1980’li
yıllardan itibaren ülkemizde bir disiplin ve öğretim yöntemi olarak varlığını
sürdüren yaratıcı drama, bu süreç zarfında pek çok farklı bilim dalının çalışma
alanına girmiştir. Özellikle eğitim bilimleri ile yoğun bir ilişki içerisinde
olan yaratıcı drama Türkçe eğitimi ve öğretiminde de karşılığını bulmuştur. İlgili
literatür incelendiğinde teorik ve uygulamaya dönük pek çok çalışmaya yer
verildiği görülmüştür. Kişilerin duyularından ve deneyimlerinden hareket eden
ve yaparak yaşayarak öğrenmeyi destekleyen yaratıcı drama sürecinin uygulamaya
dönük boyutunun varlığı bu açıdan oldukça önemlidir. Literatür taramasında
yaratıcı drama çalışmalarına toplu bir bakış açısı sunan, yaratıcı drama
çalışmalarının etkililiğini inceleyen meta analiz çalışması (Özbey, 2017) ile
Türkçe eğitiminde drama yöntemi üzerine bir kaynakça sunan (Kara, 2014)
çalışmalara rastlanmışsa da yaratıcı drama yöntemiyle hazırlanmış Türkçe
eğitimi ve öğretimi alanındaki lisansüstü çalışmaların detaylı incelendiği bir
araştırmaya rastlanmamıştır. Bu sebepler doğrultusunda bu araştırmanın amacı, okul
öncesinden yükseköğretime, anadili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde
yaratıcı dramanın bir öğretim yöntemi olarak kullanıldığı lisansüstü çalışmalar
hakkında detaylı bilgiler vererek Türkçe eğitimi ve öğretiminde yaratıcı drama
ile ilgili mevcut durumu tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda YÖK Ulusal Tez
Merkezi üzerinden yapılan araştırmada Türkçe eğitimi ve öğretimiyle ilgili
olarak ulaşılan 23 yüksek lisans 6 doktora tezine içerik analizi yapılarak
araştırma konuları, araştırma yöntemi, örneklemi, veri analiz yöntemleri,
araştırmaların yıllara göre dağılımı, detaylı bir şekilde incelenmiştir. Tüm bu
bilgiler ışığında yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanıldığı uygulamaya
dönük Türkçe eğitimi ve öğretimi çalışmalarının yıllar içerisinde iniş çıkışlı
bir düzlemde ilerlediği görülmüştür. Yapılan çalışmaların büyük bir
çoğunluğunun ön-test son-test kontrol gruplu model üzerinde yoğunlaştığı
görülmüştür. Çalışmalarda nitel araştırma yönteminin eksikliği belirgin bir
şekilde kendini göstermektedir. Aynı zamanda; okul öncesi, ortaöğretim ve
yükseköğretim düzeyinde yapılan çalışmaların artması, farklı düzeylerdeki
uygulamaların etkinliğinin görülmesi açısından önemli olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |