Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CASE STUDY ON LEGAL AND POLITICAL LITERACY AT THE SOCIAL STUDIES CURRICULUM

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 28, 01.06.2017

Öz

The purpose of this study is to conduct a case study on legal and
political literacy in the social studies curriculum. The research was
constructed with the holistic multiple case studies design which is one of the qualitative
research methods. Document review technique, which is one of the qualitative
data collection techniques, was used to obtain data for the research. The
curriculum used in the collection of data has been obtained from the official
website of T.C. Ministry. The collected data were analyzed using the
descriptive analysis approach according to the criteria determined for the
purposes of the research. The social studies curriculum has been examined
according to the determined criteria and the general objectives, skills,
concepts, values, learning areas and outcomes related to legal and political
literacy in the program are presented in tabular form.

Kaynakça

  • Adal, E. (1995). Hukukun Temel İlkeleri. İstanbul: Fatih Yayınevi.
  • Anayurt, Ö. (2007). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. 8. Baskı. Ankara: Seçkin.
  • Andaç, F. (2008). Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Detay.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 8. Baskı. Ankara: Pegem A.
  • Bilge, N. ( 2012). Hukuk Başlangıcı. 30. Baskı. Ankara: Turhan.
  • Dawes, J., Cesarini, D., Fowler, J., Johannesson, M., Magnusson, P., Oskarsson, S. (2014). The Relationship between Genes, Psychological Traits and Political Participation, American Journal of Political Science,58 (4), 888-903.
  • Doğanay, A., Çuhadar, A., & Sarı, M. (2007). Öğretmen adaylarının siyasal katılımcılık düzeylerine çeşitli etmenlerin etkisinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağlamında incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50(50), 213-246.
  • Ekman, J., Amna, E. (2012). Political Participation And Civic Engagement: Towards A New Typology, Human Affairs, 22, 283-300.
  • Gargia, J. and Michaelis, J.U. (2001). Social Studies for Children (A Guide to Basic Instruction). USA: Allyn & Bacon Company.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. P. Yalçınoğlu ve A. Ersoy (Çev. Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaplan, İ. (1994). Demokrasi-Hukuk-Otorite. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi. 49 (1): 267-271.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında İlişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 273-304.
  • Merey, Z. , Karatekin, K. ve Kuş, Z. (2012). İlköğretimde Vatandaşlık Eğitimi: Karşılaştırmalı Kuramsal Bir Çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32(3): 795-821.
  • Onken, H., Dirk, L. (2014). Social Background, Civic Education and Political Participation of Young People – the German Case. Journal Of Social Science Education, 13 (3), 68-72.
  • Oğuz, S. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Eğitimi Çerçevesinde Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler arası Bir Bakış. C. Öztürk. (Edt.). Sosyal Bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. Ankara: Pegem A. ss. 1-31.
  • Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Bütün, M. ve Demir, S. B. (Çev. Ed.), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı, Ankara.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982).
  • Uysal, B. (1981). Siyasal Katılma ve Katılma Davranışında Ailenin Etkisi, Amme İdaresi Dergisi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Seçkin.
  • Zariski, A. (2014). Legal Literacy: An Introducation to Legal Studies. Kanada: AU Press.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 28, 01.06.2017

Öz

Bu
çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretim programında hukuk ve politik
okuryazarlığı üzerine bir durum çalışması gerçekleştirmektir. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum çalışması desenine uygun olarak
oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin elde edilmesinde nitel veri toplama
tekniklerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Verilerin toplanması
sürecinde kullanılan öğretim programlarına T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve
Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın resmi internet sitesinden ulaşılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler araştırmanın amaçları doğrultusunda belirlenen
kriterlere göre betimsel analiz
yaklaşımı kullanılarak çözümlenmiştir. Sosyal bilgiler öğretim programı,
belirlenen ölçütlere göre incelenmiş ve programda yer alan hukuk ve politik
okuryazarlığına ilişkin genel amaçlar, beceriler, kavramlar, değerler, öğrenme
alanları ve kazanımlar tablolar halinde sunulmuştur. 

Kaynakça

  • Adal, E. (1995). Hukukun Temel İlkeleri. İstanbul: Fatih Yayınevi.
  • Anayurt, Ö. (2007). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. 8. Baskı. Ankara: Seçkin.
  • Andaç, F. (2008). Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Detay.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 8. Baskı. Ankara: Pegem A.
  • Bilge, N. ( 2012). Hukuk Başlangıcı. 30. Baskı. Ankara: Turhan.
  • Dawes, J., Cesarini, D., Fowler, J., Johannesson, M., Magnusson, P., Oskarsson, S. (2014). The Relationship between Genes, Psychological Traits and Political Participation, American Journal of Political Science,58 (4), 888-903.
  • Doğanay, A., Çuhadar, A., & Sarı, M. (2007). Öğretmen adaylarının siyasal katılımcılık düzeylerine çeşitli etmenlerin etkisinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağlamında incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50(50), 213-246.
  • Ekman, J., Amna, E. (2012). Political Participation And Civic Engagement: Towards A New Typology, Human Affairs, 22, 283-300.
  • Gargia, J. and Michaelis, J.U. (2001). Social Studies for Children (A Guide to Basic Instruction). USA: Allyn & Bacon Company.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. P. Yalçınoğlu ve A. Ersoy (Çev. Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaplan, İ. (1994). Demokrasi-Hukuk-Otorite. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi. 49 (1): 267-271.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında İlişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 273-304.
  • Merey, Z. , Karatekin, K. ve Kuş, Z. (2012). İlköğretimde Vatandaşlık Eğitimi: Karşılaştırmalı Kuramsal Bir Çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32(3): 795-821.
  • Onken, H., Dirk, L. (2014). Social Background, Civic Education and Political Participation of Young People – the German Case. Journal Of Social Science Education, 13 (3), 68-72.
  • Oğuz, S. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Eğitimi Çerçevesinde Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler arası Bir Bakış. C. Öztürk. (Edt.). Sosyal Bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. Ankara: Pegem A. ss. 1-31.
  • Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Bütün, M. ve Demir, S. B. (Çev. Ed.), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı, Ankara.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982).
  • Uysal, B. (1981). Siyasal Katılma ve Katılma Davranışında Ailenin Etkisi, Amme İdaresi Dergisi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Seçkin.
  • Zariski, A. (2014). Legal Literacy: An Introducation to Legal Studies. Kanada: AU Press.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Kara

Zafer Tangülü

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, H., & Tangülü, Z. (2017). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 2(1), 1-28.
AMA Kara H, Tangülü Z. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ. Research and Experience Journal (REJ). Haziran 2017;2(1):1-28.
Chicago Kara, Hatice, ve Zafer Tangülü. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2017): 1-28.
EndNote Kara H, Tangülü Z (01 Haziran 2017) SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ. Araştırma ve Deneyim Dergisi 2 1 1–28.
IEEE H. Kara ve Z. Tangülü, “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ”, Research and Experience Journal (REJ), c. 2, sy. 1, ss. 1–28, 2017.
ISNAD Kara, Hatice - Tangülü, Zafer. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 2/1 (Haziran 2017), 1-28.
JAMA Kara H, Tangülü Z. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ. Research and Experience Journal (REJ). 2017;2:1–28.
MLA Kara, Hatice ve Zafer Tangülü. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 2, sy. 1, 2017, ss. 1-28.
Vancouver Kara H, Tangülü Z. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA HUKUK VE POLİTİK OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE BİR DURUM İNCELEMESİ. Research and Experience Journal (REJ). 2017;2(1):1-28.