Öğretim Uygulaması
BibTex RIS Kaynak Göster

Jamovi'de Kümeleme Analizi ve Sınıftaki Gruplar

Yıl 2024, , 105 - 111, 19.12.2024
https://doi.org/10.47214/adeder.1569973

Öz

Bu çalışmanın amacı, ölçme değerlendirme sonuçlarının yorumlanmasında istatistiksel analiz yöntemlerinden kümeleme analizinin, sadece bu çalışma için kurgulanmış ve geliştirilmiş bir senaryo kapsamında tasarlanan örnek bir uyulama ile tanıtılmasıdır. Çalışma kapsamına alınan örnek uygulamada, ilkokul öğrencilerinin; akademik başarı, sınıf içi olumsuz davranış, okuma becerisi, sınıf içi etkinliklere katılım ve kitap okuma alışkanlığı olmak üzere 5 temel değişkene göre yer aldıkları grup sınıf veya kümelerin özellikleri, Kümeleme Analizi (Clustering Analysis) ile incelenmiştir. Öğretmenlere kılavuz özelliğinde olan çalışmada, Jamovi istatistiksel analiz yazılımı ile sınıf içi ölçme değerlendirme sürecinin herhangi bir döneminde elde edilen verilerin kümeleme analizi kullanılarak nasıl yorumlanabileceğine yer verilmiş, kümelemenin yapılış aşamaları ekran çıktılarıyla desteklenmiştir. Kümeleme analizinin Jamovi yazılımı ile birlikte okullarda sınıf içi ölçme değerlendirme çalışmalarının yorumlanmasında öğretmenler tarafından kullanılabileceği önerilmiştir.

Etik Beyan

Etik kurallara uyulmuştur.

Kaynakça

  • Aksu, G., Reyhanlıoğlu, Ç. ve Eser, M. T. (2021). Jamovi ile veri analizi (1. baskı). Pegem Akademi.
  • Antalyalı, Ö. L. ve Alparslan, A. M. (Ed.). (2021). Jamovi uygulamalı istatistik analizleri sosyal bilimcilere yönelik araştırma hikâyeleri ile anlatım (1.baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Berberoğlu, B. (2010). Yaşam boyu öğrenme ile bilgi ve iletişim teknolojilerin açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 5(2).
  • Dalmaijer, E. S., Nord, C. L., & Astle, D. E. (2022). Statistical power for cluster analysis. BMC bioinformatics, 23(1), 205.
  • Gürler, C. (2022). R Programlama Dili ile Kümeleme Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 341-366.
  • Kettenring, J. R. (2006). The practice of cluster analysis. Journal of classification, 23(1), 3-30. Likas, A., Vlassis, N., & Verbeek, J. J. (2003). The global k-means clustering algorithm. Pattern recognition, 36(2), 451-461.
  • MEB (2023). Ölçme ve değerlendirme yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı: 32304. https://www. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230909-2.htm
  • Navarro, D. J. ve Foxcroft, D. R. (2022). Learning statistics with Jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.75). http://www.learnstatswithjamovi.com/.
  • Öz, B., Taban, S., ve Kar, M. (2009). Kümeleme analizi ile Türkiye ve AB ülkelerinin beşeri sermaye göstergeleri açısından karşılaştırılması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 1-29.
  • The Jamovi Project (2022). Jamovi. (version 2.3) [Computer Software]. https://www.jamovi.org.

Cluster Analysis in Jamovi and Groups in The Classroom

Yıl 2024, , 105 - 111, 19.12.2024
https://doi.org/10.47214/adeder.1569973

Öz

The aim of this study is to introduce cluster analysis, one of the statistical analysis methods, in the interpretation of measurement and evaluation results, with an example application designed within the scope of a scenario designed and developed only for this study. In the sample application included in the study, primary school students; The characteristics of the group classes or clusters in which they were located were examined with Clustering Analysis according to 5 basic variables: academic success, negative behavior in the classroom, reading skills, participation in in-class activities and book reading habits. In the study, which is a guide for teachers, it is included how the data obtained at any time of the classroom measurement and evaluation process can be interpreted using cluster analysis with Jamovi statistical analysis software, and the stages of clustering are supported with screen printouts. It has been suggested that cluster analysis, together with Jamovi software, can be used by teachers in interpreting classroom assessment and evaluation studies in schools.

Kaynakça

  • Aksu, G., Reyhanlıoğlu, Ç. ve Eser, M. T. (2021). Jamovi ile veri analizi (1. baskı). Pegem Akademi.
  • Antalyalı, Ö. L. ve Alparslan, A. M. (Ed.). (2021). Jamovi uygulamalı istatistik analizleri sosyal bilimcilere yönelik araştırma hikâyeleri ile anlatım (1.baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Berberoğlu, B. (2010). Yaşam boyu öğrenme ile bilgi ve iletişim teknolojilerin açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 5(2).
  • Dalmaijer, E. S., Nord, C. L., & Astle, D. E. (2022). Statistical power for cluster analysis. BMC bioinformatics, 23(1), 205.
  • Gürler, C. (2022). R Programlama Dili ile Kümeleme Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 341-366.
  • Kettenring, J. R. (2006). The practice of cluster analysis. Journal of classification, 23(1), 3-30. Likas, A., Vlassis, N., & Verbeek, J. J. (2003). The global k-means clustering algorithm. Pattern recognition, 36(2), 451-461.
  • MEB (2023). Ölçme ve değerlendirme yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı: 32304. https://www. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230909-2.htm
  • Navarro, D. J. ve Foxcroft, D. R. (2022). Learning statistics with Jamovi: a tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.75). http://www.learnstatswithjamovi.com/.
  • Öz, B., Taban, S., ve Kar, M. (2009). Kümeleme analizi ile Türkiye ve AB ülkelerinin beşeri sermaye göstergeleri açısından karşılaştırılması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 1-29.
  • The Jamovi Project (2022). Jamovi. (version 2.3) [Computer Software]. https://www.jamovi.org.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Veri Yönetimi ve Veri Bilimi (Diğer), Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Etkinlik/Deneyim Makaleleri
Yazarlar

Erdinç Kahya 0009-0000-4745-9597

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2024
Kabul Tarihi 18 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kahya, E. (2024). Jamovi’de Kümeleme Analizi ve Sınıftaki Gruplar. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 9(2), 105-111. https://doi.org/10.47214/adeder.1569973
AMA Kahya E. Jamovi’de Kümeleme Analizi ve Sınıftaki Gruplar. Research and Experience Journal (REJ). Aralık 2024;9(2):105-111. doi:10.47214/adeder.1569973
Chicago Kahya, Erdinç. “Jamovi’de Kümeleme Analizi Ve Sınıftaki Gruplar”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 9, sy. 2 (Aralık 2024): 105-11. https://doi.org/10.47214/adeder.1569973.
EndNote Kahya E (01 Aralık 2024) Jamovi’de Kümeleme Analizi ve Sınıftaki Gruplar. Araştırma ve Deneyim Dergisi 9 2 105–111.
IEEE E. Kahya, “Jamovi’de Kümeleme Analizi ve Sınıftaki Gruplar”, Research and Experience Journal (REJ), c. 9, sy. 2, ss. 105–111, 2024, doi: 10.47214/adeder.1569973.
ISNAD Kahya, Erdinç. “Jamovi’de Kümeleme Analizi Ve Sınıftaki Gruplar”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 9/2 (Aralık 2024), 105-111. https://doi.org/10.47214/adeder.1569973.
JAMA Kahya E. Jamovi’de Kümeleme Analizi ve Sınıftaki Gruplar. Research and Experience Journal (REJ). 2024;9:105–111.
MLA Kahya, Erdinç. “Jamovi’de Kümeleme Analizi Ve Sınıftaki Gruplar”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 9, sy. 2, 2024, ss. 105-11, doi:10.47214/adeder.1569973.
Vancouver Kahya E. Jamovi’de Kümeleme Analizi ve Sınıftaki Gruplar. Research and Experience Journal (REJ). 2024;9(2):105-11.