Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 88 - 98, 10.12.2019

Öz

Osmanlı Devleti,
30 Ekim 1918 yılında Mondros Ateşkes Antlaşması ile fiilen sona ermişti. Bu
antlaşma maddelerine dayanarak İtilaf Devletleri, Osmanlı Devleti’ne ait
toprakları işgal etmişti. Bu işgalleri gören Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşları
bir çözüm arıyorlardı. Mustafa Kemal’in 19 Mayıs 1919’da Anadolu’da artık
“İstiklâl” mücadelesi başlamıştı. 23 Nisan 1920’de ise Büyük Millet Meclisi
kurularak milli egemenliğe dayalı tam bağımsız bir devlet kurulmuş oldu. Büyük
Millet Meclisi’nin kurulmasının ardından meclise karşı ayaklanmalarda kendini
göstermeye başladı. BMM’ye karşı yapılan ayaklanmalara önlem olarak 29 Nisan
1920’de Hıyanet-i Vataniye Kanunu çıkarıldı. Meclis, kendi otoritesini koruyup
varlığını sürdürebilmesi ve çıkarılan kanunun uygulanması için 11 Eylül 1920’de
İstiklâl Mahkemeleri kuruldu. Ayaklananlar, İstiklâl Mahkemesinde yargılandı.
Sadece ayaklananlar değil o dönemde Anadolu’ya Yabancı Devletler tarafından
gönderilen casuslarda yargılanmıştı. Seçilen bu kazanıma hem İstiklâl
Mahkemeleri hem de burada yargılanmış olan İngiliz Casusu Mustafa Sagir ile bir
etkinlik hazırlayarak öğrencilerin etkinlik yoluyla kazanımı kavramaları
beklenmektedir. 

Kaynakça

  • Referans1: Arslan,E. (1995). 1921 Yılı İlk Yarısında Türk-Fransız, İtalyan Yakınlaşması Karşısında İngiltere Politikası ve Mustafa Sagir Olayı,ATAM Dergisi, 31.
  • Referans2. Aslan, S., Dündar, T. (2014). Cumhuriyet döneminde İstiklal Mahkemeleri. Mukaddime, 5(1).
  • Referans3. Berkem,S. (1960). Unutulmuş Günler, Hilmi Kitabevi: İstanbul.
  • Referans4. Kazancıgil, A. (1998).“Dr. Adnan Adıvar, Prof. Dr. Avni Refik Bekman ve Mustafa Sagir: Bir Casusluk Hikayesinin Bilimsel Yönü”, Tıp Tarihi Araştırmaları.
  • Referans5. Kış,S. (2009). İşgal İle İstiklâl Arasında Anadolu’da Bir İngiliz Casusu: Mustafa Sagir, Tarihin Peşinde.(E.T. 15.05.2019)
  • Referans6. Kılıç Ali (2018).Atatürk’ün Sırdaşı Kılıç Ali’nin Anıları, İş Bankası Kültür Yayıncılık: İstanbul.
  • Referans7. Küçük,C. (2001). İstiklal Mahkemeleri, İslam Ansiklopedisi, C:23, TDV Yayınları: Ankara.
  • Referans8. Oral,M. (2005). Veliaht Abdülmecid’in Ankara’ya Davet Edilmesi Meselesi, ATAM Dergisi,21(61).
  • Referans9. Özdemir,S. (2014). Milli Mücadele Dönemi Bazı Casusluk Faaliyetleri ve Mustafa Sagir, ATAM Dergisi. (E.T. 15.05.2019)
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 88 - 98, 10.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Referans1: Arslan,E. (1995). 1921 Yılı İlk Yarısında Türk-Fransız, İtalyan Yakınlaşması Karşısında İngiltere Politikası ve Mustafa Sagir Olayı,ATAM Dergisi, 31.
  • Referans2. Aslan, S., Dündar, T. (2014). Cumhuriyet döneminde İstiklal Mahkemeleri. Mukaddime, 5(1).
  • Referans3. Berkem,S. (1960). Unutulmuş Günler, Hilmi Kitabevi: İstanbul.
  • Referans4. Kazancıgil, A. (1998).“Dr. Adnan Adıvar, Prof. Dr. Avni Refik Bekman ve Mustafa Sagir: Bir Casusluk Hikayesinin Bilimsel Yönü”, Tıp Tarihi Araştırmaları.
  • Referans5. Kış,S. (2009). İşgal İle İstiklâl Arasında Anadolu’da Bir İngiliz Casusu: Mustafa Sagir, Tarihin Peşinde.(E.T. 15.05.2019)
  • Referans6. Kılıç Ali (2018).Atatürk’ün Sırdaşı Kılıç Ali’nin Anıları, İş Bankası Kültür Yayıncılık: İstanbul.
  • Referans7. Küçük,C. (2001). İstiklal Mahkemeleri, İslam Ansiklopedisi, C:23, TDV Yayınları: Ankara.
  • Referans8. Oral,M. (2005). Veliaht Abdülmecid’in Ankara’ya Davet Edilmesi Meselesi, ATAM Dergisi,21(61).
  • Referans9. Özdemir,S. (2014). Milli Mücadele Dönemi Bazı Casusluk Faaliyetleri ve Mustafa Sagir, ATAM Dergisi. (E.T. 15.05.2019)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Etkinlik/Deneyim Makaleleri
Yazarlar

Leylanur Çelikağı 0000-0002-6571-8561

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 10 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelikağı, L. (2019). TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 4(2), 88-98.
AMA Çelikağı L. TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR. Research and Experience Journal (REJ). Aralık 2019;4(2):88-98.
Chicago Çelikağı, Leylanur. “TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2019): 88-98.
EndNote Çelikağı L (01 Aralık 2019) TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR. Araştırma ve Deneyim Dergisi 4 2 88–98.
IEEE L. Çelikağı, “TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR”, Research and Experience Journal (REJ), c. 4, sy. 2, ss. 88–98, 2019.
ISNAD Çelikağı, Leylanur. “TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 4/2 (Aralık 2019), 88-98.
JAMA Çelikağı L. TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR. Research and Experience Journal (REJ). 2019;4:88–98.
MLA Çelikağı, Leylanur. “TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 4, sy. 2, 2019, ss. 88-98.
Vancouver Çelikağı L. TARİH ÖĞRETİMİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÇOĞALTILMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE HİNT ASILLI BİR İNGİLİZ CASUS: MUSTAFA SAGİR. Research and Experience Journal (REJ). 2019;4(2):88-9.