Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 23, 16.01.2017

Öz

Sosyal Bilgiler kaynağını sosyal bilimlerden alan
disiplinlerarası bir eğitim alanıdır. Coğrafya bilimi de bu Sosyal Bilgiler
disiplinlerden birini oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde
değerler eğitiminde coğrafya disiplininin rolü hakkında Sosyal Bilgiler
öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma nitel yöntemle
gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile
toplanılmıştır. Çalışma, 2013-2014 eğitim-öğretim döneminde Kastamonu il
merkezinde görev yapan 31 Sosyal Bilgiler öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
araştırmaya katılan Sosyal Bilgiler öğretmenleri coğrafya disiplini ile
programda verilen doğal çevreye duyarlılık, kültürel mirasa duyarlılık,
sorumluluk ve vatanseverlik değerlerinin kazandırılabileceğini belirtmektedirler.
Bu değerleri teknolojiden yararlanarak ve gezi ve gözlem yaparak öğrencilere kazandırdıklarını
ifade etmektedirler. Coğrafya disipliniyle ilgili değerleri İnsanlar, Yerler ve
Çevreler; Üretim, Dağıtım ve Tüketim ve Kültür ve Miras öğrenme alanlarıyla
ilişkilendirmektedirler. Coğrafya disiplininin çocuğun dünyayı ve çevresini
tanımasını sağladığını ve çevre bilinci kazandırdığını belirtmektedirler.
Sosyal Bilgiler öğretmenleri coğrafya disiplinini, Sosyal Bilgiler dersinde değerleri
kazandırmada en etkili gördükleri ikinci disiplin olarak düşünmektedirler. 

Kaynakça

  • Akbulut, G. (2004). Coğrafya ve aktif öğretim yöntemleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 65-77.
  • Ambarlı, A. (2010). Türkiye’de Cumhutiyet’ten günümüze Sosyal Bilgiler programları (değişiklikler, düzenlemeler, güncellemeler), Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 93-127.
  • Atasoy, T. ve Koç, H. (2015). Coğrafya öğretiminin aktif vatandaşlık eğitimindeki rolü: öğretim üyesi görüşleri. Journal of World of Turks, 7(2), 113-131.
  • Balcı, F. A., Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195- 213.
  • Başaran, T. (2007). İlköğretim okullarında Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi programının uygulanışına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.

THE ROLE OF DISCIPLINE OF GEOGRAPHY IN EDUCATIONAL VALUES IN SOCIAL STUDIES

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 23, 16.01.2017

Öz




Social studies is an interdisciplinary educational field
which grounds on social sciences. Geography is one of the disciplines in social
studies. The aim of this study is to present the social studies teachers’
opinions on the role of geography within values education in social studies
lessons. The study adopts the qualitative research tradition. It involved 31
social studies teachers working in the Kastamonu province in 2013-2014 academic
year and the data were collected through semi-structured interviews with these
teachers. The social studies teachers participating in this study stated that
environmental awareness, cultural heritage awareness, responsibility and
patriotism values listed in the programme could be gained through the
discipline of geography. They pointed out that these values could be taught
with the help of technology and via field trips and observations. They
associated the values related to the discipline of geography with the learning
domains of People, Places and Environments, Production, Distribution and
Consumption and Culture and Heritage. The teachers also stated that geography
helped pupils to familiarise the world and his/her environment and to gain
environmental awareness. The social studies teachers described the discipline
of geography as the second most effective discipline in teaching values in
social studies lessons.

Kaynakça

  • Akbulut, G. (2004). Coğrafya ve aktif öğretim yöntemleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 65-77.
  • Ambarlı, A. (2010). Türkiye’de Cumhutiyet’ten günümüze Sosyal Bilgiler programları (değişiklikler, düzenlemeler, güncellemeler), Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 93-127.
  • Atasoy, T. ve Koç, H. (2015). Coğrafya öğretiminin aktif vatandaşlık eğitimindeki rolü: öğretim üyesi görüşleri. Journal of World of Turks, 7(2), 113-131.
  • Balcı, F. A., Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195- 213.
  • Başaran, T. (2007). İlköğretim okullarında Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi programının uygulanışına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emine Karasu Avcı

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2017
Kabul Tarihi 17 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karasu Avcı, E. (2017). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 1(1), 1-23.
AMA Karasu Avcı E. Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü. Research and Experience Journal (REJ). Ocak 2017;1(1):1-23.
Chicago Karasu Avcı, Emine. “Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 1, sy. 1 (Ocak 2017): 1-23.
EndNote Karasu Avcı E (01 Ocak 2017) Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü. Araştırma ve Deneyim Dergisi 1 1 1–23.
IEEE E. Karasu Avcı, “Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü”, Research and Experience Journal (REJ), c. 1, sy. 1, ss. 1–23, 2017.
ISNAD Karasu Avcı, Emine. “Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 1/1 (Ocak 2017), 1-23.
JAMA Karasu Avcı E. Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü. Research and Experience Journal (REJ). 2017;1:1–23.
MLA Karasu Avcı, Emine. “Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 1-23.
Vancouver Karasu Avcı E. Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminde Coğrafya Disiplininin Rolü. Research and Experience Journal (REJ). 2017;1(1):1-23.