Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL 7 VE 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYADA (INSTAGRAM) KULLANDIKLARI AKTİF KELİME HAZİNESİNİN CİNSİYET DEĞİŞKENİNE GÖRE DURUMU

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 19 - 40, 29.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin sosyal medyada (Instagram) kullandıkları aktif kelime hazinesini tespit etmektir. Çalışma tarama modelinde olup, belirtilen kaynaklar doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Bağcılar Borsa İstanbul Ortaokulu'nda eğitimine devam eden 7 sınıf ve 8. sınıf 32 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Öğrencilerin Instagram yazılarının incelenmesi yoluyla elde edilen veriler, cinsiyet değişkenine göre incelenmiş ve bu sayede öğrencilerin Instagram’da kullandıkları aktif kelime hazinesi belirlenmeye çalışılmıştır. Sosyal medyada yazma ve kelime hazinesi ilişkisi üzerinde durularak çalışma grubunun Instagram’da aktif kelime hazinesini kullanım durumları, kullanılan kelimelerin sıklığı, kelime sayısının cinsiyete göre ne ölçüde farklılık gösterdiği; kullanılan deyim, atasözü ve ikilemelerin kullanım durumları ve yapılan bu çalışmanın diğer kelime hazinesi çalışmalarıyla benzer ve farklı yönleri ortaya konmaya çalışılmıştır.
Çalışma sonucunda 7ve 8. sınıf kız öğrencilerin, 3431 toplam kelime, 960 çeşit kelime; 7 ve 8. sınıf erkek öğrencilerin 2244 toplam kelime, 850 çeşit kelime kullandıkları tespit edilmiştir. Bu verilerden hareketle kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranlatoplam kelimeyive çeşit kelimeyi daha fazla kullandıkları bulgusuna ulaşılmıştır.
Bu makale 2018’de başlayan ve devam etmekte olan “Ortaokul 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Medyada (Instagram) Kullandıkları Aktif Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma (İstanbul/Bağcılar Örneği)” lisansüstü tez çalışmasından türetilmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, Ö. A. (1936). Bir Dili Öğrenmek İçin En Lüzümlü Kelimeler ve Bu Kelimelerin. Gaziantep: Gaziantep Halkevi Dil, Edebiyat, Tarih Şubesi Yayınları.
  • Bayram, B., & Özay, K. (2012). Söz Verlığı Üzerine Yurt Dışında Ve Türkiye'de Yapılan Temel Araştırmalar. Dergipark, 83.
  • Çifci, M. (1991). Bir Grup Yükseköğretim Öğrencisi Üzerinde Kelime Serveti Araştırması. Ankara: Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çifci, M. (1998). Türkçe Öğretiminde Temel İlkeler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 59-71.
  • Duru, K. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarındaki Aktif Kelime Servetinin Belirlenmesi(Uşak / Sivaslı Örneği). Afyonkarahisar: Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ergin, M. (2003). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak yayın.
  • Gencan, T. N. (1971). Dil Bilgisi. Ankara: TDK Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Göz, İ. (2003). Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • İnan, G. (2015). İlkokullarda Türkçe dersinde kullanılan metinlerin çoklu zekâ kuramı. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karlı, İ. (2010). Medya Kuruluşları Sosyal Paylaşım Ağlarını Neden Kullanır? . International Conference of New Media and Interactivity, (s. 202-207). İstanbul.
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Obuz, F. G. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Sözlü anlatımlarındaki Aktif Kelime Serveti Üzerine Bir Araştırma( Uşak/Ulubey Örneği ). Uşak: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pilav, S. (2008). Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Söz Varlığı Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sitton, R. (2005). Spelling Source Series. http://www.sittonspelling.com/.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • TDK. (2018, 05 27). http://www.tdk.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Thorndike, E., & Irving, L. (1972). The Teacher’s Word Book Of 30.000 Words. New York: Teachers College-Columbia University.
  • Tosun, N. (2010). İletişim Temelli Marka Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ünsal, H. (2005). İlköğretim 5. ve 8. Sınıflar ile Ortaöğretim 11. Sınıfların Sözlü Anlatımdaki Kelime Hazineleri / Afyon Merkez Örneği. Afyonkarahisar: Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. 92-105.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). A. Yıldırım, & H. Şimşek içinde, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (s. 71-72). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selcen Çifçi

Ayşegül Varal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çifçi, S., & Varal, A. (2020). ORTAOKUL 7 VE 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYADA (INSTAGRAM) KULLANDIKLARI AKTİF KELİME HAZİNESİNİN CİNSİYET DEĞİŞKENİNE GÖRE DURUMU. Avrasya Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 19-40.