Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 41 - 54, 29.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Demir, M. ve Duman, B. (2004). Şiir Okumaya Dayalı Türkçe Öğretimi, İlmi Araştırmalar, S.17, s. 89-98.
  • Kaya, M. (2013), Okuma-Yazma Öğretiminde Şiir, Dil ve Edebiyat Dergisi, 10: 1, 49- 96.
  • Özmen, H. Ve KARAMUSTAFAOĞLU, O. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Pilav, S. (2008), Şiir Üzerine, Kastamonu Eğitim Dergisi, C. 16, S.2, s. 675- 680.
  • Şimşek, Ş. (2017), Konuşma Ve Yazma Etkinliklerinde Şiir Metinlerinin Kullanımı, Turkish Studies, C. 12, S. 34, s. 371- 380. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12578
  • Büyük Türkçe Sözlük (2011), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Temizyürek, F. ve Balcı, A. (2015). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2016). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, E. (2012), Şiirin Türkçe Eğitimindeki İşlevi ve İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarındaki Şiirlerin Yerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar)Öğretim Programı. Ankara. http://oltucumhuriyetortaokulu.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/25/10/711870/dosyalar/2016_10/31100900_trkeders6,7,8.s%C4%B1n%C4%B1flarretmprogram%C4%B1.pdf [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara. http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce2009.pdf [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce2015.pdf [Erişim Tarihi: 5.12.2019]
  • MEB (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara. http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce_2018.pdf [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • MEB (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar). Ankara. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • YÖK (2018). Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı. Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Turkce_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf [Erişim Tarihi: 11.12.2019]

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ “ŞİİR” TÜRÜNE YÖNELİK İLGİLERİ

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 41 - 54, 29.06.2020

Öz

Temel dil becerilerinden oluşan, öğrencilerin kendilerini yazılı ve sözlü ifade edebilmelerini amaçlayan Türkçe eğitimi derslerinde birincil kaynaklar edebî metinlerdir. Masal, hikâye, destan, roman, deneme, şiir gibi edebî metinler ile sürdürülen dil öğretim sürecinde öğretme adaylarının her bir türe yönelik merakın ötesinde genel bir bilgi birikiminin olması beklenir. Her Türkçe öğretim programında da yer verilen şiir türünün; beden dilini etkili kullanabilme, ses tonunu ayarlayabilme, duygu yoğunluğu ve estetik zevk kazandırabilme gibi pek çok olumlu katkısı vardır. Bu nedenle bu çalışma Türkçe öğretmeni adaylarının şiir türüne yönelik ilgilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama yöntemi ile yapılan bu çalışmanın örneklemini Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında 2017-2018 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 113, 3. ve 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmen adaylarının şiir türüne az ilgi duydukları, teknolojinin yaygınlaşmasıyla şiir türünü teknolojik aletlerden takip edenlerin sayısının (telefon, tablet vd.) daha çok olduğu, çok azının şiir yazdığı, şiirin öğrenciler için birbirinden farklı anlamlar düşündürdüğü tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Demir, M. ve Duman, B. (2004). Şiir Okumaya Dayalı Türkçe Öğretimi, İlmi Araştırmalar, S.17, s. 89-98.
  • Kaya, M. (2013), Okuma-Yazma Öğretiminde Şiir, Dil ve Edebiyat Dergisi, 10: 1, 49- 96.
  • Özmen, H. Ve KARAMUSTAFAOĞLU, O. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Pilav, S. (2008), Şiir Üzerine, Kastamonu Eğitim Dergisi, C. 16, S.2, s. 675- 680.
  • Şimşek, Ş. (2017), Konuşma Ve Yazma Etkinliklerinde Şiir Metinlerinin Kullanımı, Turkish Studies, C. 12, S. 34, s. 371- 380. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12578
  • Büyük Türkçe Sözlük (2011), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Temizyürek, F. ve Balcı, A. (2015). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2016). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, E. (2012), Şiirin Türkçe Eğitimindeki İşlevi ve İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarındaki Şiirlerin Yerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar)Öğretim Programı. Ankara. http://oltucumhuriyetortaokulu.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/25/10/711870/dosyalar/2016_10/31100900_trkeders6,7,8.s%C4%B1n%C4%B1flarretmprogram%C4%B1.pdf [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara. http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce2009.pdf [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce2015.pdf [Erişim Tarihi: 5.12.2019]
  • MEB (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara. http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce_2018.pdf [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • MEB (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar). Ankara. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 [Erişim Tarihi: 05.12.2019]
  • YÖK (2018). Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı. Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Turkce_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf [Erişim Tarihi: 11.12.2019]
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müzeyyen Altunbay

Ebrar Demir

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altunbay, M., & Demir, E. (2020). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ “ŞİİR” TÜRÜNE YÖNELİK İLGİLERİ. Avrasya Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 41-54.