Researchers who want to find answers to many questions about activities by using activity-based teaching in Turkish lessons have aimed to examine Turkish lesson activities from various aspects. This situation has contributed to the emergence of many studies on the subject at the postgraduate level. In this research, it is aimed to examine these postgraduate studies conducted between 1988-2024 on Turkish lesson activities according to various criteria such as year, type, university, department, institute, applied method/pattern/model, data collection tools, data analysis techniques, study group/universe and sample, language skills, and concepts whose relationships are examined. In line with this purpose, document review was used to collect data in the research, and content analysis and descriptive analysis were used for data analysis. The data collection process of the research was limited to postgraduate studies accessible from the YÖK National Thesis Center. A total of 157 studies, 38 of which were doctoral and 119 of which were master's level, were included in the scope of the research. When the studies included in the scope of the research were examined according to the determined criteria, it was determined that the first study on the subject was conducted in 1988, and the most studies were conducted in 2023; the pre-test-post-test control group experimental design was used the most as a method in the studies; scales and forms (attitude scale, perception scale, etc.) were used the most as data collection tools; quantitative data analysis (t-test, ANOVA, etc.) techniques were used the most as data analysis techniques; and mostly Turkish textbook activities were evaluated in the studies.
Etkinlik temelli öğretimin Türkçe derslerinde kullanılmasıyla etkinliklerle ilgili birçok soruya cevap bulmak isteyen araştırmacılar, Türkçe dersi etkinliklerini çeşitli yönlerden incelemeyi amaçlamıştır. Bu durum konuyla ilgili lisansüstü düzeyde birçok çalışmanın ortaya çıkmasına katkı sağlamıştır. Bu araştırmada Türkçe dersi etkinliklerine yönelik 1988-2024 yılları arasında yapılan bu lisansüstü çalışmaları yıl, tür, üniversite, ana bilim dalı, enstitü, uygulanan yöntem/desen/model, veri toplama araçları, veri analizi teknikleri, çalışma grubu/evren ve örneklem, dil becerileri, ilişkisine bakılan kavramlar gibi çeşitli ölçütlere göre incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada bu amaç doğrultusunda veri toplamak için doküman incelemesinden, veri analizi için ise içerik analizinden ve betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırmanın veri toplama süreci YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden erişilebilen lisansüstü çalışmalarla sınırlandırılmıştır. Buradan ulaşılan lisansüstü çalışmalardan 38’i doktora, 119’u ise yüksek lisans düzeyinde olmak üzere toplam 157 çalışma, araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma kapsamına alınan çalışmalar belirlenen ölçütlere göre incelendiğinde konuyla ilgili ilk çalışmanın 1988 yılında, en fazla çalışmanın 2023 yılında yapıldığı; çalışmalarda yöntem olarak en fazla ön test-son test kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı; veri toplama aracı olarak en fazla ölçek ve formlardan (tutum ölçeği, algı ölçeği vb.) yararlanıldığı; veri analizi tekniği olarak ise en fazla nicel veri analizi (t-testi, ANOVA vb.) tekniklerinin kullanıldığı; çalışmalarda çoğunlukla Türkçe ders kitabı etkinliklerinin değerlendirildiği belirlenmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |