Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyanın Bilgi Kalitesine Etkisi: Sahte Hesaplar

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 31, 30.12.2016

Öz

İletişim, insanlar ve topluluklar için hayatın vazgeçilmez bir faaliyetidir. İnsanın öğrenme ve bilme ihtiyacı sonucu ortaya çıkan merak duygusu çevresindeki olaylardan haberdar olma isteği, sosyalleşme isteği iletişim kurmasının nedenleri arasında sayılabilir. Hızla gelişen teknoloji, iletişim araçlarının ve ortamlarının değişmesini neden olmuştur. 20. yüzyılın en büyük olayı internetin bulunmasıdır. Bilgisayar teknolojileri ve internet insanların iletişim ve bilgi edinme davranışlarını değiştirmiş, bilgi çağı kavramının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Yapılan araştırmalar göstermektedir ki biz ve bizden sonraki nesiller giderek teknolojiye daha bağımlı hale gelmekteyiz. Bilgiyi hızlıca sunan ve yayan mecralar bilgi verme ve alma araçları haline gelmektedir. Bu araçlardan en bilinenleri de sosyal medya araçlarıdır. Çünkü sosyal medya araçları insanları etkileşimde bulunmaya, tartışmaya, bildiklerini söylemeye, katılmaya teşvik eder. Aslında sosyal medyada içeriği kullanıcılar oluşturur. İnsanlara sanal ortamda özgürce davranma hakkı sunması sebebiyle popülerliğini giderek artmaktadır. Sosyal medyanın bilgi yaymak ve toplamak için kullanımının giderek artması ile bu alandaki bilgilerin doğrulanması sorunu da artmaktadır. Herhangi bir denetim mekanizması bulunmayan sosyal medya artık bilgi çöplüğüne dönüştü diyebiliriz. Bunun pek çok nedeni vardır ancak bu çalışmada ele alınan nokta “sahte hesaplar”. Sosyal alanlarda bir kişi istediği takdirde istediği kadar hesap açabilir ve kimliğini belirtmek zorunda değildir. Bu çalışma sahte hesapları tespit eden araçların yeterliliklerini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Facebook, Twitter, Instagram gibi sosyal paylaşım sitelerine yönelik hazırlanmış online sahte hesap tespit araçları ile uygulama yapılarak sonuçlar değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, sahte hesapları tespit etmek için geliştirilen çevrimiçi uygulamaların yeterli olmadığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Ahi, M. G. (2012). Şirketiniz adına sahte hesap açılırsa ne yapmalısınız? Erişim adresi:https://gokhanahi.com/2012/12/09/sirketiniz-adina-sahte-hesap-acilirsa-ne-yapmalisiniz/
  • Akdenizmanşet. (2014). Sahte hesap mağduru oldu. Erişim adresi:http://www.akdenizmanset.com.tr/ozel-haber/sahte-hesap-magduru-oldu-h107877.html
  • Baerthlein, T. (2016). The rise of political bots on social media. Erişim adresi:http://www.dw.com/en/the-rise-of-political-bots-on-social-media/a-19450562
  • Cnnturk. (2015). Sahte Twitter hesabı açarak Kayseri’de okulları tatil ettiler. Erişim adres:http://www.cnnturk.com/haber/turkiye/sahte-twitter-hesabi-acarak-kayseride-okullari-tatil-ettiler
  • Dewey, C. (2016). One in four debate tweets comes from a bot. Here’s how to spot them.Erişim adresi:https://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2016/10/19/one-in-four-debate-tweets-comes-from-a-bot-heres-how-to-spot-them/?utm_term=.440574d00ba2
  • Genel, M. G. (2016). Sosyal medyada “kimlik bunalımı”: kripto hesaplar. Yeni Medya Araştırmaları – 2. Erişim adresi:https://www.academia.edu/31111665/SOSYAL_MEDYADA_K%C4%B0ML%C4%B0K_BUNALIMI_Kripto_Hesaplar
  • HaberTurk. (2013). BTK başkanı adına Twitter’da sahte hesap açıldı. Erişim adresi:http://www.haberturk.com/video/ekonomi/izle/btk-baskani-adina-twitterda-sahte-hesap-acildi/95206
  • Kayaoğlu, H. S. (2013). Sahte hesapların analizi. Erişim adresi:http://www.hasansabrikayaoglu.com/sahte-hesaplarin-analizi/
  • Twitter yardım merkezi. (?). Onaylanmış hesaplar hakkında SSS. Erişim adresi:https://support.twitter.com/articles/20169568?lang=tr
  • Ünlü, I. (2015). Sosyal medyada “onaylanmış hesap” rüzgârı. Erişim adresi: http://comtalks.com/2015/01/09/onaylanmishesap/
  • Üniversite öğrencilerinin sosyal ağlarda sahte hesap kullanım eğilimi araştırma projesi (2016).Erişim adresi: http://docplayer.biz.tr/19310541-Universite-ogrencilerinin-sosyal-aglarda-sahte-hesap-kullanim-egilimi-arastirma-projesi.html
  • Ünver, M. ve diğerleri (2010). Köle bilgisayarlar ve köle bilgisayar ağları (zombi ve botnetler).Bilim Teknoloji ve İletişim Kurumu. Erişim adresi: https://www.btk.gov.tr/File/?path=ROOT%2F1%2FDocuments%2FSayfalar%2FSiberGuvenlik%2Fkba.pdf
  • Vural, Z. B. A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382. Erişim adresi: http://www.tasam.org/Files/Icerik/File/yeni_bir_iletisim_ortami_olarak_sosyal_medya_45f56af6-aa86-4840-a8db-21f4bb4ab1dd.pdf
  • we are social (2017). Digital in 2017: Global overvıew. Erişim adresi:https://wearesocial.com/blog/2017/01/digital-in-2017-global-overview
  • wmaracı (2017). Bot takipçi nedir? Bot takipçi satışı ve bot takipçi kasma. Erişim adresi:https://wmaraci.com/nedir/bot-takipci

Impact of Social Media on Knowledge Quality: Fake Accounts

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 31, 30.12.2016

Öz

Communication is an indispensable activity for people and communities. The desire to be aware of the events surrounding the sensation of curiosity that has emerged as a result of the need for learning and knowing can be considered as one of the reasons for communicating the desire for socialization. Rapidly evolving technology has caused communication tools and environments to change. The greatest event of the 20th century is the Internet. Computer technology and the Internet have changed people's behavior of communication and information, leading to the emergence of an information age concept. Research shows that we and the next generations are increasingly becoming more dependent on technology. Rapidly presenting and disseminating information becomes a means of providing and receiving information. The most popular of these tools are social media tools. Because social media tools encourage people to interact, discuss, say what they know, participate in. It actually creates content users in the social media. Its popularity is steadily increasing because it offers people the right to behave freely in the virtual environment. The increasing use of social media to disseminate and collect information and the problem of verifying this information is also increasing. We can say that social media, which does not have any control mechanism, has turned into information garbage. There are many reasons for this, but the point that is addressed in this study is "fake accounts". In social areas, a person can open as many accounts as he or she desires and do not have to specify their identity. This study was conducted to evaluate the adequacy of the tools that detect forged accounts. In the study, results were evaluated by using online forged account identification tools prepared for social sharing sites like Facebook, Twitter and Instagram. According to the results obtained, online applications developed to detect fake accounts are not enough.

Kaynakça

  • Ahi, M. G. (2012). Şirketiniz adına sahte hesap açılırsa ne yapmalısınız? Erişim adresi:https://gokhanahi.com/2012/12/09/sirketiniz-adina-sahte-hesap-acilirsa-ne-yapmalisiniz/
  • Akdenizmanşet. (2014). Sahte hesap mağduru oldu. Erişim adresi:http://www.akdenizmanset.com.tr/ozel-haber/sahte-hesap-magduru-oldu-h107877.html
  • Baerthlein, T. (2016). The rise of political bots on social media. Erişim adresi:http://www.dw.com/en/the-rise-of-political-bots-on-social-media/a-19450562
  • Cnnturk. (2015). Sahte Twitter hesabı açarak Kayseri’de okulları tatil ettiler. Erişim adres:http://www.cnnturk.com/haber/turkiye/sahte-twitter-hesabi-acarak-kayseride-okullari-tatil-ettiler
  • Dewey, C. (2016). One in four debate tweets comes from a bot. Here’s how to spot them.Erişim adresi:https://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2016/10/19/one-in-four-debate-tweets-comes-from-a-bot-heres-how-to-spot-them/?utm_term=.440574d00ba2
  • Genel, M. G. (2016). Sosyal medyada “kimlik bunalımı”: kripto hesaplar. Yeni Medya Araştırmaları – 2. Erişim adresi:https://www.academia.edu/31111665/SOSYAL_MEDYADA_K%C4%B0ML%C4%B0K_BUNALIMI_Kripto_Hesaplar
  • HaberTurk. (2013). BTK başkanı adına Twitter’da sahte hesap açıldı. Erişim adresi:http://www.haberturk.com/video/ekonomi/izle/btk-baskani-adina-twitterda-sahte-hesap-acildi/95206
  • Kayaoğlu, H. S. (2013). Sahte hesapların analizi. Erişim adresi:http://www.hasansabrikayaoglu.com/sahte-hesaplarin-analizi/
  • Twitter yardım merkezi. (?). Onaylanmış hesaplar hakkında SSS. Erişim adresi:https://support.twitter.com/articles/20169568?lang=tr
  • Ünlü, I. (2015). Sosyal medyada “onaylanmış hesap” rüzgârı. Erişim adresi: http://comtalks.com/2015/01/09/onaylanmishesap/
  • Üniversite öğrencilerinin sosyal ağlarda sahte hesap kullanım eğilimi araştırma projesi (2016).Erişim adresi: http://docplayer.biz.tr/19310541-Universite-ogrencilerinin-sosyal-aglarda-sahte-hesap-kullanim-egilimi-arastirma-projesi.html
  • Ünver, M. ve diğerleri (2010). Köle bilgisayarlar ve köle bilgisayar ağları (zombi ve botnetler).Bilim Teknoloji ve İletişim Kurumu. Erişim adresi: https://www.btk.gov.tr/File/?path=ROOT%2F1%2FDocuments%2FSayfalar%2FSiberGuvenlik%2Fkba.pdf
  • Vural, Z. B. A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382. Erişim adresi: http://www.tasam.org/Files/Icerik/File/yeni_bir_iletisim_ortami_olarak_sosyal_medya_45f56af6-aa86-4840-a8db-21f4bb4ab1dd.pdf
  • we are social (2017). Digital in 2017: Global overvıew. Erişim adresi:https://wearesocial.com/blog/2017/01/digital-in-2017-global-overview
  • wmaracı (2017). Bot takipçi nedir? Bot takipçi satışı ve bot takipçi kasma. Erişim adresi:https://wmaraci.com/nedir/bot-takipci
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Uzun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzun, H. (2016). Sosyal Medyanın Bilgi Kalitesine Etkisi: Sahte Hesaplar. Akademia Doğa Ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-31.

Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, yayın faaliyetini sadece akademik öncelikler doğrultusunda yapmaktadır. Bu nedenle yazarlardan herhangi bir isimde yayın ücreti almamakta ve tüm okuyuculara ücretsiz olarak ulaşmaktadır.