Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 1 - 14, 31.12.2022
https://doi.org/10.47214/adeder.1175266

Öz

Günümüz eğitim sistemlerinde başarının temel etkeni olarak öğretmenler görülmektedir. Teknolojinin gelişmesi ile birlikte eğitim sistemlerinde de değişimler meydana gelmiştir. Teknolojik gelişmelere paralel olarak meydana gelen değişimlerle öğretmenlerin sahip olması gereken özelliklere teknoloji kullanabilmenin de eklenmesi sonucunu ortaya çıkarmıştır. Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanabilme konusunda hangi noktada olduklarını görmek ve eğitimde teknoloji kullanabilme düzeylerine katkıda bulunabilmek için gerçekleştirilen bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanabilme düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada betimsel araştırma türlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan farklı branşlardaki 144 öğretmene Öğretmenlerin Eğitim Teknolojisi Kullanım Düzeylerini Belirleme Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgularda; öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanabilme düzeylerinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir farklılık göstermediği; okul düzeyi, branş, mesleki kıdem, uzaktan eğitimle ilgili deneyimleri, kullanılan öğretim yöntemi ve eğitimde kullandıkları teknolojik araç değişkenleri açısından ise anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9(3), 75-78.
  • Bilgiç, H. G., Doğan, D. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde çevrimiçi öğretimin durumu: İhtiyaçlar, sorunlar ve çözüm önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80-87.
  • Bayraktar, R. (2015). Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Belirlenmesi ve Ölçek Geliştirme Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Trabzon.
  • Büyüköztürk, S., Kiliç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., Tsai, C. C., & Tan, L. L. W. (2011). Modeling primary school preservice teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology. Computers & Education, 57(1), 1184- 1193.
  • Çakır, R. ve Oktay, S. (2013). Bilgi toplumu olma yolunda öğretmenlerin teknoloji kullanımları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 35-54.
  • Çetin, O. Çalışkan, E. ve Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 11(2), 273-291
  • Çuhadar, C. (2007). Bilgi ve İletişim Teknolojileri ve Öğretmen Yetiştirme Temelleri ve Yapısı. Ed. H. Ferhan Odabaşı, Öğretmen Eğitiminde Bilgi ve İletişim Teknolojileri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Durak, H. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Öğretmenlerin teknoloji kullanım yeterliklerinde etkili olan faktörlerle ilgili bir inceleme. H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu ve A. İşman (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2017 (29. Bölüm, ss 537-556) TOJET ve Sakarya Üniversitesi, Adapazarı.
  • Düzakın, E. ve Yalçınkaya, S. (2008). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemi ve çukurova üniversitesi öğretim elemanlarının yatkınlıkları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 225-244.
  • Güneş, A.M, Buluç, B.(2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10 (1), 94-113.
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E. ve Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • Hark Söylemez, N. (2020). The Evaluation of Some Studies on Distance Learning in Context of Covid 19. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (3), 625-642. International Society for Technology in Education Standars-T (2008). ISTE standards: Teachers. (Çevrim-içi: http://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-T_PDF.pdf)
  • International Society for Technology in Education. (2019). The ISTE standards. https://www.iste.org/iste-standards
  • Kabakçı-Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kaya, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum düzeyi ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Kayaduman, H. ve Demirel, T. (2019). Investigating the Concerns of First-Time Distance Education Instructors. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(5), 85-103.
  • Kocasaraç, H. (2003). Bilgisayarların öğretim alanında kullanımına ilişkin öğretmen yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 77-85. Korucu, A. T. ve Biçer, H. (2017). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Durumları ile Teknoloji Kabul ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi. Öğretim Teknolojileri & Öğretmen Eğitimi Dergisi, 6(3), 111-124.
  • Leech, N. L., Gullett, S., Cummings, M. H., & Haug, C. A. (2022). The Challenges of Remote K-12 Education During the COVID-19 Pandemic: Differences by Grade Level. Online Learning, 26(1).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Özcan, B., & Saraç, L. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde öğretmen çevrimiçi uzaktan eğitim rol ve yeterlikleri: Beden eğitimi öğretmenleri örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 459-475.
  • Sezgin, S. ve Fırat, M. (2020). Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş ve dijital uçurum tehlikesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 37-54
  • UNESCO, (2008). ICT competency standards for teachers. United Kingdom: UNESCO. [Çevrim-içi: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156210E.pdf]
  • Uzoğlu, M. (2017) Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351
  • Yıldız, M. (2015). Uzaktan Eğitim Programlarında Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Bilgi, İnanç ve Uygulamaları Arasındaki İlişkiler (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Yılmaz, M., Üredi, L. ve Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.
  • Yılmaz, E. O. ve Aktuğ, S. (2011). Uzaktan eğitimde çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının, uzaktan eğitimde etkileşim ve iletişim üzerine görüşleri. XII-XIII Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Malatya, 2-4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya.

INVESTIGATION OF FACTORS AFFECTING TEACHERS' LEVELS OF USE OF TECHNOLOGY

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 1 - 14, 31.12.2022
https://doi.org/10.47214/adeder.1175266

Öz

Teachers are seen as the main factor of success in today's education systems. With the development of technology, changes have occurred in education systems. With the changes occurring in parallel with technological developments, it has resulted in the addition of using technology to the features that teachers should have. The aim of this research, which was carried out in order to see where the teachers are in using technology in education and to contribute to their level of using technology in education; the aim of this study is to examine the level of teachers' use of technology in education in terms of different variables. The survey model, which is one of the descriptive research types, was used in the study. The Teachers' Level of Educational Technology Use Scale was applied to 144 teachers from different branches participating in the research. As a result; the level of teachers' usage of technology in education do not show a significant difference in terms of gender; it has been observed that there are significant differences in terms of school level, branch, professional seniority, experiences related to distance education, the teaching method used and the technological tools they use in education.

Kaynakça

  • Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9(3), 75-78.
  • Bilgiç, H. G., Doğan, D. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde çevrimiçi öğretimin durumu: İhtiyaçlar, sorunlar ve çözüm önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80-87.
  • Bayraktar, R. (2015). Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Belirlenmesi ve Ölçek Geliştirme Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Trabzon.
  • Büyüköztürk, S., Kiliç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., Tsai, C. C., & Tan, L. L. W. (2011). Modeling primary school preservice teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology. Computers & Education, 57(1), 1184- 1193.
  • Çakır, R. ve Oktay, S. (2013). Bilgi toplumu olma yolunda öğretmenlerin teknoloji kullanımları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 35-54.
  • Çetin, O. Çalışkan, E. ve Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 11(2), 273-291
  • Çuhadar, C. (2007). Bilgi ve İletişim Teknolojileri ve Öğretmen Yetiştirme Temelleri ve Yapısı. Ed. H. Ferhan Odabaşı, Öğretmen Eğitiminde Bilgi ve İletişim Teknolojileri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Durak, H. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Öğretmenlerin teknoloji kullanım yeterliklerinde etkili olan faktörlerle ilgili bir inceleme. H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu ve A. İşman (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2017 (29. Bölüm, ss 537-556) TOJET ve Sakarya Üniversitesi, Adapazarı.
  • Düzakın, E. ve Yalçınkaya, S. (2008). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemi ve çukurova üniversitesi öğretim elemanlarının yatkınlıkları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 225-244.
  • Güneş, A.M, Buluç, B.(2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10 (1), 94-113.
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E. ve Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 47-78.
  • Hark Söylemez, N. (2020). The Evaluation of Some Studies on Distance Learning in Context of Covid 19. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (3), 625-642. International Society for Technology in Education Standars-T (2008). ISTE standards: Teachers. (Çevrim-içi: http://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-T_PDF.pdf)
  • International Society for Technology in Education. (2019). The ISTE standards. https://www.iste.org/iste-standards
  • Kabakçı-Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kaya, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum düzeyi ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Kayaduman, H. ve Demirel, T. (2019). Investigating the Concerns of First-Time Distance Education Instructors. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(5), 85-103.
  • Kocasaraç, H. (2003). Bilgisayarların öğretim alanında kullanımına ilişkin öğretmen yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 77-85. Korucu, A. T. ve Biçer, H. (2017). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Durumları ile Teknoloji Kabul ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi. Öğretim Teknolojileri & Öğretmen Eğitimi Dergisi, 6(3), 111-124.
  • Leech, N. L., Gullett, S., Cummings, M. H., & Haug, C. A. (2022). The Challenges of Remote K-12 Education During the COVID-19 Pandemic: Differences by Grade Level. Online Learning, 26(1).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Özcan, B., & Saraç, L. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde öğretmen çevrimiçi uzaktan eğitim rol ve yeterlikleri: Beden eğitimi öğretmenleri örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 459-475.
  • Sezgin, S. ve Fırat, M. (2020). Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş ve dijital uçurum tehlikesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 37-54
  • UNESCO, (2008). ICT competency standards for teachers. United Kingdom: UNESCO. [Çevrim-içi: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156210E.pdf]
  • Uzoğlu, M. (2017) Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351
  • Yıldız, M. (2015). Uzaktan Eğitim Programlarında Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Bilgi, İnanç ve Uygulamaları Arasındaki İlişkiler (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Yılmaz, M., Üredi, L. ve Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.
  • Yılmaz, E. O. ve Aktuğ, S. (2011). Uzaktan eğitimde çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının, uzaktan eğitimde etkileşim ve iletişim üzerine görüşleri. XII-XIII Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Malatya, 2-4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ceyhun Akdoğan Bu kişi benim 0000-0001-5425-8582

Aylin Çam 0000-0002-2853-8713

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2022
Kabul Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akdoğan, C., & Çam, A. (2022). ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 7(2), 1-14. https://doi.org/10.47214/adeder.1175266
AMA Akdoğan C, Çam A. ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Research and Experience Journal (REJ). Aralık 2022;7(2):1-14. doi:10.47214/adeder.1175266
Chicago Akdoğan, Ceyhun, ve Aylin Çam. “ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2022): 1-14. https://doi.org/10.47214/adeder.1175266.
EndNote Akdoğan C, Çam A (01 Aralık 2022) ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Araştırma ve Deneyim Dergisi 7 2 1–14.
IEEE C. Akdoğan ve A. Çam, “ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ”, Research and Experience Journal (REJ), c. 7, sy. 2, ss. 1–14, 2022, doi: 10.47214/adeder.1175266.
ISNAD Akdoğan, Ceyhun - Çam, Aylin. “ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 7/2 (Aralık 2022), 1-14. https://doi.org/10.47214/adeder.1175266.
JAMA Akdoğan C, Çam A. ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Research and Experience Journal (REJ). 2022;7:1–14.
MLA Akdoğan, Ceyhun ve Aylin Çam. “ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, c. 7, sy. 2, 2022, ss. 1-14, doi:10.47214/adeder.1175266.
Vancouver Akdoğan C, Çam A. ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİ KULLANABİLME DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Research and Experience Journal (REJ). 2022;7(2):1-14.