Yabancı ve/veya ikinci dil çalışmalarında iletişimsel etkinliklerle birleştirilmiş farklı biçim odaklı pek çok teknik bulunmakla birlikte bu tekniklerin olumlu etkileri pek çok çalışmayla desteklenmiştir. Dilbilgisi becerisinin öğretimi üzerine olan bu tekniklerden biri de bilinç-uyandırma etkinlikleridir.
Bu çalışmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilere yönelik –(y)AcAk ve –I/Ar yapılarının olasılık işlevlerine ilişkin bilinç uyandırma etkinlik önerileri sunulması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle bu dilbilgisel yapıların yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kitaplarındaki olasılık işlevlerine yönelik etkinlikler değerlendirilmiştir. Bu kapsamda yabancı dil olarak Türkçe üzerine Türkiye’deki üniversitelerde okutulan kitaplardan örneklem seçimine gidilerek Yeni Hitit, İstanbul ve İzmir kitapları seçilmiştir. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılarak ders kitaplarındaki söz konusu yapılara ilişkin etkinliklerin bilinç uyandırma etkinliklerine uygunluğu belirlenerek bu yapıların olasılık işlevlerine yönelik bilinç uyandırma etkinlik önerileri sunulmuştur. Önerilen etkinlikler ile öğrencilerin -(y)AcAk ve –I/Ar yapılarının biçimsel, anlamsal ve kullanımsal özelliklerine ilişkin farkındalık geliştirmeleri; Türkçede olasılık işlevinin bu iki yapı bağlamında biçimsel farklılığın anlamsal farklılığa etkisi üzerine bilinç geliştirebilmeleri hedeflenmektedir.
dilbilgisi iletişimsel edinç dilbilgisel farkındalık bilin-uyandırma etkinlikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |