Araştırma, özel gereksinimli öğrenci ailelerinin
ve eğitimcilerinin görüşleri doğrultusunda giyinme sırasında giysilerden
kaynaklı yaşanılan güçlükler ve giysi tercihlerini belirlemeye yönelik betimsel
bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, Ankara, Eskişehir, Konya, İstanbul,
Tekirdağ, İzmir, Van ve Adana illeri sınırları içinde yer alan Eğitim Uygulama
ve İş Eğitimi Merkezlerine ve Rehabilitasyon Merkezlerine devam eden özel
gereksinimli öğrencilerden araştırmaya katılmayı kabul eden 230 çocuğun aile ve
eğitimcisi oluşturmuştur. Araştırma tarama modelinde nicel yaklaşım ile
yürütülmüştür. Araştırmanın verileri ‘’Down sendromlu çocukların giysilerden
kaynaklanan giyinme problemleri ve giysi tercihleri’’ anket formu ile ‘’Beyin
felçli (SP) çocukların giyinme becerilerinde giysilerden kaynaklanan
problemlerin belirlenmesi” anket formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde, frekans ve yüzdeliklerden de yararlanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre özel gereksinimli öğrenciler,
giyerken zorlandığı giysiyi ikinci kez istememekte ve daha bağımsız
giyinip soyunması için, hareket kolaylığı oluşturacak giysilere ihtiyaç
duymaktadır. Giysinin öğrencilerin ilgisini çekecek özelliklere (renk, süsleme)
sahip olması giyinmeye katılımı arttırmaktadır. Bununla birlikte çocuklar,
giyinip-soyunmada gereğinden fazla zaman harcamaktadır. Öğrencilerin giyinip-soyunmasında
sorun yaşamasında giysi formundan kaynaklanan sorunlar çok etkili değildir.
Veliler, özel gereksinimli öğrenciler için giysi tercihler ederken, çocuğun
vücut yapısına uygunluğuna, ihtiyaçlarına, ekonomik durumuna uygun olmasına,
kolay giyilip çıkarılmasına, giyeceği yere uygun olmasına, kalitesine ve
estetik görünmesine dikkat etmektedir. Veliler kıyafetin markasına ve modaya
uygun olmasına fazla önem vermemektedir. Özel gereksinimli
öğrencilerin büyük bir bölümü gömlek, pantolon, çorap, kazak vb. giysi
türlerini tanıyıp gömleğin kolu, pantolonun paçaları, kazağın yakası vb. giysi
ögelerini anlamlandırabilmektedirler. Öğrencilerin büyük bir bölümü giysilerini
yardım almadan giyip çıkarabilmekte, giydikleri giysilerinin önlerini ve
arkalarını, tersini ve yüzünü büyük oranda ayırt edebilmektedirler. Giysilerin üzerinde bulunan fermuarı açıp
kapatabilmekte giysilerdeki düğmeleri iliğe geçirebilmekte, düğmeleri açıp kapatabilmekte,
giysilerde bulunan cırt bantlarını kolaylıkla açıp kapatabilmektedirler.
Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu giysilerde mevcut olan agraf ve kopçaları
kapatmada güçlük yaşamaktadır.
Öğrenciler, giyinme sırasında giysilerden kaynaklanmış olan bir problem
yaşadığında, giyinme sürecinin diğer aşamalarına geçmede çoğu güçlük yaşamakta
ve durumdan etkilenmektedirler.
This
research is a descriptive study to determine the difficulties caused by the
clothes during the dressing and clothing preferences of special needs students
based on the views of their families and educators. The research was conducted
with a qualitative approach in the survey model. The sample of the study is
consisted of 230 families and teachers’ accepted participating the research and
whose children continue to the Training Application and Work Training Centers
and the Rehabilitation Centers located within the borders of Ankara, Eskişehir,
Konya, Istanbul, Tekirdag, Izmir, Van and Adana. Survey data were collected by
using the questionnaire " Dressing problems caused by the clothes and
clothing preferences of children with Down's syndrome” and the questionnaire of
“Determining the problems caused by clothes in dressing skills of children with
cerebral palsied” (SP)". In the analysis of the data, frequencies and
percentages were also used. According to the results of the research, students
with special needs do not want to wear clothes for the second time, and they
need clothes that will make movement easier for dressing that is more
independent. The fact that the dress has the characteristics (color,
decoration) that will attract the attention of the students increases the
participation in their dress. However that children spend more time than usual
in dressing and undressing. Problems that arise from the form of clothes in the
problems of dressing and undressing of the students are not much effective.
When the parents choosing clothes for students with mental disabilities, they
should consider the clothes to fit the body structure, needs, economic
condition, easy to dressing and undress, suitability to the part of the body to
be dressing, quality and to be seen as aesthetics. Parents do not pay more
attention to appropriate fashion and brand of the clothes. Most of the students
with special needs who recognizing shirt, trousers, socks, sweater, and similar
types of clothes have been meaning the shirt sleeves, edge of the trousers,
collar of shirts and so on the parts of clothes. Most of the students wear on
and take off clothes without help, and they can largely distinguish the fronts
and backs of the clothes and the reverse the face they wear. They can open and
close the zipper on the clothes, switch on the buttons in the clothes, open and
close the knobs, easily open and close the velcro straps in the clothes. The
vast majority of the students have difficulties in closing the agraffe and
clasps that are present in the clothes. Most of students who are getting a
problem in dressing process based on clothes having difficulties getting to the
other stages of the dressing process and have been affected by the situation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 16 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |