Objectives:The social dentistry approach includes not only solving the problems of patients, as in the biomedical model, but also investigating the causes of their problems. It is crucial to have a thorough understanding of the patients, to have empathy for them, to consider the anxiety they will experience, and to be enlightening during treatment. The aim of the present study is to evaluate the dental anxiety (DA) and empathy levels of students at various levels of clinical education.
Materials and Methods:A questionnaire form was created using a digital platform. The questionnaire tool used in the research consists of three parts: 1.Questions about sociodemographic data; 2.The Dental Anxiety and Fear Index (IDAF-4C+) Turkish version; and 3.The Jefferson Scale of Physician Empathy-S version.
Results: 510 dentistry students were included in the study. There was no difference between the DA levels of the clinician, observer, and preclinical student groups(p=0.765). However, there was a significant difference between empathy scores(p<0.001) and the lowest mean empathy scores were found in the clinician student group. No correlation was found between DA and the empathy scores of students(rho=0.026, p=0.557).
Conclusion:There is no significant difference between the DA levels of students at various stages of undergraduate education. This may be an indication that the theoretical, practical, and clinical education of dentistry is not effective in inducing or reducing students' DA levels. In addition,it can be thought that the decrease in empathy levels in the clinician student group may be related to the difficulty of dental clinical education, the intense workload, and the stress induced by clinical responsibilities.
The present study was carried out with the approval of Eskişehir Osmangazi University Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee (Approval Date/Number: 20.06.2023/57).
Amaç: Sosyal diş hekimliği yaklaşımı, biyomedikal modelde olduğu gibi sadece hastaların sorunlarının çözülmesini değil, aynı zamanda sorunlarının nedenlerinin araştırılmasını da içermektedir. Tedavi sırasında hastaları iyi anlamak, onlarla empati kurmak, yaşayacakları kaygıyı dikkate almak ve aydınlatıcı olmak çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı klinik eğitimin çeşitli kademelerindeki öğrencilerin diş hekimliği kaygısı (DA) ve empati düzeylerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Dijital platform kullanılarak anket formu oluşturuldu. Araştırmada kullanılan anket aracı üç bölümden oluşmaktadır: 1. Sosyodemografik verilere ilişkin sorular; 2. Dental Kaygı ve Korku İndeksi (IDAF-+4C+) Türkçe versiyonu; ve 3. Jefferson Hekim Empati Ölçeği-Öğrenci versiyonu.
Bulgular: Çalışmaya 510 diş hekimliği öğrencisi dahil edildi. Klinisyen, gözlemci ve klinik öncesi öğrenci gruplarının DA düzeyleri arasında fark yoktu (p=0,765). Ancak empati puanları arasında anlamlı fark vardı (p<0,001) ve en düşük ortalama empati puanları klinisyen öğrenci grubunda bulundu. DA ile öğrencilerin empati puanları arasında ilişki bulunamadı (rho=0,026, p=0,557).
Sonuç: Lisans eğitiminin çeşitli aşamalarındaki öğrencilerin DA seviyeleri arasında anlamlı bir fark yoktur. Bu durum diş hekimliği teorik, pratik ve klinik eğitiminin öğrencilerin DA düzeylerini yükseltmede veya düşürmede etkili olmadığının göstergesi olabilir. Ayrıca klinisyen öğrenci grubundaki empati düzeylerinin azalmasının diş hekimliği klinik eğitiminin zorluğu, yoğun iş yükü ve klinik sorumlulukların yarattığı stres ile ilişkili olabileceği düşünülebilir.
Dental anksiyete Diş hekimliği eğitimi Diş hekimliği öğrencileri Diş Hekimliği Empati
Bu çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu onayı (Onay Tarihi/No: 20.06.2023/57) ile gerçekleştirilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)