “Özgürlük”, “Cesur Olmak” ve
“Başarılı Olmak” değerleri olduğu tespit edilmiştir. Buna göre, reklam
hazırlayıcılarının izleyici kitlesinin ürünlerini tercih etmede en çok önem
verdiği değerleri tahminde “ekonomi”yi öne çıkardıklarının gözlenmesi, toplumun
ekonomik algılarının öne çıktığını vurgulamaktadır. Bunda, değer taşıma aracı
olan reklamların doğal olarak ticari temalı üretilmiş olmaları göz önünde
bulundurulmalıdır. Ortaya çıkan sonuç, veri kaynağının işlevselliği ile uyumlu
görünmektedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |